9/12/21 · Estudis d'Arts i Humanitats

La subscripció a llibres electrònics i audiollibres, un regal de Nadal a l'alça

L'accessibilitat i l'atracció entre el públic jove, claus d'aquest increment
La UOC, universitat pionera en la publicació d'audiollibres
La pandèmia accelera la venda de llibres en format digital de manera exponencial. (Foto: Aliis Sinisalu / Unsplash)

El sector del llibre digital, que inclou tant llibres electrònics com audiollibres, està experimentant un boom en els últims dos anys i es perfila com un potencial regal de Nadal en alça, segons veus del sector. Segons l'Informe anual del llibre digital 2020, elaborat per Libranda, l'any passat la venda de llibres en format digital va augmentar d'un 43 % a l'Estat espanyol en relació amb l'any anterior. La quota de llibres digitals va arribar al 7,3 %, però quan es tracta de grans novetats editorials aquesta xifra oscil·la entre el 15 % i el 25 %, i en alguns títols pot arribar a enfilar-se fins al 40 %.

Núria Planas, experta en el sector editorial digital, treballadora a l'empresa Bookwire i graduada del màster d'Edició Digital de la UOC, explica que el mercat dels productes digitals ha anat creixent de manera constant l'última dècada. La pandèmia ha accelerat aquest creixement de manera exponencial i ha marcat un abans i un després en el sector. Segons l'informe anual de Bookwire, els ingressos globals de les editorials obtinguts per les vendes de llibres electrònics en plataformes digitals van augmentar d'un 112 % el 2020, en comparació dels ingressos del 2019. Pel que fa als audiollibres, l'any 2020 la venda d'audiollibres en espanyol va generar uns 10 milions d'euros, 3 milions més que el 2019.

Per a Olívia Gassol, professora dels Estudis d'Arts i Humanitats i directora del màster d'Edició Digital de la UOC, "el consum del llibre digital va augmentant progressivament, en alguns gèneres més que en altres. Per exemple, quan no és per fer-ne divulgació, la producció científica ja no s'edita en paper sinó en format digital, perquè l'objectiu de la ciència és que el coneixement que genera circuli entre la comunitat científica pels seus canals de distribució i de consum tan ràpid com sigui possible". Per a Gassol, "el format que ha fet un salt més espectacular darrerament, si més no en certs països, com Espanya, és l'audiollibre, en bona part reforçat pel canvi d'hàbits que ha comportat la pandèmia. De totes maneres, no deixa de ser una conversió al digital d'un fenomen que no és nou i que la ràdio va popularitzar fa ja moltes dècades amb gèneres com les radionovel·les".

Les claus: accessibilitat i noves generacions de nadius digitals

L'auge dels nous formats s'explica, segons Núria Planas, per la facilitat d'accés i el fet que les noves generacions de nadius digitals estiguin molt acostumades a interaccionar amb el format digital: "És ben senzill obtenir un llibre electrònic o un audiollibre, independentment del lloc on un es trobi. Durant el confinament, els lectors van aprofitar els productes digitals, a falta de botigues físiques. Més enllà de la pandèmia, penso que aquests formats requereixen menys espai i atreuen les generacions joves, acostumades a entretenir-se amb els dispositius mòbils".

Olívia Gassol pensa que "a curt i mitjà termini, és segur que per a aquells gèneres en què deixi de tenir valor o una funció concreta i distintiva, el llibre en paper desapareixerà o es reduirà a excepcions. Potser no trigarem a veure com de mica en mica van desapareixent de les lleixes un determinat tipus de guies de viatge, perquè qui fa el turista prefereix consultar la informació des del mòbil abans que carregar pes a la motxilla. En altres casos, el paper conviurà amb el digital, amb funcions segurament complementàries".

Al seu torn, Planas està segura que, en algun moment, "els formats digitals superaran el paper, però no crec que l'arribin a substituir del tot. El producte físic del llibre continua tenint un encant especial i molts seguidors".

L'atractiu que desprenen els llibres ha fet que durant anys hagin estat un dels obsequis més regalats i que, en èpoques com les festes de Nadal, les vendes augmentin considerablement. Ara bé, com podem regalar un llibre digital? Núria Planas explica que "un bon regal pot ser la subscripció, durant uns mesos o fins i tot un any, a aplicacions de llibres electrònics o d'audiollibres. És una manera de regalar cultura i deixar espai al consumidor perquè triï i provi tot allò que li vingui de gust. Serveis de subscripció com Storytel o Nextory, o fins i tot Deezer —que, a part de l'aplicació de música, en disposa d'una altra amb audiollibres—, en són bons exemples". Per a Planas, "el creixement dels serveis de subscripció és un fenomen a l'alça que va molt més enllà de la temporada de Nadal i del dia de Sant Jordi. L'augment de vendes s'observa també en altres mesos de l'any".

La UOC, universitat pionera en la publicació d'audiollibres

L'editorial de la UOC ha apostat per aquesta tendència en auge i ha posat veu per primera vegada a un dels seus llibres, El Club de los Superman. El día a día de los niños y niñas superdotados, escrit per la periodista Carmen Giró. Amb el llançament de l'obra —una mena de manual perquè les escoles i les famílies puguin entendre la realitat dels infants superdotats—, l'Editorial UOC es posiciona com la primera editorial universitària a oferir aquest tipus de format al mercat espanyol. "Volem acostar les nostres publicacions al gran públic, i l'audiollibre és un mitjà emergent", explica Ciro Llueca, director de l'Editorial UOC.

L'audiollibre, ja disponible a la plataforma digital Storytel, i molt aviat a Amabook i Audible, respon a la nova línia estratègica editorial de la universitat, enfocada en la cerca de nous formats i en el món editorial digital: en l'actualitat, el 100 % dels llibres publicats estan disponibles tant en paper com en format digital (PDF o EPUB).

Experts UOC