10/2/20 · Salut

Un programa en línia ajuda els nens a mitigar el dolor abdominal recurrent

Creat per investigadors de la UOC, s'ha mostrat eficaç en un assaig clínic
Foto: unsplash.com/ Andrew Ebrahim @sdb_sjbc

Una eina interactiva per a afrontar la malaltia

Els tractaments més eficaços per als casos en què no hi ha una causa orgànica són les intervencions psicosocials, però hi ha pocs serveis que les ofereixin. Dins de la cerca de noves eines, un grup d'investigadors de l'eHealth Lab de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i del grup de recerca PSiNET (Psicologia, Salut i Xarxa), adscrit a la mateixa universitat, han desenvolupat un programa per a portar a terme aquest tipus d'intervenció per internet anomenat DARWeb. Consisteix en una intervenció en forma de material interactiu escrit i multimèdia —els usuaris el completen al seu ritme— i que implica en la mateixa mesura els nens afectats i els seus progenitors. Es tracta de la primera iniciativa del món d'aquest tipus.

DARWeb busca ajudar els infants i les famílies a comprendre millor la malaltia i els ofereix mecanismes per a millorar el seu benestar. Mitjançant unitats pensades perquè es treballin al llarg de set setmanes, el programa mostra tècniques de relaxació i de gestió de pensaments negatius i eines per a identificar els possibles detonants del dolor, entre altres coses.

Els investigadors l'han posat a prova en un assaig clínic amb 60 famílies amb infants i adolescents afectats d'entre 9 i 15 anys, i els resultats s'han publicat a la revista Journal of Pain Research. D'aquestes famílies, 25 van rebre el tractament durant el període d'assaig, derivades pels seus pediatres, i les 35 restants, que el van rebre més tard, van actuar com a grup de control. L'eficàcia del tractament es va avaluar mitjançant qüestionaris i entrevistes que es van fer als nens i els adolescents i a les seves famílies.

Reducció del dolor i millora de la qualitat de vida

«En el 28% dels infants i adolescents del grup experimental, segons l'avaluació dels pares, es va reduir la severitat del dolor; en el grup de control, el 8,33%. Les diferències van ser significatives», detalla Rubén Nieto, membre de l'eHealth Lab i professor dels Estudis de Ciències de la Salut de la UOC. «A més, en el grup experimental es va produir una reducció significativa dels episodis de dolor, mentre que en el grup control no», afegeix. Els qüestionaris també van mostrar una millora de la qualitat de vida dels nens i adolescents i una reducció de la depressió.

D'altra banda, en les entrevistes alguns menors van esmentar que el programa els havia permès reduir la frustració derivada del dolor i que els ajudava a continuar la vida amb normalitat malgrat el dolor. Les famílies van destacar que aquest tractament les havia empoderat i les havia ajudat a comprendre millor les pors dels seus fills.

Actualment, DARWeb s'ofereix com a recurs a les famílies amb nens afectats per dolor abdominal recurrent, que poden contactar amb els gestors del recurs per mitjà d'aquesta adreça electrònica: darweb@uoc.edu.

«El dolor abdominal sense causa orgànica en els infants és un problema habitual amb un impacte elevat, però podem ajudar les famílies a viure'l millor», conclou Rubén Nieto.

Article de referència:

Nieto, R.; Boixadós, M.;  Ruiz, G.; Hernández, E.; Huguet, A. (2020, 3 January). "Effects and Experiences of Families Following a Web-Based Psychosocial Intervention for Children with Functional Abdominal Pain and Their Parents: A Mixed-Methods Pilot Randomized Controlled Trial". Journal of Pain Research (vol. 2019, no. 12, pp. 3395-3412). DOI: https://doi.org/10.2147/JPR.S221227

UOC R&I

La recerca i innovació (R+I) de la UOC contribueix a solucionar els reptes a què s'enfronten les societats globals del segle xxi mitjançant l'estudi de la interacció de les TIC amb l'activitat humana, amb un focus específic en l'ensenyament en línia i la salut digital. Els més de 400 investigadors i 47 grups de recerca s'articulen entorn dels set estudis de la UOC i tres centres de recerca: l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3), l'eLearn Center (eLC) i l'eHealth Center (eHC).

Els objectius de l'Agenda 2030 de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides i el coneixement obert són eixos estratègics de la docència, la recerca i la innovació de la UOC. Per a més informació: research.uoc.edu.

Experts UOC

Veure més sobre Salut