La UOC celebra Sant Jordi amb una antologia de poesia de dones

Foto: Unsplash/Freddie Marriage

16/04/2019
Anna Torres Garrote
Massa mare s el ttol de la publicaci multimdia, coordinada per Maria Cabrera i Raquel Toms, que aplegar una vintena d'autores

Un sol s'apaga a la finestra del seu quarto s el ttol d'un poema indit de la filloga catalana Maria Cabrera. I s el primer de Massa mare, una antologia multimdia i en curs de poesia de dones coordinada per aquesta jove poeta catalana i per la dramaturga i directora escnica Raquel Toms, amb la col·laboraci de l'espai virtual sobre literatura catalana a internet de la UOC lletrA. La Universitat celebra aix la diada de Sant Jordi.

Massa mare reunir vint autores i vint cpsules creatives al voltant de l'autora i la seva obra, que s'aniran publicant mensualment. Els continguts de cada cpsula, que es podran consultar en lnia al web lletrA i als comptes de Twitter (@lletrA) i Facebook, inclouran poemes, fotografies, udios i objectes seleccionats per les poetes.

Per a Maria Cabrera, aquest treball sorgeix del mateix concepte que fa de punt de partida de tota l'antologia: la massa mare. «La fermentaci, la latncia i el treball en el temps que travessa tota l'antologia es relacionen grficament amb els bodegons o natures mortes, per els revisiten amb un codi esttic contemporani», diu la poeta.

Per a la directora de lletrA, Teresa Frriz, aquesta antologia ofereix una «mirada singular de les poetes ms joves que avui no tan sols escriuen poemaris, sin que empren tots els llenguatges al seu abast per tal d'expressar les seves creativitats». Per a Frriz, aquesta generaci no ho t fcil per donar-se a conixer «a causa de les limitacions del sistema cultural catal, que molts cops les fa invisibles on hi ha nous pblics, des de l'escola fins a la biblioteca o la llibreria». Per aquest motiu, la Universitat ha apostat «per una antologia viva, en curs, que, mes rere mes, posi a l'aparador digital una nova veu, nica i sorprenent». I afegeix: «Aquesta generaci de dones poetes ens qestionaran, ens enamoraran, per tamb ens incomodaran.» I recomana «escoltar-les amb atenci».

Maria Cabrera (Girona, 1983) s llicenciada en Filologia Catalana per la Universitat de Barcelona. Va guanyar el 58. Premi Carles Riba de poesia el 2016, un dels reconeixements ms prestigiosos de les lletres catalanes. El guard va distingir La ciutat cansada, el seu tercer llibre, que parla sobre l'esgotament de les emocions. Aquest guard no s el primer reconeixement que rep. L'any 2004, i amb noms 21 anys, va guanyar el Premi de Poesia Amadeu Oller pel seu poemari Jons. Malgrat que l'escriptura no s la seva activitat principal, la poesia de Cabrera mant una connexi especial amb la msica i molts artistes, com ara Manel, Bikimel o Slvia Prez Cruz, han musicat diversos poemes seus.

Raquel Toms (Barcelona, 1979) s dramaturga i directora escnica. Anteriorment, codirectora artstica d'Areatangent, i actualment, codirectora artstica de Dramangular, plataforma de dramatrgia. Desprs de passar per la Universitat de Barcelona, l'Institut del Teatre i la Sorbona Nova, ha centrat la seva trajectria en l'escriptura i la direcci escnica, principalment dels seus textos i projectes de creaci. El seu darrer text s L'Home Estampa, un espectacle bodeg (Festival Grec 2010, Magalia 2009 i Beca Iberescena 2009), i s la creadora de La Peixera, residncia dramatrgica amb participaci ciutadana (Festival Temporada Alta 2008, PNRM d'Olot 2009 i Festival LOLA d'Esparreguera 2009). Tamb s autora de We (Beca Incubadora PNRM), Apocalipsi life (projecte de teatre sonor per a COM Rdio - Temporada Alta 2007 i Festival LOLA) i Requiem for Comaneci, projecte escnic i sonor (Teatre Estudi, Obrador Sala Beckett - FESTUS i Fira Mediterrnia Manresa).

Sobre lletrA

lletrA s un projecte nascut l'any 2001 sota el guiatge de la UOC. Creat com a pgina web, al comenament oferia informaci i documentaci especialitzada en literatura catalana. A aquest primer portal s'hi van anar sumant nous espais web multilinges en angls i espanyol grcies al conveni, vigent des del 2005, amb l'Institut Ramon Llull. Tamb, nous recursos i aplicacions, com Poesia dibuixada, Msica de poetes, La Viquilletra, TopobioGrafies de l'exili catal, la publicaci mensual Argus, exposicions virtuals dedicades a autors i obres catalans i ms d'una dotzena de projectes digitals i recursos web sobre la literatura, la histria i la cultura catalanes. Els seus comptes socials sn @lletrA a Twitter i @deLletrA a Facebook, on actualment t ms de 15.000 seguidors.

Enllaos relacionats