21/6/22 · Salut

La UOC participa en un estudi sobre el benestar emocional i la salut mental associats als trastorns d'aprenentatge

El grup de recerca en cognició i llenguatge, Grecil, adscrit a l'eHealth Center de la UOC, rep finançament del programa "Connecta" de la Fundació "la Caixa"
Els trastorns de l'aprenentatge, a més de les dificultats escolars i acadèmiques, afecten l'àmbit emocional amb un alt impacte en la qualitat de vida dels infants i les seves famílies (Imatge: Julia M. Cameron, Pexels)

Els trastorns de l'aprenentatge, a més de les dificultats escolars i acadèmiques, afecten l'àmbit emocional amb un alt impacte en la qualitat de vida dels infants.  El malestar emocional dificulta la gestió emocional i relacional de les famílies, un aspecte molt poc explorat en la literatura científica.

Ara, un estudi encapçalat per la professora Mari Aguilera, de la Facultat de Psicologia i l'Institut de Neurociències de la Universitat de Barcelona (UB), amb la participació del grup de recerca GRECIL, adscrit a l’eHealth Center (eHC) de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), i dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació, sota la coordinació de la professora Nadia Ahufinger, ha obtingut finançament a través de la convocatòria "Connecta: de la recerca a la pràctica social" de la Fundació “la Caixa”, una iniciativa que promou la col·laboració entre grups de recerca i entitats socials.

El projecte impulsarà la recerca sobre les dificultats en l'adquisició de l'aprenentatge i l'impacte emocional que aquest trastorn genera. Hi col·laboren, a més, l'Associació Catalana de Dislèxia i Altres Dificultats Específiques, amb Neus Buisán, i l'Associació de Famílies amb Nens i Nenes amb Dificultats d'Aprenentatge a Catalunya (AFDACAT), amb Ángeles García.

La recerca "El benestar emocional i la salut mental en infants amb trastorns de l'aprenentatge i les seves famílies: un abordatge integral" té per objectiu elaborar una diagnosi en el marc català del benestar emocional i la salut mental associats als trastorns d'aprenentatge en un context postpandèmic.

La influència dels trastorns d'aprenentatge en el benestar emocional

Prop d'un de cada cinc alumnes a Catalunya —140.000 aproximadament— estan diagnosticats amb trastorns d'aprenentatge. Aquests trastorns són una de les causes principals del fracàs i l'abandonament escolar, que a Catalunya és del voltant del 20  %. A més, mitjançant estudis de metaanàlisi, es coneix que els infants amb TEL/TDL (trastorn del desenvolupament del llenguatge) tenen fins al doble de risc de desenvolupar dificultats afectives i conductuals, fet que també afecta les famílies d'aquests infants, ja que experimenten més estrès i l'augment de símptomes de depressió i ansietat.

En aquest context, l'estudi permetrà conèixer l'impacte que els trastorns de l'aprenentatge tenen en el desenvolupament emocional, conductual i social dels infants i les seves famílies a Catalunya. A més, també s'analitzarà com s'avaluen i es treballen avui en dia aquests aspectes en el sistema educatiu, amb la finalitat de detectar les mancances i les possibles millores en les pràctiques educatives relacionades amb aquesta problemàtica.

En aquest estudi hi participen membres del Grup de Recerca en Cognició i Llenguatge GRECIL-UB, de la Facultat de Psicologia i l'IDP-ICE de la UB, i del GRECIL-UOC. Els investigadors són Mari Carmen Aguilera, Nadia Ahufinger, Llorenç Andreu, Mònica Sanz-Torrent, Maria Clara Prata Gaspar, Isabel Paula Pérez, Lluís Casas Sala i Maria del Mar Aldámiz-Echevarria Iraurgui.

Aquesta recerca amb participació de la UOC beneficia els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) 3, salut i benestar, i 10, reducció de les desigualtats.

UOC R&I

La recerca i innovació (R+I) de la UOC contribueix a solucionar els reptes a què s'enfronten les societats globals del segle xxi, mitjançant l'estudi de la interacció entre la tecnologia i les ciències humanes i socials, amb un focus específic en la societat xarxa, l'aprenentatge en línia i la salut digital. Els més de 500 investigadors i investigadores i els 51 grups de recerca s'articulen entorn dels set estudis de la UOC i dos centres de recerca: l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) i l'eHealth Center (eHC).

A més, la Universitat impulsa la innovació en l'aprenentatge digital a través de l'eLearning Innovation Center (eLinC) i la transferència de coneixement i l'emprenedoria de la comunitat UOC amb la plataforma Hubbik.

Els objectius de l'Agenda 2030 de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides i el coneixement obert són eixos estratègics de la docència, la recerca i la innovació de la UOC.

Més informació: research.uoc.edu #25anysUOC

Experts UOC