19/5/20 · Recerca

Investigadors de la UOC desenvolupen un projecte per avaluar la validesa clínica d'aplicacions de control del pes

Evalapps ajudarà usuaris i professionals sanitaris a triar l'aplicació més adequada per a cada persona

Els responsables del projecte cerquen voluntaris per testar la seva eina de validació d'aplicacions
Foto: Unsplash.com / I Yunmai

La COVID-19 ens ha canviat la vida i ens ha portat una situació inèdita: un confinament absolut de quasi dos mesos, que ha provocat un augment de l'angoixa i l'estrès. Si sumem aquestes sensacions a la poca mobilitat i a l'increment d'àpats entre hores, és possible que estiguem guanyant pes, i una manera de controlar-lo pot ser amb aplicacions mòbils. Per saber quines aplicacions tenen validesa clínica, investigadors de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) han treballat des del 2017 amb un equip interdisciplinari de professionals de la salut per crear Evalapps.

Un sondeig de l'Institut Francès d'Opinió Pública ha confirmat que el sedentarisme associat al confinament provoca augment de pes. L'estudi revela que els habitants del país veí han guanyat, de mitjana, 2,5 kg. Aquest augment podria provocar que la població necessiti o vulgui controlar el seu pes, ja que si es descontrola, segons apunta l'OMS, podria comportar riscos.

Una de les estratègies actuals per reduir els problemes derivats del pes és l'ús d'aplicacions mòbils, però cal diferenciar les que poden ser útils de les que no són efectives o que, fins i tot, podrien ser perjudicials. Precisament, el projecte Evalapps, liderat per Carme Carrion, membre de l'eHealth Center, investigadora líder del grup de recerca eHealth Lab i professora dels Estudis de Ciències de la Salut de la UOC, té com a objectiu ser una guia per a professionals de la salut i usuaris a l'hora de decidir quines aplicacions de control de pes fan servir. A més, els desenvolupadors d'Evalapps  volen donar resposta a qüestions com ara quines aplicacions tenen una evidència científica que les avali.

Cerca de voluntaris per provar l'aplicació

Evalapps vol facilitar als usuaris la informació necessària per saber quines aplicacions estan contrastades i són considerades vàlides, ja que, actualment, «els professionals no poden fer recomanacions amb criteri, perquè no hi ha cap mena de reglamentació específica per a les aplicacions en aquest sentit», afirma Carrion.

Actualment el projecte està en la darrera fase de desenvolupament. Els seus responsables cerquen 300 voluntaris per posar a prova l'eina per determinar quines aplicacions són recomanables per controlar el pes. Per participar-hi, cal posar-se en contacte amb la professora Carrion escrivint a l'adreça electrònica mcarrionr@uoc.edu. La investigadora destaca que l'aplicació garanteix la protecció de les dades personals, ja que la prova «en demana molt poques, i es tracten de manera segura». Un cop el participant hi tingui accés, haurà de baixar una aplicació de gestió del pes, que li serà assignada de manera aleatòria d'entre tres aplicacions seleccionades per l'equip clínic del projecte, i l'haurà d'emprar durant quinze dies. Passades les dues setmanes, la persona voluntària posarà nota des d'Evalapps  a l'aplicació testada i respondrà a qüestions sobre diferents ítems que se li plantegin, com ara la facilitat d'ús o la comprensió dels missatges de l'aplicació que ha provat.

Un projecte de la Universitat amb professionals sanitaris

Evalapps és un projecte finançat per l'Institut de Salut Carlos III, el Ministeri d'Economia i Competitivitat i el fons europeu de desenvolupament regional (FEDER) que culminarà al desembre amb la presentació dels resultats. De la UOC, hi participen els investigadors de l'eHealth Center Carme Carrion —com a coordinadora—, Noemí Robles i Francesc Saigí, que també és professor dels Estudis de Ciències de la Salut de la UOC i director del Centre Col·laborador en Salut Digital de l'OMS. A més, l'equip també el formen la nutricionista Mariona Balfegó; Guillem Cuatrecasas, endocrinòleg del CPEN-Clínica Sagrada Família; Montse Moharra i Elisa Puigdomènech, expertes en avaluació de tecnologies mèdiques de l'Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya; Guillem Paluzie, cap del Servei de Documentació i Informació Assistencial de la Corporació de Salut del Maresme i la Selva, i Alberto Zamora, metge internista de l'Hospital de Blanes.

Experts UOC

Veure més sobre Recerca