10/3/23 · Recerca

La gestió integrada del foc centrarà el debat del congrés PyroLife 2023

El congrés PyroLife 2023: The four axes of diversity of wildfire tindrà lloc del 14 al 16 de març a Barcelona
Vint-i-set investigadors i professionals presentaran el seu treball sobre diferents aspectes de la gestió integrada del foc
Participaran investigadors i professionals d'Europa, els Estats Units i Nova Zelanda, per discutir el present i el futur en aquest àmbit i generar oportunitats de col·laboració
PyroLife és un programa d'estudis de doctorat sobre la gestió integrada del foc. (Foto: Matt Howard/Unsplash)

La Fundació Pau Costa, la UOC i la Universitat de Wageningen (Wageningen University & Research) organitzen el congrés PyroLife 2023: The four axes of diversity of wildfire, que tindrà lloc a Barcelona, del 14 al 16 de març. PyroLife és un programa d'estudis de doctorat sobre la gestió integrada del foc, finançat per les Accions Marie Skłodowska-Curie. Els objectius del congrés són conèixer els resultats nous obtinguts pels investigadors novells de PyroLife, i debatre sobre el present i el futur de la gestió integrada del foc, així com oferir als participants l'oportunitat d'ampliar la seva xarxa professional, amb investigadors i professionals de deu països europeus, els Estats Units i Nova Zelanda.

La gestió integrada del foc és un enfocament amb el qual es vol reduir el risc i maximitzar els beneficis del foc mitjançant la integració del coneixement i l'experiència de múltiples agents: científics, professionals, administració pública, propietaris forestals, comunitats locals, bombers, etc. En l'actualitat el risc d'incendis extrems va en augment a causa de la manca d'una gestió adequada, els canvis en l'ús de la terra i el canvi climàtic. Molts experts de tot el món consideren que la gestió integrada del foc és una forma sostenible a llarg termini de reduir el risc d'incendis extrems. Per exemple, una pràctica comuna és utilitzar cremes organitzades per reduir l'excés de vegetació en condicions controlades a fi d'evitar que els incendis es converteixin en grans cremes descontrolades. El congrés PyroLife 2023 és un punt de trobada d'experts nous i no tan nous en la gestió integrada del foc per intercanviar punts de vista i avançar en aquest camp.

PyroLife - training the next generation of integrated fire management experts és una xarxa de formació innovadora composta per 26 organitzacions associades, finançades amb 3.946.980 euros del programa Horitzó 2020 de la Comissió Europea. És una ajuda perquè un grup d'investigadors novells de deu institucions europees duguin a terme la seva recerca doctoral, principalment en la institució del seu país i també en dues organitzacions amfitriones d'altres països.

El congrés consisteix en una visita sobre el terreny (14 de març) i dos dies de sessions (15 i 16 de març). La segona part tindrà lloc a l'edifici del segle xix de Can Jaumandreu, originàriament fet servir com a molí tèxtil i actualment com a instal·lacions de la Universitat Oberta de Catalunya. Hi haurà presentacions dels tretze investigadors novells de PyroLife, i hi parlaran també els oradors Claire Smyth (South Eastern Health & Social Care Trust), Mark Smyth (Northern Ireland Fire & Rescue Service) i Jordi Oliveres (Bombers de la Generalitat de Catalunya). També s'hi faran taules rodones, un taller, una sessió de pòsters, una exposició i actes socials.

La visita sobre el terreny es durà a terme en el marc del projecte europeu FIRE-RES i està organitzada pels Bombers de la Generalitat de Catalunya, el Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya, i la Fundació Pau Costa. Els participants visitaran àrees forestals en les quals  els Bombers de la Generalitat estàn integrant el foc en les seves estratègies de gestió, a fi de reduir el risc d'incendis descontrolats.

Investigadors de la UOC han participat en el projecte internacional

Els investigadors Míriam Arenas i Israel Rodríguez-Giralt, del grup grup Care and Preparedness in the Network Society (CareNet), de l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) de la UOC, han participat en el projecte PyroLife, un projecte internacional per a formar experts i expertes per a facilitar un canvi de model en la gestió d'incendis, implicant-hi activament la ciutadania des de la prevenció i comptant també amb els grups de persones més vulnerables. Han posat de relleu la necessitat d'una comunicació inclusiva del risc a la ciutadania i la participació comunitària en la gestió dels focs.

Aquest projecte amb la participació de la UOC afavoreix els Objectius de Desenvolupament Sostenible, 13, acció per al clima.

UOC R&I

La recerca i innovació (R+I) de la UOC contribueix a solucionar els reptes a què s'enfronten les societats globals del segle XXI mitjançant l'estudi de la interacció de la tecnologia i les ciències humanes i socials, amb un focus específic en la societat xarxa, l'aprenentatge en línia i la salut digital.

Els més de 500 investigadors i investigadores i més de 50 grups de recerca s'articulen entorn dels set estudis de la UOC, un programa de recerca en aprenentatge en línia (e-learning research) i dos centres de recerca: l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) i l'eHealth Center (eHC).

A més, la Universitat impulsa la innovació en l'aprenentatge digital mitjançant l'eLearning Innovation Center (eLinC), i la transferència de coneixement i l'emprenedoria de la comunitat UOC amb la plataforma Hubbik.

Els objectius de l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides i el coneixement obert són eixos estratègics de la docència, la recerca i la innovació de la UOC. Més informació: research.uoc.edu.

Experts UOC

Veure més sobre Recerca