22/4/20 · Recerca

La UOC participa en una iniciativa europea per afavorir la cocreació de coneixement per abordar problemàtiques socials

El projecte europeu CIRCLET donarà suport al professorat per integrar en la seva docència la recerca i l'aprenentatge compromesos amb la comunitat
Foto: Headway / unsplash.com

Abordar amb experts els problemes de mobilitat d'un barri o proposar solucions per millorar la qualitat de vida d'una comunitat de pacients: aquestes podrien ser dues qüestions per resoldre en l'àmbit d'una denominada science shop, un espai on recerca i societat treballen juntes per respondre a una demanda social. Amb aquest esperit, la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) forma part d'un projecte europeu amb l'objectiu de treballar amb el professorat perquè inclogui la recerca participativa i la cocreació de coneixement en la formació que imparteix.

El projecte, titulat Curriculum Innovation through Research with Communities: Learning Circles of Educators and Technology (CIRCLET) —Innovació curricular per mitjà de la recerca amb les comunitats: cercles d'aprenentatge d'educadors i tecnologia—, és coordinat per la Queen's University de Belfast i té una durada de tres anys. «Volem facilitar que el nostre professorat pugui integrar la cocreació de coneixement en els nostres programes», indica Pastora Martínez Samper, vicerectora de Globalització i Cooperació de la UOC.

En l'àmbit europeu, fa anys que s'implanten espais per a dinamitzar un diàleg bidireccional entre ciència i societat amb la finalitat d'acostar el coneixement als problemes reals de la ciutadania. «Gràcies a la participació en aquest projecte, podrem treballar amb algunes de les science shops amb més recorregut i experiència a Europa, com la de la Queen's University de Belfast o la de la Universitat Lliure de Brussel·les», afirma Nadja Gmelch, directora de projectes de coneixement obert de l'Àrea de Globalització i Cooperació de la UOC.

CIRCLET se centra a capacitar el professorat universitari amb les habilitats i les eines necessàries per a adaptar els plans d'estudi i proporcionar oportunitats perquè els estudiants puguin dur a terme recerca i aprenentatge compromesos amb la comunitat (community engaged research and learning —CERL, per la sigla en anglès—, segons el projecte). «La UOC aposta per augmentar l'impacte social de la seva recerca i per desenvolupar competències globals dels estudiants amb la incorporació i el reforç de processos de cocreació de coneixement amb agents socials», afegeix Martínez Samper.

Cocreant amb treballs finals participatius

Impulsar un coneixement obert amb tothom i per a tothom és un dels eixos estratègics de la UOC. De fet, des de l'any 2018, la Universitat té en marxa un projecte per encoratjar els estudiants a dur a terme treballs finals de grau o de màster participatius: una recerca aplicada amb entitats sense ànim de lucre, col·lectius de la societat civil o les administracions públiques, que dona resposta a una necessitat que han detectat aquestes entitats. Els estudiants aborden projectes com el disseny d'una aplicació per a nens no acompanyats, comunicació sobre turisme responsable o polítiques públiques i dret a la ciutat.

«Els treballs finals participatius aporten valor afegit tant als programes que n'ofereixen com a l'estudiant que opta per fer-ne un d’aquest tipus, ja que el treball es dissenya des del principi i s'executa fins al final en col·laboració amb una altra entitat. Es tracta d'una iniciativa que, a més, contribueix a reforçar l'impacte de la Universitat en la nostra societat perquè les entitats amb què col·laborem experimenten directament el que des d'aquí els podem oferir», afirma Martínez Samper.

El nou projecte europeu se suma als esforços de la iniciativa dels treballs finals participatius per obrir a la societat el coneixement generat a la Universitat, que forma part del seu Pla d'acció Coneixement Obert.

Juntament amb la Queen's University de Belfast, com a coordinadora, i la UOC, participen en aquest projecte europeu la Universitat Lliure de Brussel·les, la Universitat Corvinus de Budapest i la Universitat Tecnològica de Dublín.

CIRCLET és finançat pel programa Erasmus+ de la Comissió Europea (acord de subvenció 2017-3351/001-001) i s'adscriu a l'objectiu de la Unió Europea de promoure una ciència oberta a la ciutadania i socialment responsable.

Experts UOC

Veure més sobre Recerca