13/1/20 · Recerca

El professor de la UOC Manuel Castells, nomenat ministre d'Universitats

El catedràtic de Sociologia de la UOC és un prestigiós acadèmic reconegut internacionalment
Foto: UOC

Pedro Sánchez, president del Govern espanyol, ha donat a conèixer la composició del nou consell de ministres. Entre les incorporacions hi ha Manuel Castells, catedràtic de Sociologia de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), que s'ocuparà de la cartera d'Universitats. El professor Castells és autor, entre altres obres, de la trilogia L'era de la informació, una de les més influents per a entendre el canvi de la societat com a resultat de la revolució digital de les darreres dècades.

Trajectòria acadèmica internacional

Manuel Castells ha estat professor visitant en 17 universitats de tot el món i professor convidat en centenars d'institucions acadèmiques i professionals a 45 països, com l'Institut Tecnològic de Massachusetts, la Universitat d'Oxford, la Universitat de Cambridge i la Universitat de París. A més, el professor Castells va ser director, entre el 2008 i el 2013, de l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3), centre de recerca de la UOC, i va presidir la Comissió Científica per a la Recerca d'aquesta universitat. Actualment, lidera el grup de recerca Communication Networks & Social Change (CNSC) de l'IN3; és titular de la Càtedra Wallis Annenberg de Tecnologia de Comunicació i Societat de l'Escola Annenberg de Comunicació, de la Universitat de Califòrnia Meridional, a Los Angeles; és catedràtic emèrit de Sociologia i de Planejament Urbà i Regional a la Universitat de Califòrnia a Berkeley, on va exercir durant 24 anys, forma part del St. John's College de la Universitat de Cambridge i és titular de la Càtedra Network Society al Col·legi d'Estudis Mundials de París.

Projecte Internet Catalunya

El Projecte Internet Catalunya (PIC) va ser una de les iniciatives de recerca coordinades a la UOC pel professor Castells més ambicioses, un projecte dut a terme entre els anys 2001 i 2007 amb el finançament de la Generalitat de Catalunya i el suport personal dels presidents catalans d'aquest període. El PIC va analitzar la transició a la societat xarxa a Catalunya, mitjançant l'estudi dels efectes de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) en la competitivitat i la productivitat de les empreses, els usos d'internet a les escoles i en el sistema universitari, com també la implantació de l'administració electrònica a Catalunya i a l'Ajuntament de Barcelona. El projecte també va tractar la interacció d'internet i televisió i la digitalització del sistema de salut català. En conjunt, al PIC es van realitzar més de 55.000 entrevistes.

Una extensa obra de referència

El professor Castells és autor de 26 llibres, incloent-hi la trilogia L'era de la informació: economia, societat i cultura, que ha estat traduïda a 23 idiomes. L'any 2021 serà el 25è. aniversari de la publicació del primer volum d'aquest treball i la UOC ho celebrarà amb un esdeveniment científic, coincidint amb el 25è. aniversari de la creació de la Universitat i el 20è de l’IN3. Els investigadors analitzaran la rellevància d'aquesta obra acadèmica pionera de Castells, amb la perspectiva de l'estat actual de la societat xarxa i de com es pot investigar.

Una carrera plena de reconeixements

El professor Castells ha rebut doctorats honorífics de 18 universitats de tot el món. La seva àmplia llista de distincions s'estén des de l'any 1982, quan li va ser atorgada la prestigiosa beca Guggenheim, passant pel Premi C. Wright Mills de la Societat Americana per a l'Estudi dels Problemes Socials, que li va ser concedit l'any següent; el Premi Robert i Helen Lynd de l'Associació Americana de Sociologia, que va rebre el 1988; l'Orde del Lleó de Finlàndia i l'Orde d'Arts i Lletres del Govern francès, atorgades el 2002; el Premi Ithiel de Sola Pool de l'Associació Americana de Ciència Política, que li van concedir el 2004; l'Orde Gabriela Mistral del president de Xile, atorgada el 2005; l'Orde de Santiago del president de Portugal i la Creu de Sant Jordi del Govern de Catalunya, atorgades el 2006; el Premi Nacional de Sociologia i Ciència Política d'Espanya, que va rebre el 2008; la Medalla Erasmus de l'Acadèmia Europea, el 2011; el Premi Holberg, atorgat el 2012 pel Parlament de Noruega; el Premi Balzan de sociologia, que va rebre el 2013, i el Premi Eulalio Ferrer i el Premi Internacional CGLU - Ciutat de Mèxic - Cultura 21, que li van ser concedits el 2014.

El nou ministre d'Universitats és, a més, acadèmic numerari de la Reial Acadèmia de Ciències Econòmiques i Financeres, acadèmic de l'Acadèmia Europea, de l'Acadèmia Britànica, de l'Acadèmia Mexicana de Ciències i de l'Acadèmia Americana de Ciències Polítiques i Socials.

Responsabilitats més enllà de les acadèmiques

Manuel Castells va ser membre del Consell Assessor del Secretari General de l'ONU sobre la tecnologia de la informació i el desenvolupament global, i del de societat civil global. El 2005, la Comissió Europea el va nomenar membre fundador del Consell Científic del Consell de Recerca Europea. Del 2008 al 2012, va formar part del Consell de Govern de l'Institut Europeu d'Innovació i Tecnologia (EIT), creat per la Unió Europea per estimular la cooperació entre universitats, empreses i societat.

Veure més sobre Recerca