25/1/23 · Institucional

El rector fundador de la UOC, Gabriel Ferraté, dona el fons personal a la universitat que va crear

Documents, correspondència, fotografies o objectes de col·leccionisme del visionari enginyer industrial reusenc seran cedits a la UOC amb voluntat històrica, patrimonial i de recerca
El fons personal de Ferraté engloba documents que van des del seu naixement el 1932 fins al present. (Foto: UOC)

El fons personal del rector fundador de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Gabriel Ferraté, s'incorporarà a l'arxiu de la Universitat gràcies a la seva generosa donació. La cessió d'aquest material històric es materialitzarà amb la signatura d'un conveni, que tindrà lloc el divendres 27 de gener a les 12 h al campus del Poblenou. L'acte comptarà amb l'exrector Gabriel Ferraté; el rector de la UOC, Josep A. Planell; el secretari general de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, Joaquin Nin; la directora d'Arxiu i Administració Electrònica de la UOC, Montserrat Clèries, i el professor d'Història dels Estudis d'Arts i Humanitats Jaume Claret.

Documents, fotografies, faxos, correus electrònics, targetes en paper, elements de col·leccionisme i un llarg etcètera formen el fons personal de Ferraté, "un fons que no només recull i engloba les diverses etapes professionals de la seva vida, sinó també les personals", diu la directora d'Arxiu i Administració Electrònica de la UOC, Montserrat Clèries. I aquest és precisament el valor afegit del seu fons personal. "El fons personal ens dona una visió històrica des del punt de vista d'aquella persona, i això té un valor humà, històric i patrimonial indiscutible", afegeix Clèries.

Records de viatges, documentació de les seves etapes en diferents administracions i universitats, apunts i invents diversos seran cedits a la UOC per iniciativa del rector fundador. El fons personal de Ferraté engloba documents que van des del seu naixement el 1932 fins al present: noranta anys de trajectòria.

"El doctor Ferraté ens fa confiança amb el seu arxiu personal i professional", diu el rector Planell. D'aquesta manera, "la UOC completa una peça bàsica de la seva història i, al mateix temps, n'assegura la preservació futura per a aquells qui vulguin saber la història del rector fundador, de la nostra universitat i del sistema universitari català i espanyol", afegeix Planell.

Aquesta serà la primera vegada que un rector de la UOC cedirà el seu fons personal a la Universitat. Per al professor dels Estudis d'Arts i Humanitats Jaume Claret, "aquest fet segurament crearà un costum per als futurs rectors quan cessin en el càrrec".

Curiositats del fons personal de Ferraté

Ferraté explica en aquesta entrevista que algunes persones el titllen de "drapaire" perquè "acumula moltes coses i en col·lecciona moltes altres". N'és un exemple la col·lecció de figures de granotes que va començar quan va fundar la UOC, perquè l'acrònim li recordava el rauc de les granotes.

"El fons Ferraté permet resseguir la creació, els primers passos i la consolidació de la UOC, ja que hi trobem des dels diferents esborranys previs a la constitució de la institució, fins als resums executius de les reunions", explica Claret.

L'historiador també destaca les mostres de papereria que Ferraté conserva de tots els càrrecs que ha ocupat i que formen part del seu fons personal. Amb aquests documents, "es pot veure l'evolució de la imatge gràfica d'aquestes institucions".

I és que Ferraté, a més de ser inventor, enginyer industrial i pèrit agrícola, ha ocupat diversos càrrecs, com el de director general d'Universitats i Recerca del 1976 al 1978. "En aquesta època, just després de la mort de Franco, —recorda Claret— Ferraté rebia correspondència dels rectors, que li explicaven com havia anat el dia a les universitats, però també en rebia de la policia".

Totes aquestes mostres documentals seran cedides a l'arxiu de la UOC, perquè, per a Ferraté, "el que no està registrat no existeix".

Com es podrà consultar el fons personal de Ferraté?

Un cop es rebi el fons personal de Gabriel Ferraté, s'ingressarà a l'arxiu de la UOC i s'aïllarà en una sala on s'aplicaran les garanties de conservació adequades (de temperatura, humitat…). A continuació se'n farà un inventari i s'elaborarà un catàleg. El Servei d'Arxiu, Gestió Documental i Registre, que enguany compleix deu anys de vida, treballarà perquè en un futur aquest fons pugui ser digitalitzat i posat a disposició del públic.

Veure més sobre Institucional