25/11/22 · Institucional

La UOC obre la convocatòria de 100 beques rurals per a residents en municipis de menys de 2.000 persones

Les ajudes contribueixen a disminuir la bretxa entre camp i ciutat
Cal que les persones es puguin formar, reciclar o especialitzar sense haver de renunciar a la seva manera de viure en un entorn rural
L'educació superior en línia suposa una de les eines eficaç per combatre la bretxa camp-ciutat. (foto: Freepik)

La UOC acaba d'obrir la convocatòria de 100 beques per a residents en municipis de menys de 2.000 habitants amb l'objectiu de contribuir "a reduir la bretxa territorial" i "a aconseguir una ruralitat més resilient mitjançant una acció formativa que estimuli la generació de coneixement especialitzat en els diferents nuclis territorials", segons explica Àngels Fitó Bertran, vicerectora de Competitivitat i Ocupabilitat de la UOC. En definitiva, "les beques rurals són una discriminació positiva per afavorir que persones i territoris no es quedin enrere", afegeix.

A més, aquestes ajudes permetran teixir xarxes de cooperació, intercanvi de coneixement i bones pràctiques que redundin en un capital social millor i més gran, mitiguin i, si és possible, inverteixin la pèrdua gradual de població rural, una realitat que cada vegada afecta un territori més ampli: segons l'informe anual de 2020 del Banc d'Espanya, el 42 % dels municipis espanyols està en perill de despoblació.

Bretxa camp/ciutat

L'augment de la bretxa camp/ciutat amplia altres bretxes com ara la digital, la de gènere o la generacional. I en aquest escenari, l'ensenyament superior en línia suposa una de les eines més eficaces amb les quals es pot combatre aquestes diferències. "La universitat en línia és fonamental per construir comunitats rurals més capacitades, emprenedores, cohesionades i cooperatives. I per aconseguir-ho, cal que les persones es puguin formar, reciclar o especialitzar sense haver de renunciar a la seva manera de viure en el camp", assenyala Fitó.

Que es tingui accés a aquesta formació des del món rural assegura la vinculació del capital humà al progrés d'aquestes zones, ja que el rol de l'ensenyament superior és fonamental per garantir que totes les inversions i accions per a la millora d'infraestructures i serveis reverteixin en la construcció de comunitats rurals realment més fortes, unides i competitives.

Segons el parer de la vicerectora, la presència de la universitat en línia en aquests territoris també contribueix al fet que puguin ser comunitats més pròsperes. "La formació és alhora un factor clau i una oportunitat per al dinamisme i la resiliència de les zones rurals", assenyala. "Es tracta de generar capital social i de tenir una comunitat rural resilient i connectada, que sigui capaç d'afrontar els canvis que puguin venir", indica Fitó, al mateix temps que afegeix que la universitat no solament és responsable d'oferir una formació de qualitat adequada als principals reptes de la societat i del mercat de treball, sinó també de promoure el desenvolupament de competències específiques per a l'ocupació i de dinamitzar la seva comunitat i, per tant, el coneixement que hi circula, també en favor de la creació d'oportunitats laborals.

Quedar-se i desenvolupar el projecte en el món rural

Les persones sol·licitants de l'ajuda han de justificar la vinculació de la seva formació amb la millora i el progrés del món rural. D'aquesta manera, es prioritzen aquelles sol·licituds de persones amb vocació de quedar-se i desenvolupar el seu projecte professional en el món rural.

Les ajudes, a les quals també poden optar els residents en poblacions de menys de 5.000 habitants amb una densitat inferior a 100 hab./km2, consisteixen en la reducció d'un 30 % de l'import de la matrícula. Seran vigents per a dos semestres i els beneficiaris podran continuar optant a l'ajuda mentre durin els seus estudis. Així, la UOC reforça el seu compromís amb la igualtat d'oportunitats en l'accés a la formació apostant per la competitivitat de tot el territori, en especial a les zones rurals.

Des de fa anys, la UOC ha capacitat milers de persones que resideixen en zones en risc de despoblament i ha contribuït al seu dinamisme econòmic i social: actualment, 10.500 estudiants es formen a la UOC des de poblacions espanyoles de menys de 10.000 habitants, la qual cosa representa un 16,32 % del total.

Veure més sobre Institucional