WhatsApp prepara el terreny per a introduir publicitat a partir del 2019

Christian Wiediger / Unsplash

19/12/2018
Roser Reyner
L'aplicaci que utilitzen mil milions de persones al mn inclour anuncis en l'estat dels usuaris

Primer, ho va avanar The Wall Street Journal a l’agost. A la tardor, un directiu de Facebook, empresa propietria de WhatsApp, ho reiterava en unes declaracions al diari itali La Repubblica. Tot apunta que aquesta aplicaci, que s al mbil de ms de mil milions de persones d’almenys 180 pasos, comenar a mostrar anuncis el 2019. Com s’ho far per a no generar rebuig entre els usuaris, per als quals WhatsApp s un petit gran mn de converses privades? Sembla que de manera prudent, perqu de moment la publicitat apareixer en els estats i no pas en els xats. Dos experts de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) consideren que la decisi era previsible i que, de moment, no representar una prdua significativa d’usuaris. Per tamb adverteixen que Facebook haur de rumiar b com evolucionen aquests anuncis, igual que el nou servei per a comunicar persones i empreses que l’aplicaci ha estrenat enguany.

Els estats, que fan servir ms de 400 milions d’usuaris de WhatsApp, sn similars a les histries d’Instagram: es tracta d’imatges, vdeos, textos o gifs que sn pblics durant 24 hores. Quan una persona fa una publicaci a l’estat, la poden veure tots els contactes que tingui desats a l’agenda o b els que hagi triat si n’ha canviat la configuraci. Sembla que en algun moment de l’any vinent, entre els estats dels contactes s’intercalar publicitat.

«Probablement, Facebook vol provar si els usuaris de WhatsApp que utilitzen els estats, que sn un perfil de persones que obren la seva privacitat als contactes, accepten b els anuncis.» Aix ho explica Neus Soler, professora dels Estudis d’Economia i Empresa de la UOC. «De moment, no em sembla que sigui una publicitat gaire intrusiva, perqu no s’introdueix en les converses amb contactes o grups», opina, per la seva banda, Carles Garrigues, professor dels Estudis d’Informtica, Multimdia i Comunicaci. «Si no s’introdueix en els xats, no crear dubtes pel que fa a la inseguretat de les dades o converses», afegeix Soler.

Per a tots dos experts de la UOC, aquesta prudncia inicial, sumada a la immensa quantitat d’usuaris que t WhatsApp, sembla minimitzar-ne els riscos. Neus Soler recorda que, avui dia, WhatsApp no t grans competidors en el mn occidental. «Google, fa uns anys, no tenia publicitat. Vam deixar d’usar aquest cercador quan va introduir anuncis?», reflexiona la professora dels Estudis d’Economia i Empresa. «A ms, si ara Facebook prengus decisions drstiques referents a la publicitat que acabessin fent marxar molts usuaris, perdria l’oportunitat d’obrir nous models de negoci similars als de l’aplicaci xinesa WeChat, que permet, per exemple, fer compres en lnia», subratlla Garrigues.

Malgrat que la informaci encara s escassa, l’expert de la UOC apunta que el sistema per a mostrar la publicitat pot ser similar al de la majoria d’aplicacions, «que tenen acords amb grans provedors d’anuncis i cobren en funci dels clics o les visualitzacions».

L’altra publicitat: contacte amb les empreses per mitj del xat

L’aparici ms que probable d’anuncis en els estats tindr lloc desprs que el 2018 Facebook ha posat en marxa WhatsApp Business, que permet a petites i grans empreses tenir un compte de WhatsApp on poden posar informaci corporativa i atendre els clients, amb la condici que siguin aquests ltims els qui ho demanin. «La part positiva s que tan sols es pot activar per iniciativa de l’usuari i que noms s gratut si l’empresa li respon en 24 hores, la qual cosa assegura una atenci al client de qualitat, almenys en relaci amb el temps de resposta. bviament, l’empresa utilitza la via de comunicaci que obre el client per a adrear-lo a les seves xarxes socials i enviar-li informaci. En aquest sentit, si les companyies sobrepassessin aquesta idea original, s que podrien resultar altament intrusives. Per aquest motiu, tamb s’ha previst que el client pugui bloquejar l’empresa i aturar la intrusi», analitza Neus Soler.

Diverses vies, el mateix motiu

En tot cas, els motius d’aquests canvis a WhatsApp sn clars, segons els professors de la UOC. «s per la necessitat d’obtenir retorn econmic per la inversi que Facebook va fer en comprar WhatsApp i Instagram», assegura Soler. «Des del primer dia, Facebook ha buscat la manera de treure un rendiment econmic de WhatsApp i hi ha estat treballant», coincideix Garrigues. Caldr veure com evoluciona tot plegat aquest 2019, que ja arriba.

#expertsUOC

Foto del professor Carles Garrigues Olivella

Carles Garrigues Olivella

Professor dels Estudis d'Informtica, Multimdia i Telecomunicaci
Director del mster universitari de Desenvolupament d'Aplicacions per a Dispositius Mbils

Expert/a en: Expert en tecnologia mbil, desenvolupament per a mbils i seguretat en xarxes de computadors.

Àmbit de coneixement: Desenvolupament per a dispositius mbils i seguretat informtica.

Veure fitxa
Foto de la professora collaboradora Neus Soler

Neus Soler Labajos

Professora collaboradora dels Estudis d'Economia i Empresa

Expert/a en: Emprenedoria, competitivitat empresarial, mrqueting digital, comportament del consumidor.

Àmbit de coneixement: Comercialitzaci, mrqueting i investigaci de mercats.

Veure fitxa