15/10/19 · Institucional

El periodisme mòbil connecta amb els 'millennials' i permet comunicar de manera més emotiva i directa

La III Jornada de Periodisme Mòbil EFE-UOC analitzarà la innovació tecnològica i la importància de les xarxes socials

Un 16% dels millennials espanyols fa servir Instagram per a informar-se
Foto: Adam Nieścioruk / Unsplash

Gairebé la meitat (48%) dels espanyols s'informa per xarxes socials. La manera de consumir notícies ha canviat i la de produir-les, també. Totes dues han desencadenat noves modalitats de periodisme com el MOJO (mobile journalism) o periodisme mòbil. Per mitjà d'un telèfon intel·ligent, el periodista pot fer des de directes de televisió fins a peces per a xarxes socials i dur a terme qualsevol treball periodístic o un documental de format llarg. Segons l'informe DigitalNewsReport.es de 2018, gairebé la meitat de la població connectada a l'Estat espanyol continua fent servir Facebook (48%) almenys un cop per setmana per a llegir, comentar o compartir notícies, i un de cada tres mil·lennistes (millennials) troba a YouTube i a Twitter un espai per a les notícies. Segons aquest estudi, el 16% en aquesta franja de 18 a 34 anys ja fa servir Instagram amb aquesta finalitat.

Adaptar-se per a connectar amb els més joves

La necessitat d'adaptar-se a la segmentació de públics, d'apostar per noves narratives, la capacitat d'immediatesa i de connectivitat, la proximitat amb l'audiència i més intimitat per a explicar històries van empènyer fa més de tretze anys la cadena anglesa BBC a crear un equip MOJO dins la seva redacció per a donar sortida a nous formats i acontentar públics joves i connectats. «És important adaptar-se als nous formats i públics, perquè el periodisme té el compromís d'informar, té una funció social, i part del nostre treball consisteix a informar bé, però també en el fet que aquest missatge arribi de la millor manera possible, investigant amb les eines o els recursos que permetin una comunicació més efectiva, directa i emotiva amb la ciutadania, a més d'adaptar-la a les noves generacions», afirma Ana Bernal-Triviño, professora dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC i membre de l'organització de la III Jornada sobre Periodisme Mòbil, MojoMAD 2019, organitzada per l'agència EFE i la UOC i que tindrà lloc el dijous 17 d'octubre al Museu EFE de Madrid. «Tothom porta un telèfon mòbil a la mà, o sigui que hem de pensar estratègies i experimentar perquè la informació per mitjà dels mòbils sigui cada vegada més còmoda de llegir i quedi més clara», afegeix Bernal-Triviño.

El MOJO canvia la relació entre usuaris, periodistes i mitjans

El periodisme mòbil ha canviat també la relació entre usuaris i mitjans, periodistes i usuaris, i periodistes i mitjans de comunicació. Avui, els usuaris han passat de ser només consumidors a ser creadors d'informació. L'any 2004 es va publicar per primera vegada en un mitjà imprès, el The New York Times, una fotografia captada amb una càmera mòbil; a poc a poc la frontera s'ha anat diluint. L'atemptat de l'11-S, el tsunami d'Indonèsia del 2004 o els atemptats al metro de Londres són algunes de les contribucions del periodisme ciutadà a la informació. En aquest darrer cas, per exemple, la BBC va rebre 1.000 imatges, 20.000 missatges electrònics, 3.000 missatges i una vintena de vídeos en només 24 hores.

Aquesta nova relació és, a més, una manera nova de contribuir al debat públic, per a facilitar noves idees i fer una ciutadania més responsable i informada. També la relació entre periodistes i usuaris ha canviat. Avui, un 36% dels usuaris en línia de notícies a l'Estat espanyol segueix un mitjà de comunicació (30%) o un periodista (16%), de manera que aquests superen, per exemple, els polítics. Sobre l'ús i la influència que les xarxes socials poden tenir en la figura del periodista i en la construcció de la seva imatge de marca, la jornada incorporarà una entrevista sobre aquest tema a Mónica Carrillo, presentadora d'Antena 3 Noticias

Les notícies falses o fake news i la innovació tecnològica, eixos del MoJoMAD EFE-UOC

La innovació tecnològica sobre el periodisme mòbil centrarà aquesta nova edició del MoJo Madrid. «Al MoJo EFE-UOC apostem per saber què es fa en les redaccions amb els mòbils, com s'adapta la comunicació als diferents suports, com un periodista, mitjançant altres eines, com les xarxes socials, sap explotar el mòbil com un canal de comunicació i un espai de treball», explica Bernal-Triviño.

En un any electoral, com ha estat el 2019, el mòbil és l'eina d'entrada de rumors i informacions errònies, a més d'un espai en què es pot compartir mitjançant les xarxes socials el minut a minut dels debats electorals. De tot això ens parlarà durant la ponència inaugural Ana Pastor, la periodista de La Sexta i fundadora de Newtral, empresa dedicada a la verificació informativa.

Sobre les darreres innovacions per a periodisme mòbil a internet, en televisió i publicitat, les revisarem amb les principals responsables dels laboratoris més punters d'innovació en comunicació, experts de l'agència EFE, Atresmedia Publicitat, Lab RTVE i VocentoLab. La Jornada es podrà seguir en directe des d'aquest enllaç.

Experts UOC

Veure més sobre Institucional