L'alumnat internacional de la UOC supera les 7.000 persones

Foto: Unsplash/Adolfo Félix (CC)

L'Equador, Colòmbia i Xile concentren el volum més gran d'alumnes, la majoria dels quals tenen entre 26 i 35 anys

Més de 7.000 estudiants internacionals han triat la UOC per a cursar-hi titulacions oficials i pròpies, idiomes i seminaris al llarg del 2018. Els tipus de formació que han experimentat un augment més important el darrer any són, un cop més, els màsters oficials, amb un total de 1.023 estudiants internacionals que s’han matriculat per primera vegada a la UOC durant el 2018, xifra que representa un augment del 51% respecte a l’any anterior. Aquest creixement obeeix a les accions impulsades per la Universitat des del 2017 per a transformar-se en una universitat global i amb més impacte social.

El volum més gran d’alumnat estranger que resideix fora de l’Estat espanyol són persones d’entre 26 i 35 anys que trien la UOC per a cursar màsters universitaris. L’Equador, Colòmbia i Xile són els països amb més estudiants, amb 229, 295 i 48 matrícules, respectivament. L’Equador és el país on la UOC ha experimentat un creixement més fort, ja que ha triplicat la xifra de matrícules d’estudiants d’aquest país només en un any. Els segueixen a certa distància els estudiants de l’Estat espanyol d’entre 26 i 35 anys que viuen a països com Alemanya, el Regne Unit o França i que han decidit cursar estudis de grau.

El grup més jove, amb una edat mitjana d’entre 22 i 30 anys, el formen estudiants de nacionalitat italiana o romanesa que resideixen a l’Estat espanyol i que han triat la UOC per a cursar estudis de grau. El grup de més edat està format per estudiants d’entre 28 i 38 anys nascuts a l’Estat espanyol, però expatriats a països com el Regne Unit, Alemanya o Suïssa, i que han triat la UOC per a cursar estudis de màster oficial.

Pel que fa a les titulacions conjuntes i passarel·les acadèmiques que la UOC ofereix juntament amb institucions de Colòmbia, 25 estudiants de la Universitat Autònoma de Bucaramanga han estudiat al Campus Virtual el màster universitari d’Educació i TIC (E-learning) i 44 estudiants de la Universitat d’Antioquia s’han incorporat a les aules de la institució.

Al llarg del 2018, la UOC ha impulsat noves mobilitats virtuals i cursos d’idiomes amb universitats de l'Amèrica Llatina: 40 estudiants del Duoc UC de Xile han cursat assignatures a les aules de la UOC i 389 estudiants de la Universitat Cooperativa de Colòmbia (UCC) han estudiat anglès.

La UOC ha contribuït al desenvolupament professional de 8 funcionaris del CACES i de 34 del MIES, que cursen màsters universitaris. A més, 115 professors de la UCC, 14 de la Universitat EAFIT i 87 professionals de l’INACAP hi han cursat matèries, com ara Intel·ligència emocional per a educadors, Neurociència i educació o Tecnologia mòbil per a l’aprenentatge.

Beques per a impulsar l’accés a l’ensenyament superior

«Volem facilitar l’accés a l’ensenyament superior a qualsevol persona, visqui on visqui, gràcies a un model d’aprenentatge en línia de qualitat, com és el nostre», afirma Pastora Martínez Samper, vicerectora de l’Àrea de Globalització i Cooperació. «Amb aquesta aposta també contribuïm a assolir l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible 4 de l’Agenda 2030 de l’ONU. Una de les línies de treball impulsades és la col·laboració amb organismes internacionals per a poder oferir programes de beques que facilitin l’accés a les nostres titulacions.» Juntament amb l’Organització dels Estats Americans, 40 nous estudiants de Colòmbia, l’Equador, els Estats Units, Xile i Costa Rica, entre altres països, estan cursant màsters oficials a la Universitat, i amb l’ICETEX, 20 persones colombianes han pogut accedir a les titulacions de la UOC.

La Universitat referma el seu compromís amb les persones que han hagut de fugir dels seus països d’origen per diversos motius i han vist truncat el seu projecte de vida. El 2018, la UOC ha becat 18 estudiants refugiats procedents del Líban per a estudiar idiomes dins d’un projecte liderat per la Generalitat de Catalunya i en el qual han participat totes les universitats catalanes. A més, gràcies a la matrícula solidària, ha pogut garantir l’accés a estudis superiors a 26 persones refugiades o sol·licitants d’asil de països com Veneçuela, Palestina o Hondures mitjançant el programa d’acollida de la UOC. Des de l’inici del programa, el 2017, un total de 105 persones refugiades s’han beneficiat del programa de beques per a cursar estudis a la Universitat.

Servei personalitzat als estudiants llatinoamericans

Per a poder oferir una atenció i un suport personalitzats als estudiants de l’Amèrica Llatina segons les necessitats pròpies del territori, l’any 2018 s’ha obert una oficina a Bogotà i s’ha reorientat la missió de l’oficina de Mèxic. «Des de Ciutat de Mèxic i Bogotà estem treballant per a identificar les necessitats particulars i pròpies dels nostres estudiants llatinoamericans», afirma Esther Gonzalvo, directora de l’Àrea de Serveis Acadèmics, que treballa amb la direcció de les oficines per a implantar aquest sistema d’acompanyament als estudiants de l’Amèrica Llatina.