27/1/22 · Institucional

L'economista Mariana Mazzucato, propera doctora 'honoris causa' de la UOC

L'acte es podrà seguir en directe des d'aquest enllaç i a les xarxes socials amb l'etiqueta #honoriscausaUOC
Mazzucato és considerada una de les economistes més influents del món. (© Mariana Mazzucato)

Mariana Mazzucato és una de les economistes més influents del món i és assessora de dirigents polítics d'arreu del món en matèria de creixement sostenible i inclusiu impulsat per la innovació. Com a reconeixement a la seva trajectòria acadèmica i professional que l'ha convertida en una referent mundial en economia, Mazzucato serà investida doctora honoris causa per la UOC el dijous 3 de febrer, a les 18 h, al Saló de Cent de l'Ajuntament de Barcelona. L'acte, que es podrà seguir en directe des d’aquest enllaç i a les xarxes socials amb l'etiqueta #honoriscausaUOC, comptarà amb la participació de l'alcaldessa de la ciutat, Ada Colau, i de la ministra per a la Transició Ecològica, Teresa Ribera.

La doctora Mariana Mazzucato és catedràtica d'Economia de la Innovació i el Valor Públic a la University College de Londres (UCL) i fundadora i directora de l'Institut per a la Innovació i el Propòsit Públic (IIPP) de la mateixa institució. Es va llicenciar a la Universitat Tufts i va cursar un màster i un doctorat d'Economia a la Facultat de Postgrau de la Nova Escola per a la Recerca Social. Ha estat titular de la càtedra RM Phillips de la Unitat de Recerca de Política Científica (SPRU) a la Universitat de Sussex. És membre de l'Acadèmia de Ciències Socials (AcSS) del Regne Unit i de l'Acadèmia Nacional de Ciències Italiana (Lincei).

Ha rebut diversos premis internacionals, com ara el John von Neumann Award el 2020; el Madame de Staël als valors culturals, atorgat per la Federació Europea d'Acadèmies de Ciències i Humanitats (ALLEA), el 2019, i el Leontief per a l'Avenç de les Fronteres del Pensament Econòmic el 2018. Va ser nomenada una dels "tres pensadors més importants sobre innovació" per The New Republic i una de les 50 persones més creatives en matèria de negocis per Fast Company el 2020. A més a més, es troba entre els 25 líders que modelen el futur del capitalisme segons WIRED.

És autora de tres llibres de gran èxit: El estado emprendedor. Mitos del sector público frente al privado (2013), El valor de las cosas: quién produce y quién gana en la economía global (2018) i Misión economía: una guía para cambiar el capitalismo (2021), acabat de publicar.

Mazzucato considera que la innovació és el camí per resoldre els problemes del futur

És assessora de dirigents polítics d'arreu del món en matèria de creixement sostenible i inclusiu impulsat per la innovació. Actualment ocupa els càrrecs següents:

• Presidenta del Consell sobre els Aspectes Econòmics de la Salut per a Tothom de l'Organització Mundial de la Salut.
  • Membre del Consell d'Assessors Econòmics del Govern escocès.
  • Membre del Consell d'Assessors Econòmics del president de Sud-àfrica.
  • Membre del grup assessor del secretari general de l'OCDE sobre una nova narrativa del creixement.
  • Membre de la Junta Consultiva d'Alt Nivell sobre Assumptes Econòmics i Socials de les Nacions Unides.
  • Membre del Consell Econòmic i Social d'Argentina.
  • Membre de la Comissió Assessora de Vinnova a Suècia.
  • Membre del Consell de Recerca de Noruega.
  • Com a assessora especial del comissari de Recerca, Ciència i Innovació de la Comissió Europea (2017-2019), va elaborar l'informe de gran impacte Mission-Oriented Research & Innovation in the European Union, amb el qual va transformar les "missions" en un nou instrument essencial del programa d'innovació Horitzó Europa de la Comissió Europea.

Veure més sobre Institucional