23/9/21 · Institucional

La professora de la UOC Maria Jesús Marco rep la distinció Jaume Vicens Vives de la Generalitat

Amb la seva tasca docent i investigadora, Marco ha ajudat a millorar la competència escrita de l'estudiantat d'enginyeria
Foto: Generalitat de Catalunya

Maria Jesús Marco, professora dels Estudis d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC, ha rebut la distinció Jaume Vicens Vives a la qualitat docent universitària. El Govern de la Generalitat ha concedit en total sis distincions a professors i projectes d'universitats catalanes. Les distincions es van lliurar dijous passat, 23 de setembre, en la inauguració oficial del curs universitari 2021-2022. L'acte va tenir lloc a la Universitat de Girona i va comptar amb la participació del president de la Generalitat, Pere Aragonès, i de la consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis.

Amb aquest guardó, la Generalitat reconeix a la professora Maria Jesús Marco "la seva trajectòria consolidada i la seva contribució a la millora de la competència comunicativa escrita, tant acadèmica com professional, de l'estudiantat d'enginyeria mitjançant el disseny, la creació i la posada en funcionament de diferents recursos, eines i metodologies en un entorn d'aprenentatge en línia". Marco rebrà 20.000 euros, que haurà de destinar a projectes d'innovació i millora docent.

"Com a docent i investigadora, poso el meu gra de sorra per millorar l'expressió escrita de l'estudiantat d'enginyeria, una competència que, malauradament, encara hi ha qui considera absolutament prescindible en les professions de tecnologia", exposa Marco. El guardó, en canvi, en valora la rellevància i l'esforç dedicat. "Representa un impuls ferm per incloure l'aprenentatge d'aquesta competència a les titulacions mitjançant assignatures específiques, laboratoris d'escriptura, l'elaboració de portafolis i l'ús de rúbriques", afirma.

A més, la millora de les competències de redacció té un impacte positiu tant en l'aprenentatge com en l'exercici professional, també en l'àmbit de l'enginyeria. "Per sorprenent que pugui semblar, la capacitat de comunicació efectiva i eficaç esdevé un factor crític i determinant en la progressió i l'èxit professional, especialment en els perfils de direcció i gestió de tecnologia", assenyala Marco.

Sobre Maria Jesús Marco

Maria Jesús Marco és professora dels Estudis d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC des del 1999, ben al començament de la creació de la Universitat, que enguany celebra els 25 anys. Porta a terme la seva activitat docent en l'àmbit de l'aprenentatge de l'algorísmia i la programació per a les enginyeries a través de la xarxa, i també en l'ensenyament-aprenentatge de les competències transversals en els currículums TIC, especialment de la competència comunicativa i de la gestió i direcció de projectes de tecnologia.

La seva activitat d'R+D+I se centra en l'estudi de la didàctica de la programació en entorns en línia i en l'anàlisi i l'aplicació de processos i eines per a l'ensenyament-aprenentatge i l'avaluació per competències, com ara el portafolis, les rúbriques o els sistemes de retroalimentació aplicats a la millora de l'expressió escrita dels estudiants d'enginyeria. És membre del grup de recerca de la UOC LAIKA (Learning Analytics for Innovation and Knowledge Application in Higher Education), en què estudia les dificultats dels estudiants novells per aprendre a programar i les estratègies docents que permeten millorar-ne l'aprenentatge en entorns virtuals.

Sisena distinció que rep la UOC

Altres professors i professores de la UOC guardonats amb aquesta distinció han estat Sílvia Sivera, professora dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació; Teresa Sancho, professora dels Estudis d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació; Mar Sabadell, professora dels Estudis d'Economia i Empresa; Montse Guitert, professora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació, i Joseph Hopkins, director del Centre d'Idiomes Moderns.

Veure més sobre Institucional