30/1/19 · Institucional

L'alumnat internacional de la UOC supera les 7.000 persones

L'Equador, Colòmbia i Xile concentren el volum més gran d'alumnes, la majoria dels quals tenen entre 26 i 35 anys
Foto: Unsplash/Adolfo Félix (CC)

El volum més gran d’alumnat estranger que resideix fora de l’Estat espanyol són persones d’entre 26 i 35 anys que trien la UOC per a cursar màsters universitaris. L’Equador, Colòmbia i Xile són els països amb més estudiants, amb 229, 295 i 48 matrícules, respectivament. L’Equador és el país on la UOC ha experimentat un creixement més fort, ja que ha triplicat la xifra de matrícules d’estudiants d’aquest país només en un any. Els segueixen a certa distància els estudiants de l’Estat espanyol d’entre 26 i 35 anys que viuen a països com Alemanya, el Regne Unit o França i que han decidit cursar estudis de grau.

El grup més jove, amb una edat mitjana d’entre 22 i 30 anys, el formen estudiants de nacionalitat italiana o romanesa que resideixen a l’Estat espanyol i que han triat la UOC per a cursar estudis de grau. El grup de més edat està format per estudiants d’entre 28 i 38 anys nascuts a l’Estat espanyol, però expatriats a països com el Regne Unit, Alemanya o Suïssa, i que han triat la UOC per a cursar estudis de màster oficial.

Pel que fa a les titulacions conjuntes i passarel·les acadèmiques que la UOC ofereix juntament amb institucions de Colòmbia, 25 estudiants de la Universitat Autònoma de Bucaramanga han estudiat al Campus Virtual el màster universitari d’Educació i TIC (E-learning) i 44 estudiants de la Universitat d’Antioquia s’han incorporat a les aules de la institució.

Al llarg del 2018, la UOC ha impulsat noves mobilitats virtuals i cursos d’idiomes amb universitats de l'Amèrica Llatina: 40 estudiants del Duoc UC de Xile han cursat assignatures a les aules de la UOC i 389 estudiants de la Universitat Cooperativa de Colòmbia (UCC) han estudiat anglès.

La UOC ha contribuït al desenvolupament professional de 8 funcionaris del CACES i de 34 del MIES, que cursen màsters universitaris. A més, 115 professors de la UCC, 14 de la Universitat EAFIT i 87 professionals de l’INACAP hi han cursat matèries, com ara Intel·ligència emocional per a educadors, Neurociència i educació o Tecnologia mòbil per a l’aprenentatge.

Beques per a impulsar l’accés a l’ensenyament superior

«Volem facilitar l’accés a l’ensenyament superior a qualsevol persona, visqui on visqui, gràcies a un model d’aprenentatge en línia de qualitat, com és el nostre», afirma Pastora Martínez Samper, vicerectora de l’Àrea de Globalització i Cooperació. «Amb aquesta aposta també contribuïm a assolir l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible 4 de l’Agenda 2030 de l’ONU. Una de les línies de treball impulsades és la col·laboració amb organismes internacionals per a poder oferir programes de beques que facilitin l’accés a les nostres titulacions.» Juntament amb l’Organització dels Estats Americans, 40 nous estudiants de Colòmbia, l’Equador, els Estats Units, Xile i Costa Rica, entre altres països, estan cursant màsters oficials a la Universitat, i amb l’ICETEX, 20 persones colombianes han pogut accedir a les titulacions de la UOC.

La Universitat referma el seu compromís amb les persones que han hagut de fugir dels seus països d’origen per diversos motius i han vist truncat el seu projecte de vida. El 2018, la UOC ha becat 18 estudiants refugiats procedents del Líban per a estudiar idiomes dins d’un projecte liderat per la Generalitat de Catalunya i en el qual han participat totes les universitats catalanes. A més, gràcies a la matrícula solidària, ha pogut garantir l’accés a estudis superiors a 26 persones refugiades o sol·licitants d’asil de països com Veneçuela, Palestina o Hondures mitjançant el programa d’acollida de la UOC. Des de l’inici del programa, el 2017, un total de 105 persones refugiades s’han beneficiat del programa de beques per a cursar estudis a la Universitat.

Servei personalitzat als estudiants llatinoamericans

Per a poder oferir una atenció i un suport personalitzats als estudiants de l’Amèrica Llatina segons les necessitats pròpies del territori, l’any 2018 s’ha obert una oficina a Bogotà i s’ha reorientat la missió de l’oficina de Mèxic. «Des de Ciutat de Mèxic i Bogotà estem treballant per a identificar les necessitats particulars i pròpies dels nostres estudiants llatinoamericans», afirma Esther Gonzalvo, directora de l’Àrea de Serveis Acadèmics, que treballa amb la direcció de les oficines per a implantar aquest sistema d’acompanyament als estudiants de l’Amèrica Llatina.

Veure més sobre Institucional