20/9/18 · Institucional

La poesia s'endinsa en les aules de secundària d'un institut públic garrotxí i s'endú el Premi Lletra

Alumnes de 4t. d'ESO de l'Institut La Garrotxa d'Olot reinterpreten poemes catalans posant-hi imatges, veu i música
Foto: UOC

Un projecte didàctic que reuneix vídeo i poesia per a alumnes de secundària guanya el Premi Lletra de la UOC a la millor experiència didàctica d'ensenyament-aprenentatge de la literatura i la lectura en català amb l'ajut de les TIC. El projecte es diu Llums, càmera i poesia! i l'han dut a terme un centenar d'estudiants de 4t. d'ESO de l'Institut La Garrotxa d'Olot per iniciativa de la professora Anna Riera i Pijoan. El guardó s'ha lliurat durant els Premis Prudenci Bertrana de Girona, celebrats aquest dijous 20 de setembre a L'Auditori.

Aquest projecte «és una reivindicació de la poesia com a forma de comunicació amb un mateix i amb el món des d'una experiència col·lectiva», explica Riera. L'objectiu que persegueix és desenvolupar estratègies de lectura que fomentin el desenvolupament de la imaginació i de la creativitat de l'alumnat alhora que incentivin la pluralitat de significats de la lectura del poema.

«Volem poetitzar la competència oral i donar veu a la poesia», afegeix la professora impulsora del projecte guanyador. El repte que planteja Riera als estudiants és que creïn un videopoema, una forma d'expressió literària digital que consisteix a reinterpretar un text poètic –ja sigui propi o del patrimoni literari comú– per mitjà del disseny, la realització i edició d'un vídeo que combina la recitació del poema en veu en off amb imatges i música.

Segons el veredicte del jurat del Premi Lletra de la UOC, «el projecte es basa en una metodologia pròpia per a la realització col·laborativa de formats audiovisuals centrats en l'experiència poètica, i mostra amb evidències que els recursos audiovisuals són compatibles amb la profunditat interpretativa si darrere hi ha cerca de sentit, rigor metodològic i un lideratge docent».

Llums, càmera i poesia! - Institut La Garrotxa d'Olot.

El jurat del premi reivindica més ajuts de polítiques públiques culturals

Enguany, el jurat del Premi Lletra ha deixat deserta una de les dues categories del guardó: la d'espai digital. Una decisió que respon a les «dificultats i els entrebancs amb què es troben les propostes –sempre col·lectives i col·laboratives– de divulgació de la literatura catalana a la xarxa», constaten.

L'any 2013 ja demanaven que s'apostés pels emprenedors digitals en l'àmbit de la literatura, i que es donés suport, amb l'ajut de polítiques culturals públiques amb visió de futur, a una «internet literària catalana plural, diversa i col·laborativa». Però cinc anys després, constaten que «no s'ha avançat en aquest suport institucional i que la manca d'inversió i el canvi de les pràctiques individuals d'ús de les xarxes està abocant a una progressiva desaparició d'iniciatives digitals innovadores i creatives sobre la literatura catalana a internet, si n'exceptuem, això sí, l'entorn educatiu, on el professorat i l'alumnat continuen essent els veritables protagonistes de la promoció literària a la xarxa», conclouen.

Veure més sobre Institucional