31/3/20 · Institucional

La UOC publica en obert una vuitantena de llibres electrònics per a l'aprenentatge

Els títols publicats també formen part del projecte «Conectad@s: la universidad en casa», un portal web del Ministeri d'Universitats i la CRUE dissenyat per la UNED i la UOC
 Foto: Vikas Pawar / Unsplash

Les mesures de prevenció de la COVID-19 han generat un degoteig d'activitats culturals i educatives gratuïtes per a amenitzar els dies de confinament: des de recorreguts virtuals per museus fins a festivals de música en línia. L'Editorial UOC se suma a aquest intercanvi de coneixement obrint al públic, per primera vegada, una col·lecció de llibres electrònics sobre ciències socials que inclou 79 títols.

Els títols publicats també formen part del projecte «Conectad@s: la universidad en casa», un portal web del Ministeri d'Universitats i la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE) dissenyat per la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) que facilita continguts a tota la comunitat educativa per a continuar en línia l'activitat docent. En total, hi ha 79 obres disponibles per mitjà del repositori institucional de la Universitat O2, les quals aborden diverses disciplines de l'àmbit de les ciències socials, com ara la comunicació, la psicologia i l'educació.

«El llibre acadèmic és un element essencial en la producció científica de les humanitats i les ciències socials, i la seva qualitat no es posa en risc pel fet d'obrir-lo: al contrari, el llibre guanya en impacte social i visibilitat», conclou Ciro Llueca, director de l'àrea de Biblioteca i Recursos d'Aprenentatge de la UOC.

Per a Pastora Martínez Samper, vicerectora de Globalització i Cooperació de la UOC, la publicació editorial universitària en obert és innovadora en els països de parla no anglesa. «La nostra aposta és contribuir a fer que la UOC esdevingui un node de coneixement, capaç de connectar-se amb altres organitzacions i persones. Compartir recursos formatius en obert i de qualitat amb la resta d'universitats d'Europa i el món i amb tota la ciutadania respon a aquest objectiu», explica.

Dos llibres en un
Una quarantena dels llibres en obert formen part de la col·lecció «DUO» de l'Editorial UOC. Cadascun combina dues obres d'autors diferents sobre temes similars que proporcionen, amb un to divulgatiu, una visió complementària d'una àrea de coneixement determinada.

«Aquesta col·lecció va ser una innovació dins del món editorial perquè aplicava als llibres el que passava a internet: quan compres un llibre, te'n recomanen un altre», explica Lluís Pastor, director acadèmic d'Editorial UOC. «Nosaltres vam vincular dos llibres de temes similars que poguessin interessar al mateix tipus de lector», afegeix.

N'és un exemple el llibre El feminismo, en què la professora de Psicologia social Margot Pujal repassa la història, les portaveus, les fites i els temes destacats de l'agenda actual del moviment feminista. En paraules de l'autora, «el llenguatge planer i proper permet fer-se una idea de la rellevància de la necessitat de processos de transformació social de gènere cap a la igualtat i la llibertat de les dones, i prendre'n consciència». En línia amb aquest objectiu, al costat d'aquest llibre electrònic els lectors trobaran La violencia de género, en què les expertes en psicologia social Eva Patrícia Gil i Imma Lloret analitzen aquesta realitat.

Un altre exemple són els títols La adolescencia i La primera infancia, en què els experts en psicologia evolutiva Amparo Moreno i Adolfo Perinat aprofundeixen, respectivament, en els canvis que experimenten els adolescents i els infants en cadascuna d'aquestes etapes del cicle vital.

A Las relaciones públicas, el professor Jordi Xifra ens presenta un manual d'iniciació sobre les relacions públiques en què es tracten qüestions com els tipus de campanyes, les tècniques o l'avaluació final d'un projecte. En el mateix volum, Josep Chias explica a El márqueting les claus d'un pla de màrqueting i la importància d'aquesta disciplina com a part estratègica per a les empreses.

Dins de les pàgines de la col·lecció també s'hi tracten qüestions com l'estudi de la televisió, el cinema, la psicoanàlisi, la grafologia o la música pop-rock sota el guiatge d'experts destacats en cada matèria.

L'Editorial UOC manté viu un catàleg de 4.000 títols, en format imprès i digital. Les col·leccions de manuals de coneixement són un referent editorial de qualitat en les universitats espanyoles i llatinoamericanes.

Veure més sobre Institucional