17/1/23 · Cultura

S'obre la primera convocatòria de beques de recerca de la Càtedra Pau Casals

La Fundació Pau Casals i la UOC becaran projectes de recerca dedicats a la figura i als valors del músic
Cada beca té una dotació econòmica de 2.000 euros
La temàtica dels treballs becats es pot centrar en la figura i el llegat musical o humanístic de Casals, però també està oberta a altres temes, com ara els valors que el músic va defensar al llarg de la seva vida: els drets humans, la cultura de la pau i la justícia internacional, entre altres.

La Càtedra Pau Casals (Càtedra de Música i Defensa de la Pau i dels Drets Humans), un projecte creat el 2022 en conveni entre la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i la Fundació Pau Casals, obre la seva primera convocatòria de beques de recerca amb l'objectiu d'impulsar la investigació i el coneixement sobre el llegat musical i humanístic de Pau Casals.

Aquestes beques no es restringeixen a la figura de Casals, sinó que també són obertes a les temàtiques relacionades amb els valors que el músic va defensar al llarg de la seva vida, com són els drets humans, la cultura de la pau, la justícia internacional o el paper de la música i la cultura en la prevenció de conflictes i la cohesió social, d'acord amb l'estratègia de desenvolupament sostenible 2030.

"La música, aquest meravellós llenguatge universal, hauria de ser font de comunicació entre tots els homes"; "no es pot separar la música de la vida", deia el mestre.

La participació està oberta a estudiantat i personal investigador de tot el món. S'hi poden presentar projectes de recerca relacionats amb treballs finals de grau, treballs finals de màster o de postgrau, treballs associats a una tesi doctoral o qualsevol investigació vinculada a una universitat.

La Càtedra Pau Casals ofereix una dotació econòmica de 2.000 € a cada una de les persones becades, així com suport i acompanyament d'una comissió d'experts i accés al fons documental de Pau Casals, ubicat a l'Arxiu Nacional de Catalunya, entre altres contraprestacions.

La convocatòria restarà oberta entre el 23 de gener i el 10 de març de 2023. La resolució de la comissió de selecció qualificadora serà abans del 31 de març i les persones becades hauran d'entregar el projecte final de la recerca abans del 31 de desembre del 2023.

Aquesta primera edició de les beques de recerca s'emmarca en la commemoració del 50è aniversari de la mort de Pau Casals (el Vendrell, 1876 – San Juan de Puerto Rico, 1973) i compta amb la col·laboració de la Societat de Gestió d'Artistes Intèrprets o Executants d'Espanya (AIE). La Càtedra Pau Casals obrirà anualment una convocatòria per impulsar la recerca.

Podeu consultar les bases de les beques de recerca de la Càtedra Pau Casals i accedir al formulari de sol·licitud aquí: https://www.catedra.paucasals.eu/

Sobre la Càtedra Pau Casals

La Càtedra Pau Casals de Música i Defensa de la Pau i dels Drets Humans és un projecte en conveni entre la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i la Fundació Pau Casals, amb l'objectiu de promoure la recerca, el coneixement, la difusió i el debat contemporanis sobre la dimensió musical i humanística de Pau Casals i el seu extraordinari llegat, així com els valors que va defensar al llarg de la seva vida. Es tracta d'una càtedra per fomentar el compromís de la cultura i la música amb els grans problemes de la societat actual, per agrupar persones, personal investigador i artistes. És un espai de reflexió i investigació sobre el rol de la música en el diàleg intercultural i les institucions que defensen els drets humans i el multilateralisme per a un món millor.

Sobre la Fundació Pau Casals

La Fundació Pau Casals és una entitat privada sense ànim de lucre que va ser creada per Pau Casals i la seva esposa, Marta Casals, l'any 1972 amb l'objectiu de conservar el llegat patrimonial de Pau Casals i impulsar i divulgar el coneixement de la música clàssica.

La missió de la fundació és preservar i difondre el llegat patrimonial, artístic i humà de Pau Casals; donar suport a joves violoncel·listes i impulsar projectes que promoguin els valors que Pau Casals va defensar al llarg de la seva vida en favor de la pau, els drets humans i el compromís social.

Veure més sobre Cultura