22/6/23 · Recerca

Una dieta rica en carotens s'associa amb menys presència de greix a les artèries

L'estudi de l'IDIBAPS i la UOC es va fer amb 200 persones d'edats compreses entre cinquanta i setanta anys
Els carotens es troben en les fruites i verdures de color groc, taronja i verd, i potencialment tenen la capacitat de frenar l'ateroesclerosi
La pastanaga és una de les verdures que conté més carotens (Imatge: Harshal S. Hirve, Unsplash)

Un nivell elevat de carotens en sang es relaciona amb menys presència d'ateroesclerosi a les artèries i, per tant, amb menys risc de malalties cardiovasculars. Així ho conclou un nou estudi d'un equip d'investigadors de l'IDIBAPS i la UOC publicat en obert a la revista Clinical Nutrition.

El treball ha estat dirigit per Gemma Chiva Blanch, del grup de l'IDIBAPS Recerca translacional en diabetis, lípids i obesitat, que encapçala Josep VidalChiva Blanch també forma part del CIBEROBN i és professora agregada i investigadora dels Estudis de Ciències de la Salut de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

Ateroesclerosi i risc cardíac

L'ateroesclerosi és l'acumulació de greix, generalment colesterol LDL, l'anomenat colesterol dolent, a la part interna dels vasos sanguinis. Aquesta acumulació en forma de plaques d'ateroma provoca una disminució del diàmetre intern del vas i, per tant, dificulta la circulació de la sang.

Així mateix, les plaques d'ateroma es poden trencar i formar trombes que impedeixen la circulació de la sang, de manera que provoquen infarts de miocardi, quan la sang no arriba al cor, o ictus isquèmics, quan on no arriba és al cervell.

El paper dels carotens

És conegut que l'alimentació té un paper clau en les malalties cardiovasculars. Els carotens són uns compostos bioactius presents en les fruites i verdures de color groc, taronja i verd (pastanagues, espinacs, enciams, tomàquets, moniatos, bròquil, el meló taronja o cantalup, pebrot, mango, papaia, albercocs, nespres, carbassa, etc.). Els carotens tenen, potencialment, la capacitat de frenar l'ateroesclerosi. "Els estudis que s'han fet fins ara, però, no han estat concloents i fins i tot sembla que, administrats com a suplement, tenen un efecte perjudicial", explica Chiva Blanch

En l'article es van estudiar 200 persones d'edats compreses entre cinquanta i setanta anys que formen part de la cohort DIABIMCAP, reclutada pel grup de Recerca transversal en atenció primària de l'IDIBAPS, que dirigeix Antoni Sisó Almirall. Als voluntaris que van participar en l'estudi se'ls van analitzar dos paràmetres: la concentració de carotens en sang i, mitjançant una ecografia, la presència de plaques d'ateroma a l'artèria caròtide.

"L'estudi conclou que més concentració de carotens en sang es tradueix en menys càrrega ateroescleròtica, especialment en dones", afegeix Chiva Blanch. "Per tant, podem confirmar que una dieta rica en fruites i verdures i, per tant, en carotens disminueix el risc de patir malalties cardiovasculars", conclou.

Aquesta recerca de la UOC afavoreix l'objectiu de desenvolupant sostenible (ODS) 3, salut i benestar.

Article de referència:

Bujosa F, Herreras Z, Catalán M, Pinyol M, Lamuela-Raventos RM, Martínez-Huélamo M, Gilabert R, Jiménez A, Ortega E, Chiva-Blanch G. Total carotene plasma concentrations are inversely associated with atherosclerotic plaque burden: A post-hoc analysis of the DIABIMCAP cohort. Clin Nutr. 2023 May 13:S0261-5614(23)00147-4. doi: 10.1016/j.clnu.2023.05.005. Epub ahead of print. PMID: 37230851.

Contacte per a premsa

Sònia Armengou Casanovas
sarmengouc@uoc.edu

UOC R&I

La recerca i innovació (R+I) de la UOC contribueix a solucionar els reptes a què s'enfronten les societats globals del segle XXI mitjançant l'estudi de la interacció de la tecnologia i les ciències humanes i socials, amb un focus específic en la societat xarxa, l'aprenentatge en línia i la salut digital.

Els més de 500 investigadors i investigadores i més de 50 grups de recerca s'articulen entorn dels set estudis de la UOC, un programa de recerca en aprenentatge en línia (e-learning research) i dos centres de recerca: l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) i l'eHealth Center (eHC).

A més, la Universitat impulsa la innovació en l'aprenentatge digital mitjançant l'eLearning Innovation Center (eLinC), i la transferència de coneixement i l'emprenedoria de la comunitat UOC amb la plataforma Hubbik.

Els objectius de l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides i el coneixement obert són eixos estratègics de la docència, la recerca i la innovació de la UOC. Més informació: research.uoc.edu.

Experts UOC

Veure més sobre Recerca