11/3/20 · Institucional

«Volíem que la UOC ens acompanyés en el procés d'articular la visió de virtualització»

L'eLearn Center de la UOC acompanya i assessora UNINORTE de Colòmbia en un projecte de virtualització que espera proporcionar ensenyament superior en línia de qualitat als colombians
Foto: UOC

La Universitat del Nord (UNINORTE), situada al Carib colombià, és una institució d'ensenyament superior que en més de cinquanta anys d'història s'ha situat com una de les millors universitats de Colòmbia per la qualitat dels seus programes i la seva investigació. Actualment, és una de les poques universitats del país amb acreditació d'alta qualitat.

La relació d'UNINORTE amb la UOC ve de fa anys i de diferents col·laboracions; ambdues pertanyen al Centre Interuniversitari de Desenvolupament (CINDA), que reuneix les millors universitats d'Iberoamèrica, i ara, la UOC l'acompanya i l'assessora en el procés de virtualització.

A UNINORTE s'han plantejat oferir programes virtuals de qualitat per a arribar a nous perfils d'estudiants i ampliar el seu àmbit geogràfic, a més d'aconseguir més impacte social amb l'ensenyament superior, tot això com a objectiu del seu Pla de desenvolupament 2018-2022. «El projecte té grans ambicions i ens ha permès pensar i repensar la manera com es fan i es faran les coses a la Universitat», subratlla Fadia Khouri Saavedra, directora del Centre per a l'Excel·lència Docent (CEDU) d'UNINORTE.

L'eLearn Center de la UOC, dirigit per Lluís Pastor, va començar fa uns mesos el projecte d'assessoria d'UNINORTE, amb la finalitat de proporcionar eines a aquesta universitat i acompanyar-la a engegar amb força el projecte de virtualització o ensenyament superior en línia. Pastor subratlla que «el més interessant de la nostra feina és veure com ajudem a definir el nou model i com els equips d'UNINORTE van modelant el pas següent per a arribar a la universitat que volen: una universitat que respongui als nous reptes que planteja la societat del coneixement. Virtualitzen els processos d'aprenentatge i digitalitzen l'organització per fer un pas més enllà».

Per la seva banda, UNINORTE remarca que «la clau fonamental que ens ha dut a triar la UOC és que pensem que és una universitat amb una visió semblant a la nostra; volem promoure i compartim que el centre del model educatiu sigui l'experiència d'aprenentatge dels estudiants».

Com ha acompanyat la UOC a UNINORTE en aquest procés?

Durant una setmana, un equip especialitzat de l'eLearn Center de la UOC es va traslladar a Barranquilla, on, mitjançant diferents activitats pedagògiques, va impulsar directius, acadèmics i personal de gestió d'UNINORTE a reflexionar sobre com ha de ser el seu model d'universitat virtual i quins aspectes han de tenir en compte per a començar el procés.

Mildred Guinart, directora de Transferència del Model Educatiu de l'eLearn Center, destaca la finalitat de les diferents activitats que es porten a terme des de la pedagogia: «es parteix en tot moment de la realitat de la institució: la seva missió, la seva visió, els seus objectius a llarg termini […]. Es persegueix la reflexió conjunta i contrastada dels diferents agents implicats en el procés de virtualització per a arribar a un consens posterior que permeti establir els eixos estratègics i els elements operatius per a implantar un model en línia en tots els àmbits: pedagògic, organitzatiu i de serveis».

En aquesta mateixa via, la UOC acompanya altres universitats d'Amèrica Llatina en el procés de creació o virtualització de l'oferta formativa, per tal d'oferir ensenyament superior de qualitat a escala global amb models en línia acreditats que realment proporcionin a l'estudiant les competències i els aprenentatges necessaris per a la seva vida professional.

Impacte social amb ensenyament superior en línia de qualitat

L'ODS4 de l'Agenda 2030 de les Nacions Unides té l'objectiu d'assegurar l'accés igualitari de tots els homes i dones a l'educació, incloent-hi la universitària. En aquest sentit, des de la UOC s'impulsen accions que ampliïn l'accés a l'ensenyament superior de qualitat, com ara acompanyar els sistemes universitaris i les universitats de diferents països a implantar models que assegurin la qualitat de l'ensenyament dels sistemes en línia.

Fadia Khouri Saavedra, d'UNINORTE, assegura que «la virtualització o l'ensenyament en línia té un potencial alt per a oferir ensenyament de qualitat a persones que altrament no hi tindrien accés».

Veure més sobre Institucional