13/3/19 · Institucional

Marina Garcés dirigirà un màster de filosofia a la UOC

La filòsofa catalana és el fixatge de la Universitat per a liderar una de les novetats acadèmiques del curs 2019-2020
Foto: Kim Manresa

Garcés exposa que la filosofia viu un moment de canvi: «Està passant d’un cert descrèdit cultural, social i acadèmic a una revifalla, tant en l’àmbit acadèmic com en l’espai públic». I atribueix aquest fet al context de «crisi de civilització», en què «les preguntes fonamentals que ens permeten situar-nos en aquest món tan incert i tan fosc d’horitzons són necessàries».

Per a l’experta, la filosofia és l’eina que també combat la postveritat i les notícies falses o fake news. Els rumors, la manipulació, la mentida i la propaganda esdevenen una «qüestió clau» per a una disciplina que es pregunta per la veritat de manera constant. Garcés alerta que, més enllà de la dimensió comunicativa de les notícies falses, hi ha un aspecte més polític: «No és que ens colin mentides, només; és que “comprem” les idees i les posicions que ens convenen més i el que importa menys és si són veritat o són mentida», alerta.

Els estudiants que cursin el màster universitari de Filosofia per als Reptes Contemporanis seran capaços d’explorar i afrontar els grans reptes del món contemporani: els desenvolupaments tecnocientífics (robòtica, digitalització, intel·ligència artificial...), els reptes ambientals i ecològics (canvi climàtic, escassetat de recursos...) o els reptes sociopolítics (la legitimitat dels sistemes i les institucions polítics, els feminismes, les migracions...) des d’una aproximació aplicada. D’aquesta manera, disposaran de les eines conceptuals i tècniques pròpies del pensament filosòfic crític, per a poder aprofundir en l’anàlisi i l’exploració dels reptes socials, ambientals i polítics del món. A més, disposaran d’un equip interdisciplinari de professors.

Marina Garcés és  doctora en Filosofia i actualment professora dels Estudis d’Arts i Humanitats de la UOC. També és membre del claustre acadèmic del Programa d’Estudis Independents del Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) i directora de l’Aula Oberta de l’Institut d’Humanitats del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB). Ha rebut el premi Ciutat de Barcelona d’assaig 2018 amb el llibre Nova il·lustració radical (Anagrama, 2017) i els darrers anys ha publicat obres com Un món comú (2013), Filosofía inacabada (2015), Fora de classe (2016) o Ciutat Princesa (2018), la més recent. És autora de nombrosos llibres i articles sobre filosofia contemporània.

Dos graus i nou màsters universitaris, novetats oficials del curs vinent

A més del màster dedicat a la filosofia, la UOC oferirà altres novetats formatives per al curs que ve. Pel que fa als graus (pendent de la resolució del Consell d’Universitats del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats) s’impartirà el grau de Cinematografia Digital, que dirigirà la professora dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC Judith Clares, i el grau íntegrament en anglès Bachelor in Software Development, amb el director dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació, Daniel Riera, al capdavant. Tots dos títols són de 180 crèdits.

Pel que fa als màsters oficials, la UOC en llançarà nou (incloent-hi el de filosofia): Traducció i Tecnologies, que dirigirà Antoni Oliver; Innovació i Transformació Digital, amb Ramon González Cambray al capdavant; Disseny d’Interacció i Experiència d’Usuari, amb la direcció d’Enric Mor; Disseny i Programació de Videojocs, amb Joan Arnedo; Ciberdelinqüència, amb la direcció de Josep Maria Tamarit; Anàlisi Econòmica, dirigit per Albert Puig; Direcció d’Empreses, amb Fernando Álvarez, i Direcció Financera, que dirigirà Joan Llobet.

S’amplia la formació professional en línia amb dos cicles nous

La UOC i Jesuïtes Educació (JE) també amplien l’oferta de formació professional (FP) en línia amb dos cicles superiors, Comerç Internacional i Transport i Logística, títols que es poden cursar conjuntament en un doble cicle i que començaran al setembre.

A més, també són una novetat de l’Àrea d’Informàtica el doble cicle de Desenvolupament d’Aplicacions Web i d’Aplicacions Multiplataforma i el doble cicle d’Administració de Sistemes Informàtics en Xarxa i de Desenvolupament d’Aplicacions web.

Veure més sobre Institucional