5/3/24 · Recerca

La bretxa de gènere, també a la Viquipèdia

Un estudi en què ha participat la UOC destaca persistents biaixos de gènere en aquesta enciclopèdia lliure, en termes de contingut i participació editorial
dones abraçades

Els investigadors consideren que llevat que la Viquipèdia canviï radicalment la seva pròpia cultura de producció de coneixement, les dones romandran als marges (foto: Becca Tapert / unsplash.com)

Des de la seva creació el 2001, la Viquipèdia ha esdevingut un component clau de l'esfera pública moderna que ha revolucionat la creació i la difusió d'informació. Tot i això, presenta defectes en la seva descentralització i flexibilitat, especialment en termes d'inclusió i diversitat.

Hi destaquen persistents biaixos de gènere en termes de contingut i participació editorial, amb un baix percentatge de biografies de dones i una representació desigual en l'edició, i s'han revelat bretxes en la representació de gènere en el contingut i biaixos en l'edició i la participació, així com desequilibris en el nombre de lectors.

Aquestes són les conclusions principals d'un estudi publicat en obert a la revista Profesional de la información, que ha realitzat una revisió exploratòria de la Viquipèdia des del 2007 fins al 2022, elaborat pels professors de la Universitat de Barcelona Núria Ferran i Juan José Boté, i el professor dels Estudis d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació i investigador del grup STEAM University Learning Research Group (EduSTEAM) de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) Julià Minguillón.

La professora Núria Ferran palesa que la "Viquipèdia és una institució del coneixement regida per qüestions de poder. Aquells que poden dominar el seu sistema tecnocràtic de representació emergeixen com a intermediaris de poder dins d'aquest entorn. I aquells que no poden dominar aquest sistema en romanen exclosos. Llevat que la Viquipèdia canviï radicalment la seva pròpia cultura de producció de coneixement, les dones romandran als marges".

L'anàlisi descriptiva de l'estudi examina l'autoria dels articles, les disciplines acadèmiques involucrades, les afiliacions institucionals i la ubicació dels autors. També analitza l'enfocament dels articles i fa una anàlisi cronològica de la producció de documents. L'anàlisi de contingut realitzada revela troballes acadèmiques en tres àrees principals: bretxa de gènere en el contingut, en l'edició i la participació, i en el nombre de lectors

“Viquipèdia és una institució del coneixement regida per qüestions de poder”

Com acabar amb el biaix de gènere

L'article proporciona una visió detallada de la bretxa de gènere a la Viquipèdia, destacant la importància d'abordar aquest problema per garantir una plataforma més equitativa i diversa, i presenta estratègies per abordar aquestes bretxes, destacant la importància de millorar la visibilitat de les editores, promoure comentaris constructius i fomentar una comunitat més inclusiva.

En l'opinió de Ferran, "la solució la trobarem abordant el fenomen com a problema sistèmic i, per tant, cal aportar propostes estratègiques a llarg termini. Cal diversificar les contribucions i reconèixer que el model de col·laboració jeràrquic de la Viquipèdia reforça les veus dominants, excloent les perspectives no dominants. L'objectiu no és només reduir el biaix, sinó també fer de la Viquipèdia una plataforma més robusta, fiable i transparent per a la producció de coneixement. Aquest enfocament holístic és essencial per a un canvi que perduri".

• ODS 5

Aquesta recerca afavoreix la consecució de l'objectiu de desenvolupament sostenible (ODS) 5 de l'ONU, d'igualtat de gènere.

Article de referència

Ferran-Ferrer, Núria; Boté-Vericad, Juan-José; Minguillón, Julià (2023). "Wikipedia gender gap: a scoping review". Profesional de la información, v. 32, n. 6, e320617. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2023.nov.17

UOC R&I

La recerca i innovació (R+I) de la UOC contribueix a solucionar els reptes a què s'enfronten les societats globals del segle xxi mitjançant l'estudi de la interacció de la tecnologia i les ciències humanes i socials, amb un focus específic en la societat xarxa, l'aprenentatge en línia i la salut digital.

Els més de 500 investigadors i investigadores i més de 50 grups de recerca s'articulen entorn dels set estudis de la UOC, un programa de recerca en aprenentatge en línia (e-learning research) i dos centres de recerca: l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) i l'eHealth Center (eHC).

A més, la Universitat impulsa la innovació en l'aprenentatge digital mitjançant l'eLearning Innovation Center (eLinC), i la transferència de coneixement i l'emprenedoria de la comunitat UOC amb la plataforma Hubbik.

Els objectius de l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides i el coneixement obert són eixos estratègics de la docència, la recerca i la innovació de la UOC. Més informació: research.uoc.edu.

Experts UOC

Veure més sobre Recerca