15/9/20 · Salut

Neuropsicologia i infermeria neurològica: dues especialitats essencials en l'ajut integral als pacients amb Alzheimer

Experts en neuropsicologia i en cures als pacients amb demència compartiran els últims avenços en tres seminaris web sobre malalties neurodegeneratives, del 15 al 29 de setembre

La imatge de les demències al cinema es tractarà en la clausura d'aquestes jornades, que marquen la celebració del 10è. aniversari dels Estudis de Ciències de la Salut de la UOC
kjpargeter / Freepik

Quan es parla de malalties neurodegeneratives, moltes persones tenen com a referència la malaltia d'Alzheimer, ja que es tracta del tipus de demència més freqüent entre la població. Es calcula que, el 2030, les demències afectaran més de 65 milions de persones arreu del món. Tanmateix, com la resta de malalties neurodegeneratives, les demències continuen sense tenir cura, per la qual cosa estudiar-les i tractar-les és un dels grans reptes sociosanitaris del nostre segle.

«Les malalties neurodegeneratives es produeixen a conseqüència d'una degeneració del sistema nerviós central, que causa la pèrdua progressiva de funcions. A més de les demències, com l'Alzheimer, són malalties neurodegeneratives la malaltia de Parkinson, la malaltia de Huntington, l'esclerosi múltiple o l'esclerosi lateral amiotròfica (ELA), entre altres», explica la Dra. Elena Muñoz, professora dels Estudis de Ciències de la Salut de la UOC.

Aquestes malalties no afecten únicament la capacitat cognitiva, ja que també apareixen amb molta freqüència alteracions motores, emocionals i conductuals. Per aquest motiu, el tractament dels pacients requereix un enfocament interdisciplinari en què la neuropsicologia i la infermeria neurològica poden fer grans aportacions, juntament amb la neurologia.

«La neuropsicologia és la ciència que estudia la relació entre el cervell, la cognició i la conducta. Des de la neuropsicologia estudiem el funcionament dels processos cognitius, com l'atenció, la memòria o les funcions executives i de quina manera aquests processos es poden veure alterats per l'aparició d'un dany cerebral, sigui de caràcter sobrevingut, com pot ser un ictus, un tumor o un traumatisme cranioencefàlic, o bé per l'aparició d'una malaltia neurodegenerativa», afirma la Dra. Muñoz, directora del màster universitari de Neuropsicologia de la UOC, en aquest vídeo.

A partir d'aquests coneixements, els neuropsicòlegs poden dissenyar intervencions per fer més fàcil la vida dels pacients. «Les malalties neurodegeneratives generen una gran dependència. Des de la neuropsicologia s'avaluen els dèficits existents i es dissenyen i s'apliquen programes d'intervenció individualitzats perquè els pacients puguin recuperar o compensar, en la mesura que es pugui, les funcions afectades. Amb la rehabilitació neuropsicològica volem aconseguir tota la independència funcional que sigui possible i la màxima qualitat de vida de les persones afectades», explica Muñoz.

Es tracta d'un suport al dia a dia de les persones amb malalties neurodegeneratives que sovint no apareix en els grans focus mediàtics sobre la malaltia, com passa també amb la tasca dels professionals d'infermeria neurològica.

Tres perspectives sobre les malalties neurodegeneratives, en unes jornades en línia

Per oferir una visió més completa dels tractaments i les cures que poden ajudar els pacients amb malalties neurodegeneratives, integrant les aportacions de la neuropsicologia i la infermeria neurològica, tindran lloc una sèrie de tres seminaris web amb el títol Les malalties neurodegeneratives al segle xxi. Estan organitzats pels Estudis de Ciències de la Salut de la UOC, amb la col·laboració de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau. Aquestes jornades en línia, que es duran a terme entre el 15 i el 29 de setembre, marcaran l'inici de la celebració dels deu anys dels Estudis de Ciències de la Salut de la UOC.

La primera jornada, el dia 15, inclourà una conferència del Dr. Jaume Kulisevsky, director de la Unitat de Parkinson i Trastorns del Moviment de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, i una taula rodona amb la intervenció de professors del màster universitari de Neuropsicologia de la UOC, la Dra. Ana Isabel Llorente, el Dr. Marco Calabria i la Dra. Elena Muñoz, en la qual es tractarà la importància dels factors emocionals, les noves tècniques de tractament i el possible paper protector del bilingüisme en les malalties neurodegeneratives.

El dia 22, el seminari web se centrarà en la vida quotidiana d'un pacient amb demència i explorarà qüestions com ara les aplicacions mòbils que poden ajudar a localitzar un malalt desaparegut. Conduiran el seminari web la Dra. Berta Pascual i la infermera Antonia Campolongo, de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, professores dels Estudis de Ciències de la Salut de la UOC.

L'últim seminari web, el dia 29, acostarà els participants a la realitat dels pacients amb l'ajuda del setè art. Retrat cinematogràfic de les demències és el títol del seminari, que repassarà com s'han tractat les demències en el cinema des de la perspectiva de quatre pel·lícules diferents. Aquesta jornada en línia s'ha fet amb el suport dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC i inclourà un debat en què participarà el seu director i expert en cinema, Jordi Sánchez, juntament amb tres professors dels Estudis de Ciències de la Salut de la UOC. Es tracta de la Dra. Raquel Viejo Sobera, que farà de moderadora, Antonia Campolongo, com a experta en infermeria neurològica, i el Dr. Salvador Macip, científic i investigador expert en envelliment i demències.

Veure més sobre Salut