2/5/24 · Institucional

Narratives digitals i canvi climàtic, focus del primer artista resident de la UOC

Mark Farid és un artista digital, investigador i professor de la Central Saint Martins, University of the Arts de Londres
Mark Farid

El primer artista resident de la Universitat explora com les narratives digitals poden ajudar en la lluita contra la crisi climàtica. (Milla Lewis)

Les tecnologies digitals poden canviar la narrativa entorn de la crisi climàtica? Com pot ajudar a lluitar contra aquesta emergència global el diàleg entre l'art, l'acadèmia i l'activisme? Aquestes són algunes de les qüestions sobre les quals reflexiona el projecte Invisible Voice de Mark Farid, artista resident a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), en el marc de la residència impulsada per HacTe, Hub d'Art, Ciència i Tecnologia de Barcelona dins el projecte europeu S+T+ARTS in the City.

Farid és un artista digital, investigador i professor de Belles Arts a la Central Saint Martins, University of the Arts de Londres. El creador ha estat un dels onze seleccionats de les residències S+T+ARTS (Science, Technology and the Arts), un programa impulsat per la Comissió Europea que convida artistes a donar una resposta als reptes a què han de fer front les regions europees combinant la creativitat i les tecnologies.

"Invisible Voice observa com les coses externes, passades pel filtre de la tecnologia, influeixen en la consciència i la identitat. Aquesta residència a la UOC és molt adequada per al projecte en què estic treballant perquè em donarà accés tant a investigadors de la Universitat com a organitzacions no governamentals, grups d'artistes, activistes…", explica Farid.

El projecte de Farid vol respondre al repte inicial sobre com les narratives digitals poden ajudar Barcelona a fer front a la crisi climàtica actual. L'artista ja està treballant al hub de recerca del campus del Poblenou, principalment amb membres dels grups de recerca DARTS, TURBA, MEDIACCIONS i CAREnet, però també amb altres professionals que tenen la seu en aquest hub de recerca, com l'Audiovisual and Sound Lab, XR Lab i Digital Fabrication Lab. "L'objectiu és que els artistes, els investigadors i les ONG treballem de manera conjunta amb un abordatge multidisciplinari, que en realitat és l'essència del segle XXI, i aquest és l'enfocament amb el qual treballa la UOC. Com podem aplicar aquests principis al projecte Invisible Voice?", diu l'artista i investigador.

"La residència d'un artista a dins de la UOC fa possible, d'una banda, valorar les arts com un mode de coneixement específic que afavoreix el diàleg transversal entre diferents àmbits de recerca, producció, transferència i difusió i, de l'altra, contribueix al diàleg multidisciplinari en pro dels grans reptes actuals als quals ens enfrontem individualment i col·lectivament com a societat", explica Pau Alsina, investigador principal del projecte S+T+ARTS in the City a Catalunya i professor dels Estudis d'Arts i Humanitats de la UOC.

El vicerector d'Aliances, Comunitat i Cultura de la UOC, Manel Jiménez Morales, assegura que "amb aquesta residència, la nostra universitat vol oferir una arena d'interacció entre la investigació artística i la recerca cientificotecnològica. Cadascuna parteix de paradigmes diferents, però comparteixen dinàmiques metodològiques assimilables que, a més, es complementen i dimensionen la funció productiva i social de la Universitat."

La residència, de nou mesos, és coordinada per HacTe, hub que explora les interseccions entre art, ciència i tecnologia per afrontar la complexitat dels reptes contemporanis i del qual la UOC és sòcia fundadora, juntament amb una desena d'organitzacions de referència dels camps cultural, científic, acadèmic i tecnològic.

“La residència està impulsada per HacTe, Hub d'Art, Ciència i Tecnologia de Barcelona.”

Una residència artística amb ramificacions a diversos estudis

Per a Pau Alsina, la transversalitat de la recerca de Farid i la capacitat mobilitzadora de la relació entre universitat i societat a través de les arts i la cultura han estat claus en la decisió d'acollir l'artista a la UOC. Així, en la residència també s'han implicat investigadors d'altres estudis, com els Estudis d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació, els Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació, els Estudis d'Economia i Empresa, o els Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació, a més de grups de recerca com DARTS, MEDIACCIONS, TURBA, GAME, MUSSOL i CARENET. "El projecte requereix múltiples perspectives i coneixements. Tot plegat revertirà en la comunitat d'estudiants i altres membres de la UOC i de la societat a través d'un seguit d'accions vinculades al projecte S+T+ARTS i a l'associació HacTe", explica Alsina.

I és que, més enllà de les pràctiques de blanqueig verd que duen a terme moltes companyies, tant Farid com la UOC creuen fermament que les arts digitals poden contribuir de manera decisiva a canviar les narratives en la lluita contra la crisi climàtica i, d'aquesta manera, afavorir una implicació i mobilització que motivi la creació de polítiques transformadores a gran escala.

En el marc de la residència, el dia 2 de maig tindrà lloc al campus del Poblenou de la UOC una jornada oberta en què dialogaran totes les comunitats implicades en el projecte.

Experts UOC

Veure més sobre Institucional