7/7/20 · Institucional

La UOC i la SEGIB col·laboren per impulsar la transformació de l'ensenyament superior a Iberoamèrica

Conscients de la importància dels efectes de la crisi de la COVID-19 en el desenvolupament de l'activitat acadèmica universitària, la UOC i la SEGIB llancen un programa conjunt de beques en e-learning per a docents de tot Iberoamèrica
Foto: Marvin Meyer / Unsplash

«A la UOC posem la nostra experiència en e-learning a disposició dels sistemes universitaris que requereixin adaptar-se als models educatius virtuals o semipresencials i que puguin donar resposta a situacions de contingència com l'actual», assenyala Pastora Martínez Samper, vicerectora de Globalització i Cooperació de la UOC. «Aquesta nova col·laboració amb la SEGIB contribueix a la funció de la UOC de servir de suport al sistema universitari iberoamericà», afegeix.

Per al coordinador de l'Espai Iberoamericà del Coneixement de la SEGIB, Félix García Lausín, «la COVID-19 ha evidenciat la importància d'avançar en la transformació digital de l'ensenyament superior i el paper de la cooperació internacional. Per això hem promogut, juntament amb governs i universitats, una sèrie d'actuacions que inclouen una coalició universitària per a la millora de la capacitació docent, a la qual se suma la UOC amb la seva destacada experiència».

Millorar la capacitació docent

L'objectiu d'aquesta nova aliança entre la UOC i la SEGIB és donar suport a les institucions universitàries iberoamericanes en els processos de transformació digital que la pandèmia ha accelerat. Per fer-ho, s'ha creat un programa de beques adreçat als docents perquè cursin formacions de durades diferents en aprenentatge en línia (e-learning).

«Amb aquest programa de beques volem dotar el professorat d'eines que facilitin l'adaptació a la virtualitat, des del disseny de cursos virtuals fins a l'avaluació en línia, passant per l'acompanyament a l'estudiantat», afirma Martínez, «i així contribuir a millorar la qualitat de l'ensenyament virtual».

Els ajuts s'adrecen a tres programes de formació: el màster universitari d'Educació i TIC (E-learning), cursos d'especialització i cursos professionalitzadors en docència en línia.

Facilitar un ensenyament superior de qualitat per a tothom

El 2017, la UOC va adoptar l'Agenda 2030 de les Nacions Unides per al desenvolupament sostenible com a full de ruta i, especialment, l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible 4, educació de qualitat per a tothom.

Per aquest motiu, els darrers anys la UOC ha treballat amb governs i secretaries de l'àmbit de l'educació d'Amèrica Llatina, com ara el Consell per a l'Acreditació de l'Educació Superior de Mèxic (COPAES), el Consell d'Assegurament de la Qualitat de l'Educació Superior de l'Equador (CACES) o la Comissió Nacional d'Acreditació de Xile (CNA), en el disseny de l'acreditació i l'avaluació de la qualitat en l'ensenyament superior en línia. També ha acompanyat institucions d'ensenyament superior en el procés de transició cap a un model propi en línia, com és el cas del DUOC UC.

Per la seva banda, la SEGIB, en compliment de l'acord adoptat pels caps d'Estat i de Govern a la XXVI Cimera Iberoamericana (Antigua Guatemala, 16 de novembre del 2018), va promoure el 2019 la constitució del Sistema Iberoamericà d'Assegurament de la Qualitat de l'Educació Superior (SIACES), que integra les institucions responsables d'aquesta tasca de cada país. Una de les línies de treball prioritàries del SIACES ha estat l'assegurament de la qualitat dels ensenyaments virtuals, modalitat sobre la qual ha elaborat un document de bones pràctiques que es va aprovar en la Reunió Iberoamericana de Ministres i Altes Autoritats d'Educació Superior el febrer passat.

No és el primer cop que la SEGIB i la UOC col·laboren per contribuir a la millora de l'educació superior a Iberoamèrica. De fet, el febrer de 2019 la UOC va participar, convidada per la SEGIB, en les sessions de treball que van precedir l'acte de constitució del SIACES per la contribució que havia tingut en la definició dels criteris de qualitat de l'aprenentatge en línia en l'ensenyament superior.

Veure més sobre Institucional