El professor de la UOC Manuel Castells, nomenat ministre d'Universitats

Foto: UOC

El catedrtic de Sociologia de la UOC s un prestigis acadmic reconegut internacionalment

Pedro Snchez, president del Govern espanyol, ha donat a conixer la composici del nou consell de ministres. Entre les incorporacions hi ha Manuel Castells, catedrtic de Sociologia de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), que s'ocupar de la cartera d'Universitats. El professor Castells s autor, entre altres obres, de la trilogia L'era de la informaci, una de les ms influents per a entendre el canvi de la societat com a resultat de la revoluci digital de les darreres dcades.

Trajectria acadmica internacional

Manuel Castells ha estat professor visitant en 17 universitats de tot el mn i professor convidat en centenars d'institucions acadmiques i professionals a 45 pasos, com l'Institut Tecnolgic de Massachusetts, la Universitat d'Oxford, la Universitat de Cambridge i la Universitat de Pars. A ms, el professor Castells va ser director, entre el 2008 i el 2013, de l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3), centre de recerca de la UOC, i va presidir la Comissi Cientfica per a la Recerca d'aquesta universitat. Actualment, lidera el grup de recerca Communication Networks & Social Change (CNSC) de l'IN3; s titular de la Ctedra Wallis Annenberg de Tecnologia de Comunicaci i Societat de l'Escola Annenberg de Comunicaci, de la Universitat de Califrnia Meridional, a Los Angeles; s catedrtic emrit de Sociologia i de Planejament Urb i Regional a la Universitat de Califrnia a Berkeley, on va exercir durant 24 anys, forma part del St. John's College de la Universitat de Cambridge i s titular de la Ctedra Network Society al Col·legi d'Estudis Mundials de Pars.

Projecte Internet Catalunya

El Projecte Internet Catalunya (PIC) va ser una de les iniciatives de recerca coordinades a la UOC pel professor Castells ms ambicioses, un projecte dut a terme entre els anys 2001 i 2007 amb el finanament de la Generalitat de Catalunya i el suport personal dels presidents catalans d'aquest perode. El PIC va analitzar la transici a la societat xarxa a Catalunya, mitjanant l'estudi dels efectes de les tecnologies de la informaci i la comunicaci (TIC) en la competitivitat i la productivitat de les empreses, els usos d'internet a les escoles i en el sistema universitari, com tamb la implantaci de l'administraci electrnica a Catalunya i a l'Ajuntament de Barcelona. El projecte tamb va tractar la interacci d'internet i televisi i la digitalitzaci del sistema de salut catal. En conjunt, al PIC es van realitzar ms de 55.000 entrevistes.

Una extensa obra de referncia

El professor Castells s autor de 26 llibres, incloent-hi la trilogia L'era de la informaci: economia, societat i cultura, que ha estat traduda a 23 idiomes. L'any 2021 ser el 25. aniversari de la publicaci del primer volum d'aquest treball i la UOC ho celebrar amb un esdeveniment cientfic, coincidint amb el 25. aniversari de la creaci de la Universitat i el 20 de l’IN3. Els investigadors analitzaran la rellevncia d'aquesta obra acadmica pionera de Castells, amb la perspectiva de l'estat actual de la societat xarxa i de com es pot investigar.

Una carrera plena de reconeixements

El professor Castells ha rebut doctorats honorfics de 18 universitats de tot el mn. La seva mplia llista de distincions s'estn des de l'any 1982, quan li va ser atorgada la prestigiosa beca Guggenheim, passant pel Premi C. Wright Mills de la Societat Americana per a l'Estudi dels Problemes Socials, que li va ser concedit l'any segent; el Premi Robert i Helen Lynd de l'Associaci Americana de Sociologia, que va rebre el 1988; l'Orde del Lle de Finlndia i l'Orde d'Arts i Lletres del Govern francs, atorgades el 2002; el Premi Ithiel de Sola Pool de l'Associaci Americana de Cincia Poltica, que li van concedir el 2004; l'Orde Gabriela Mistral del president de Xile, atorgada el 2005; l'Orde de Santiago del president de Portugal i la Creu de Sant Jordi del Govern de Catalunya, atorgades el 2006; el Premi Nacional de Sociologia i Cincia Poltica d'Espanya, que va rebre el 2008; la Medalla Erasmus de l'Acadmia Europea, el 2011; el Premi Holberg, atorgat el 2012 pel Parlament de Noruega; el Premi Balzan de sociologia, que va rebre el 2013, i el Premi Eulalio Ferrer i el Premi Internacional CGLU - Ciutat de Mxic - Cultura 21, que li van ser concedits el 2014.

El nou ministre d'Universitats s, a ms, acadmic numerari de la Reial Acadmia de Cincies Econmiques i Financeres, acadmic de l'Acadmia Europea, de l'Acadmia Britnica, de l'Acadmia Mexicana de Cincies i de l'Acadmia Americana de Cincies Poltiques i Socials.

Responsabilitats ms enll de les acadmiques

Manuel Castells va ser membre del Consell Assessor del Secretari General de l'ONU sobre la tecnologia de la informaci i el desenvolupament global, i del de societat civil global. El 2005, la Comissi Europea el va nomenar membre fundador del Consell Cientfic del Consell de Recerca Europea. Del 2008 al 2012, va formar part del Consell de Govern de l'Institut Europeu d'Innovaci i Tecnologia (EIT), creat per la Uni Europea per estimular la cooperaci entre universitats, empreses i societat.

Enllaos relacionats