26/8/22

Yeira, una plataforma que democratitza l'accés a la tecnologia en 'e-learning'

El 80 % de les persones que s'apunten a un curs en línia l'abandonen
Yeira fa possible, des d'una mateixa plataforma, crear cursos, distribuir-los, impartir-los i analitzar-los, tot de manera fàcil i ràpida, sense necessitat de coneixements tècnics
La construcció d'estructures molt més interessants és el resultat de l'objectiu de Yeira, transformar i facilitar la creació de cursos en línia. (Foto: www.yeira.training)

Un estudi de la consultora Kagan Research per a Cisco Systems va revelar que l'Amèrica Llatina avança en la implementació de solucions d'aprenentatge en línia (e-learning), ja que el 38 % de les empreses de la regió el fa servir per entrenar i capacitar el seu personal. Així mateix, Statista indica que el 2022 s'espera que el mercat global d'aprenentatge en línia creixi més de 240.000 milions de dòlars.

Amb el creixement d'aquest camp s'han fet evidents oportunitats de millora que Adriana Caballero, estudiant mexicana del màster universitari d'Educació i TIC (E-learning) dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), ha aprofitat per impulsar el seu projecte, anomenat Yeira, que va participar en la final del programa d'impuls de l'emprenedoria de la Universitat, SpinUOC 2022, que va tenir lloc el 30 de juny a Barcelona.

Per a l'Adriana, aquesta és una empresa que avui crea tecnologia e-learning del futur, gràcies a una plataforma que permet a les empreses, universitats i tutors crear cursos en línia que consoliden diverses eines en un mateix lloc. Yeira facilita la interacció, l'aprenentatge i l'accés a mètriques per avaluar l'efectivitat del procés i dels continguts.

La construcció d'estructures d'aprenentatge molt més interessants és el resultat de l'objectiu que es van plantejar, que és el de transformar i facilitar la creació de cursos en línia que no tan sols emocionin, sinó que també democratitzin l'accés a la tecnologia. D'aquesta manera, qualsevol persona o organització pot crear e-learning d'alta qualitat.

Cal ressaltar que yeira és un terme hebreu que significa 'il·luminar amb el coneixement'. "És per això que triem aquest nom; volem que més persones brillin amb el que saben, volem que els seus cursos emocionin, que transformin, perquè millorar l'educació és millorar tota la resta, és crear progrés i construir el futur de la humanitat", va comentar l'Adriana durant la seva presentació a l'esdeveniment.

Evolució de Yeira i el seu model d'aprenentatge en línia

La idea es va posar en marxa el 2016 i disposa d'un model de subscripció software as a service que és ideal per a pimes, perquè poden començar de manera immediata amb una subscripció des dels 51 dòlars al mes per a cent alumnes. Per al cas de grans empreses i institucions d'educació superior que tinguin necessitats més complexes, compten amb plans personalitzats que van des dels 3 dòlars al mes per alumne. Avui, són més de 50.000 persones de 23 països d'Iberoamèrica les que han après a través de Yeira i més de 180 pimes, grans empreses i universitats les que han millorat els seus cursos en línia gràcies a la plataforma.

"La varietat de recursos que tenim és tan àmplia que només seleccionant-ne tres es generen més de 100.000 combinacions. El que amb altres plataformes necessitaria mesos per construir-se, amb Yeira és possible en qüestió de minuts i sense coneixements tècnics previs. És tan senzill com crear un compte a la nostra pàgina web per començar al moment i, després de 15 dies de prova, subscriure's a un pla mensual o anual", afirma l'Adriana.

L'avantatge competitiu de Yeira

El 2020, Yeira va incorporar una nova eina d'autor anomenada Bloom, que ofereix una llibreria de recursos d'aprenentatge de tres tipus: expositius (vídeos, documents, presentacions i elements que donen més interactivitat a un contingut, com ara botons, animacions, desplegables, etc.), avaluatius (reactius per fer qüestionaris) i socials (un espai de comentaris, un xat, un tauler de missatges, enquestes, etc.). Garantir aquests tres elements permet que l'estudiant aprengui observant, experimentant i compartint amb els altres.

Deu anys generant impacte

La plataforma que facilita i accelera la creació, la distribució i l'anàlisi de l'aprenentatge en línia va ser un dels vuit projectes emprenedors que es van presentar a la desena edició de l'SpinUOC, un programa de la UOC que impulsa l'emprenedoria, a través de la plataforma Hubbik, per acostar a la societat el coneixement generat a la Universitat i com una via per reforçar l'ocupabilitat.