31/10/18 · Institucional

«Les dones ens trobem davant d'una gran manca d'estímuls per desenvolupar una carrera professional tècnica»

foto: uoc

Foto: UOC

Laia Subirats , investigadora, professora i una de les cent dones més influents de l'Estat espanyol

Laia Subirats és considerada una de les cent dones més influents de l’Estat, segons la VII edició dels premis Top 100 Mujeres Líderes, que busquen visibilitzar el talent, les idees i els projectes de dones que serveixin de referents a la societat. Més concretament, Subirats es troba en la categoria de les deu pensadores i expertes amb més influència a escala estatal. És enginyera de Telecomunicacions per la Universitat Pompeu Fabra, té un màster de Telemàtica per la Universitat Politècnica de Catalunya, i un doctorat d’Informàtica per la Universitat Autònoma de Barcelona. Des del 2009 és investigadora a Eurecat - Centre Tecnològic de Catalunya, responsabilitat que compagina amb la tasca de professora col·laboradora del grau d’Enginyeria Informàtica de la UOC.

Quina responsabilitat suposa per a tu ser una de les cent dones amb més influència de l'Estat?

Suposa la responsabilitat d'impactar positivament en la qualitat de vida de les persones.

Fa quinze anys vas aconseguir una de les millors notes de la selectivitat al Vallès. Com recordes aquell moment?

Quan em van comunicar la nota em vaig posar molt contenta. A més de l’enginyeria també m’interessen altres camps com les ciències naturals, socials o les llengües, així que va ser un reconeixement per les hores d’estudi, i també pels professors i companys que em van ajudar en el procés d’aprenentatge.

Tenies molt clar què volies estudiar? Per què vas triar Enginyeria de Telecomunicacions?

A l’ESO pensava que podia estudiar Enginyeria de Telecomunicacions, i al batxillerat ja ho vaig tenir més clar amb assignatures com les matemàtiques, la física i l’electrotècnia. M’interessava la enginyeria perquè m’agradava veure la aplicació al món real i hi veia un ventall ampli d’aplicacions i sortides professionals.

Vas aconseguir dos premis de final de carrera. Van complir les teves expectatives els estudis?

Estic contenta amb el reconeixement aconseguit en els estudis, perquè a més d’aprendre coneixements i fer noves coneixences, vaig viure experiències enriquidores com fer una estada al CERN a Ginebra (Suïssa) o fer pràctiques en una empresa.

I ara, a més de professora col·laboradora de la UOC, com és la teva vida professional?

Treballo a Eurecat - Centre Tecnològic de Catalunya i actualment participo en projectes d’aprenentatge adaptatiu i personalitzat per a millorar l’educació i també col·laboro en diferents activitats formatives del centre.

És difícil compaginar-ho amb les tasques a la UOC?

Compaginar-ho requereix esforç però el fet que l’ensenyament sigui virtual facilita poder-ho realitzar en qualsevol moment del dia o lloc. Normalment aprofito les primeres hores del matí, les darreres hores del vespre i els caps de setmana.

Les dades són el nou or del segle XXI? Per què?

Sí, les dades són molt valuoses pel coneixement que poden crear. Tenir dades de qualitat és fonamental per a obtenir bons models. Finalment, igual que l’or, les dades cal refinar-les per a obtenir-ne el màxim valor.

Quines creus que són les sortides professionals en aquest camp amb més futur?

Hi ha diferents rols professionals com ser un data scientistdata analystdata engineer o data architect. Cadascun d’aquests rols té diferents responsabilitats i coneix diferents llenguatges de programació.

Continua aquest sector tenint molts més professionals homes que dones?

Sí, la realitat és que hi ha més professionals homes.

Per què creus que les noies no estan tan interessades en les carreres tècniques?

Crec que el factor social és clau. Les dones ens trobem davant d’una gran manca d’estereotips o estímuls que ens despertin l’interès per desenvolupar una carrera professional en el món de les carreres tècniques.

Què creus que es podria fer per canviar aquesta tendència?

És especialment important que les i els professionals apropin el sector a alumnes d’escoles i instituts, explicant les seves experiències. També cal fomentar l’esperit vocacional animant tothom a estudiar allò que els agradi, deixant de banda els prejudicis.

Veure més sobre Institucional