27/10/20 · Institucional

La UOC col·labora en l'impuls d'una declaració global de suport a la digitalització de l'educació superior

Mitjançant la seva presència en el grup de treball d'experts, la UOC ha compartit experiències i bones pràctiques amb universitats de tot el món
Glenn Carstens Peters / Unsplash

La UOC col·labora amb l'Associació Internacional d'Universitats (IAU) per impulsar una declaració de suport a la digitalització de l'educació superior. La declaració aposta perquè les universitats liderin la transformació digital tant de l'educació superior com de la societat, en benefici del bé comú mundial.

L'esborrany del document fa una crida a establir marcs nacionals i internacionals que afavoreixin el potencial de la transformació digital i proposa construir ponts per contrarestar les divisòries digitals amb l'objectiu d'arribar a un accés universal. El text demana que es fomenti una conducta i un diàleg ètic i responsable, a banda d'impulsar la preparació del personal de les institucions,  dels estudiants, de la ciutadania i dels agents de l'educació superior per a l'aprenentatge permanent en un món en ràpida transformació. Finalment, també reclama que les institucions avancin juntes mitjançant la col·laboració i l'intercanvi.

Pastora Martínez Samper, vicerectora de Globalització i Cooperació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), ha destacat de la proposta de la IAU que «arriba en un moment en què la pandèmia de la COVID-19 ha accelerat la transformació digital de l'educació superior». En aquest sentit, ha afegit que «representa una aportació important als nostres sistemes universitaris, que requereixen una reflexió pausada sobre l'impacte que tindrà la digitalització en l'educació superior».

La UOC va ser convidada a participar en el projecte perquè és un referent en l'ús innovador de les noves tecnologies en l'educació. Mitjançant la seva presència en el grup de treball d'experts, la Universitat ha compartit experiències i bones pràctiques amb universitats de tot el món. Això li ha permès aportar coneixement i perícia per a la millora de l'educació superior per mitjà de l'aprenentatge en línia.

Necessitat d'una reflexió conjunta

Segons Daniel Riera, director dels Estudis d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC i membre del grup d'experts de la IAU que ha treballat la declaració, el text «aposta perquè institucions de tot el món s'impliquin en la reflexió conjunta d'un àmbit que es troba en un cruïlla històrica». Riera destaca, a més, que «les noves tecnologies poden contribuir a desenvolupar les societats i a millorar les condicions d'existència dels humans, malgrat que també hi ha dubtes seriosos entorn d'aspectes ètics, de regulació i d'igualtat».

És precisament per això que la declaració de la IAU busca estimular «l'aposta de futur que haurien de fer les universitats», explica la directora del grup operatiu de Projectes de Coneixement Obert de l'Àrea de Globalització i Cooperació de la UOC, Nadja Gmelch, que també és, juntament amb Daniel Riera, membre del grup d'experts de la IAU. El text destaca, així mateix, el fet que la pandèmia ha empès el món a convertir-se en «un laboratori digital», tot i que amb «oportunitats desiguals», adverteix.

Consulta internacional oberta

La declaració, que es pot consultar en línia, és ara com ara un esborrany que s'ha fet públic per sotmetre's a una consulta internacional oberta fins al començament de novembre. «Des de la UOC animem la resta d'institucions a implicar-se en la iniciativa i a fer les aportacions que considerin necessàries per enllestir la declaració final», subratlla la vicerectora Pastora Martínez Samper. La declaració està alineada amb els valors que defensa la UOC, que concep la tecnologia com un instrument per a la inclusió social.

La declaració és una iniciativa que es va engegar fa dos anys amb la participació de la UOC, membre de la IAU. Les tecnologies i la digitalització de les universitats és un dels nombrosos àmbits en els quals treballa la IAU.

Veure més sobre Institucional