3/6/22 · Recerca

Barcelona acollirà per primer cop el Congrés d'Economia Feminista

El 2023, se celebrarà a la ciutat la VIII edició d'aquest esdeveniment, organitzat per la Universitat Oberta de Catalunya i l'Ajuntament de Barcelona
El congrés, referent a l'Estat espanyol i a Llatinoamèrica, se centrarà en el feminisme en l'àmbit de la tecnologia i l'economia digital (Foto: CoWomen/Pexels)

Barcelona es convertirà, per primera vegada, del 16 al 18 de març del 2023, en la seu del Congrés d'Economia Feminista. L'esdeveniment, organitzat per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i l'Ajuntament de Barcelona en el marc de la Càtedra_Oberta, tindrà com a objectiu enfortir el vincle entre el món acadèmic i l'entramat socioeconòmic de la ciutat.

La trobada internacional és un referent en els estudis d'economia feminista a l'Estat espanyol i Llatinoamèrica. S'ha celebrat prèviament a Bilbao (2021 i 2005), València (2019), Vic (2015), Sevilla (2013), Baeza (2009) i Saragossa (2007). La VIII edició, que se celebrarà l'any vinent, se centrarà en el feminisme en l'àmbit de la tecnologia i l'economia digital.

L'economia feminista és una branca de l'economia que ha fet contribucions de pes en l'anàlisi des de la teoria feminista del model econòmic i la globalització. S'ha qüestionat l'homo economicus, el sistema i la distribució del treball de cures, la sostenibilitat mediambiental, la transversalitat de gènere a les institucions públiques i les polítiques econòmiques, entre d'altres.

Està previst que el congrés tracti sis eixos temàtics: economia digital feminista, macroeconomia, microeconomia, cures, polítiques públiques, i epistemologies i metodologies. De tota manera, el mateix procés organitzatiu i la crida a contribucions fetes pel congrés acabaran definint els eixos de treball finals.

El camí cap al congrés

El grup de recerca Dimmons de l'IN3 de la UOC, vinculat a la Càtedra_Oberta, ha convocat els mesos de març, abril i maig d'enguany tres seminaris amb una clara motivació d'involucrar i articular les diferents sensibilitats que fins ara han enriquit l'experiència i el coneixement de les edicions anteriors del congrés i d'obrir el debat davant la celebració del congrés de l'any vinent.

Els seminaris, que han tingut lloc al Canòdrom - Ateneu d'Innovació Digital i Democràtica de Barcelona, han volgut enfortir el procés d'enxarxament i de continguts de l'esdeveniment. En el primer seminari es va reflexionar sobre les perspectives i pràctiques d'economia feminista a Barcelona; en el segon, sobre el gènere de la tecnologia i del coneixement, i en el tercer, sobre epistemologies i metodologies feministes en diàleg amb la recerca-acció i amb la revolució digital.

Des del 3 de juny ha quedat oberta la convocatòria per enviar propostes de participació en el congrés a través del web de l'esdeveniment. A diferència d'altres congressos, el Congrés d'Economia Feminista es defineix com un espai de trobada de l'àmbit acadèmic i de la societat civil. Per aquest motiu, la crida a contribucions es configura en un ampli ventall de propostes: articles acadèmics, comunicacions, tallers, xerrades, espais de treball a través de dades, punt d'exposició de propostes, etc.

Aquest esdeveniment afavoreix els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) 5, igualtat de gènere, 8, treball digne i creixement econòmic, i 10 reducció de les desigualtats.

UOC R&I

La recerca i innovació (R+I) de la UOC contribueix a solucionar els reptes a què s'enfronten les societats globals del segle xxi, mitjançant l'estudi de la interacció entre la tecnologia i les ciències humanes i socials, amb un focus específic en la societat xarxa, l'aprenentatge en línia i la salut digital. Els més de 500 investigadors i investigadores i els 51 grups de recerca s'articulen entorn dels set estudis de la UOC i dos centres de recerca: l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) i l'eHealth Center (eHC).

A més, la Universitat impulsa la innovació en l'aprenentatge digital a través de l'eLearning Innovation Center (eLinC) i la transferència de coneixement i l'emprenedoria de la comunitat UOC amb la plataforma Hubbik.

Els objectius de l'Agenda 2030 de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides i el coneixement obert són eixos estratègics de la docència, la recerca i la innovació de la UOC.

Més informació: research.uoc.edu #25anysUOC

Veure més sobre Recerca