3/2/22 · Institucional

La UOC estrena una versió del Gaudeamus igitur en un videoclip d'estètica trencadora

L'himne s'adapta als nous temps i es renova per encaixar en una universitat moderna pròpia del segle XXI
El clip, un projecte col·laboratiu, ha estat realitzat per la productora CANADA i representa "el caràcter innovador i multidisciplinari de la UOC

El clip, un projecte col·laboratiu, ha estat realitzat per la productora CANADA i representa "el caràcter innovador i multidisciplinar de la UOC" (Foto: UOC)

El 5 de febrer, en l'acte de graduació, la UOC presentarà un videoclip en què estudiants, alumnis, personal investigador, professorat i personal de gestió interpreten una nova versió de l'himne universitari per excel·lència, el Gaudeamus igitur, un himne "que ve de la tradició clàssica i acadèmica i que la UOC renova i porta a format videoclip", comenta Lluís Riusdirector de Comunicació de la UOC.

"El Gaudeamus igitur s'ha convertit, amb el temps, en un himne universitari global de clausura d'actes que té l'origen en un cant de taverna del segle xviii", recorda Rius. La proposta de la Universitat era portar-lo a una altra dimensió, més concorde amb les institucions universitàries pròpies del segle xxi. La nova versió reuneix modernitat i solemnitat, valors també presents en la mateixa UOC.

Una estètica revolucionària que mostra l'esperit global de la institució

En el trencador videoclip, a més dels integrants del cor, es poden veure imatges del campus universitari fonent-se amb altres vistes aèries de Barcelona i de la resta del món, per destacar la formació 100 % en línia que caracteritza la UOC i que arriba a tots els racons del planeta.

El videoclip, la realització del qual ha assumit la productora CANADA, barreja imatges reals d'alumnes connectant-se al carrer, en un transport o a casa seva, amb siluetes de colors al campus, com avatars que habiten l'espai físic de la Universitat i alhora accedeixen a les classes des d'un altre lloc del planeta. "CANADA, que s'encarrega dels clips de Rosalía, era un soci excel·lent perquè saben utilitzar noves narratives i nous llenguatges audiovisuals", explica Rius. Aquestes metàfores visuals "evoquen el caràcter ubic, no presencial, divers, canviant i global que és propi de la UOC", conclou.

Un alumne, tots els alumnes

El projecte, en el marc de la celebració del 25º aniversari, es va iniciar amb una crida de la comunitat UOC a tots els seus integrants per a l'execució de l'himne. Van respondre-hi 300 persones —totes amb coneixements musicals—, de les quals 20 van ser seleccionades per formar el cor que posa veu a la peça, una reinterpretació inèdita a càrrec d'Óscar Peñarroya.

Dins d'aquesta estètica avantguardista que proposa el videoclip, i gràcies a la tècnica del collage 3D, rostres fusionats i barrejats entre si simbolitzen la unitat de la institució. Finestres ancorades en l'espai connecten diferents àrees del campus de la Universitat amb altres llocs no només de Barcelona, sinó també del món sencer. Drons i steady-cams han contribuït a crear un vídeo innovador que mostra una versió igualment innovadora del Gaudeamus.

Sobre el compositor

Óscar Peñarroya (Barcelona, 1974) és un compositor de renom que també va liderar el projecte El Musical Participatiu, una obra formada per temes de musicals mítics amb la qual va viatjar per tot Espanya i el cor de la qual estava format per afeccionats. També ha posat música a diferents curtmetratges, documentals i pel·lícules.

Sobre la productora

CANADA, una empresa audiovisual fundada el 2008 a Barcelona, on hi ha la seu principal, és avui una de les empreses del sector més prestigioses del món i té subseus a Londres i Los Angeles. Ha treballat per a grans firmes de moda, refrescos i decoració, i entre els seus videoclips més aclamats hi ha Malamente, de Rosalía, que va arribar a ser nominat als Grammy Llatins i acumula nombrosos premis.

Veure més sobre Institucional