18/10/19 · Recerca

La UOC ofereix més de 12.000 continguts en obert

El repositori O2, amb materials científics i divulgatius gratuïts, ha registrat en un any més de 128.000 visites i 133.000 baixades de documents

La Universitat lidera, en la Setmana Internacional de l'Accés Obert, un micro-MOOC sobre ciència oberta a Twitter
Foto: Unsplash/LinkedIn Sales Navigator

L'accés obert (open access) és la pràctica de facilitar a qualsevol persona d'arreu del món l'accés en línia, gratuït i permanent a continguts científics i divulgatius. La UOC, arran del llançament del Pla de coneixement obert, ha incrementat el 16% el nombre de continguts publicats al repositori d'accés obert de la UOC, O2, l'Oberta en obert, respecte al curs passat. Actualment, aquest portal posa a l'abast de la societat un total de 12.393 documents perquè es puguin consultar o baixar. La Universitat, de tot el que publica, ofereix més de la meitat dels continguts en accés obert, una proporció semblant a la d'altres universitats de l'Estat, segons un informe recent de CRUE Universitats Espanyoles.

Concretament, el portal O2, disposa de 1.432 articles científics, 7.484 treballs finals de carrera, 1.614 recursos d'aprenentatge oberts (OER), 139 tesis doctorals, 967 documents institucionals, 729 altres documents de recerca (capítols de llibre, conferències i informes) i 28 materials com ara dades de recerca o proves d'avaluació.

La plataforma rep visites d'arreu del món. Des de setembre del 2018 fins a setembre del 2019, ha tingut 128.404 visites d'usuaris únics —principalment d'Espanya (58%) i de països de l'Amèrica Llatina (28%). Els interessats que s'hi acosten, a més de fer-hi consultes, en baixen materials. Aquest darrer curs, s'han baixat 133.203 documents. Entre els que es baixen més hi ha un informe sobre les perspectives tecnològiques en l'ensenyament superior a Iberoamèrica 2012-2017, un treball final de màster sobre nutrició i salut en la dieta vegana i un treball final de màster sobre ciberassetjament escolar (ciberbullying), ciberassetjament pedòfil (grooming) i sèxting.

La UOC, en la seva aposta pel coneixement i la ciència oberts, s'ha fixat com a objectiu vinculat a l'accés obert aconseguir que el 2030 la seva publicació científica sigui per defecte en obert. «La Universitat vol esdevenir un node de coneixement que contribueixi a afrontar els reptes globals, la majoria recollits a l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides», explica la vicerectora de Globalització i Cooperació de la UOC, Pastora Martínez.

Les dades científiques i la gestió i l'administració d'aquestes dades també són un element clau en aquest camí cap al coneixement obert. «En aquest sentit, la Universitat s'ha fixat com a fita assegurar que les dades que es fan servir en les recerques que s'hi duen a terme segueixin els principis FAIR, és a dir, siguin trobables, accessibles, interoperables i reutilitzables (en anglès, findable, accessible, interoperable, and reusable) per la comunitat científica a escala global», assenyala la responsable de gestió de dades de recerca de l'Àrea de Biblioteca i Recursos d'Aprenentatge, Rosa Padrós.

Per al director del centre de recerca IN3 de la UOC, David Megías, obrir l'accés a les publicacions acadèmiques és una manera de garantir que les investigacions arribin a tothom en igualtat de condicions i, a més, incrementa l'impacte i la visibilitat del treball que ha fet l'investigador.

Un micro-MOOC dona les claus de la ciència oberta a Twitter

La UOC, en el marc de la Setmana Internacional de l'Accés Obert (del 21 al 25 d'octubre), liderarà, amb la participació de divuit institucions, la tercera edició del Micro-MOOC sobre accés obert. Enguany, s'amplia el focus temàtic i s'hi tractaran qüestions lligades als conceptes i les nocions bàsiques de la ciència oberta. «Per primera vegada, diverses universitats espanyoles ens sumem al micro-MOOC per cooperar per la ciència oberta», explica el director de l'Àrea de Biblioteca i Recursos d'Aprenentatge de la UOC, Ciro Llueca. A més, per tal que el curs arribi a més gent, els continguts es publicaran en cinc idiomes: anglès, català, espanyol, basc i gallec.

Cada dia, del 21 al 25 d'octubre, des del compte de Twitter @moocmicro es posarà l'accent en un aspecte diferent, des de la gestió i la preservació de les dades obertes fins a la recerca i la innovació responsables, passant per les noves maneres d'avaluar la recerca. La iniciativa s'adreça especialment a investigadors i estudiants universitaris, però és oberta a qualsevol persona que vulgui connectar amb el moviment de la ciència oberta (open science) i obtenir-ne una visió transversal. És per això que la difusió dels continguts es farà fent servir un llenguatge senzill i divulgatiu.

El micro-MOOC rep el suport per a l'elaboració dels continguts de les biblioteques de les institucions següents: Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), Universitat de Mondragón, Universitat Carlos III de Madrid, Universitat d'Extremadura, Universitat de Huelva, Universitat de Lleó, Universitat de Santiago de Compostel·la, Universitat Autònoma de Barcelona, Universitat de Barcelona, Universitat de Girona, Universitat de Lleida, Universitat de València, Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, Universitat Jaume I, Universitat Politècnica de Catalunya, Universitat Pompeu Fabra, Universitat Ramon Llull i Universitat Rovira i Virgili.

Col·laboren en la difusió d'aquest micro-MOOC l'Associació Europea d'Universitats (EUA) el Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya (CSUC), l'Associació Europea de Biblioteques de Recerca (LIBER), la Xarxa de Biblioteques Universitàries Espanyoles (REBIUN) i la Coalició de Publicacions i Recursos Acadèmics (SPARC) d'Europa.

Veure més sobre Recerca