Cibercrim: noves amenaces, noves respostes?

El congrs IDP sobre cibercriminologa debatr amb experts internacionals l'auge de l'cibercrim durant la crisi de la COVID-19

Foto: Jay Wennington / Unsplash

Nria Bigas Formatj
El congrs IDP sobre cibercriminologia debatr amb experts internacionals sobre l'auge del cibercrim durant la crisi de la COVID-19 i el compliment normatiu de delictes informtics

El catedrtic Fernando Mir presenta l'estudi COVID y cibercrimen: El crimen cuando las calles estn vacas e Internet lleno sobre l'impacte del coronavirus i l'auge de la cibercriminalitat

La crisi de la COVID-19 ha augmentat el segrest de dades, les falsificacions, els atacs maliciosos, el contingut d'explotaci sexual infantil i les campanyes de desinformaci, segons l'informe Catching the virus cybercrime, disinformation and the COVID-19 pandemic, elaborat per l'Europol. Els cibercriminals s'han adaptat a la crisi i hi han adaptat el seu modus operandi. «Els atacs ciberntics es van tornant cada vegada ms sofisticats: aquest fenomen delictiu no coneix fronteres nacionals, per la qual cosa s ms difcil tant fer-ne el control com la prevenci», afirma Marc Balcells, professor dels Estudis de Dret i membre del comit cientfic organitzador del Congrs Internacional d'Internet, Dret i Poltica (IDP). Cybercrime: new threats, new responses, que tindr lloc de forma online els dies 1 i 2 de juliol.

«La crisi de la COVID-19 no s tant la causant com l'acceleradora d'una tendncia de desplaament d'activitats diries de l'espai fsic al ciberespai que pot haver incidit directament, i ho far encara ms en el futur, tant en la reducci de la delinqncia als carrers com en l'augment de la delinqncia que es perpetra en el ciberespai», afirma Fernando Mir, catedrtic de Dret Penal de la Universitat Miguel Hernndez d'Elx i ponent del congrs. El catedrtic presentar en la seva conferncia l’estudi COVID y cibercrimen: El crimen cuando las calles estn vacas e Internet lleno que analitza l'impacte que la crisi ha tingut en la cibercriminalitat. «D'una banda, es recullen els indicis existents respecte al suposat augment del cibercrim derivat del confinament, i de l'altra, a partir de la constataci de la manca d'informaci, es reflexionar sobre quins marcs terics i quines premisses sn necessries per afrontar l'estudi cientfic de l'impacte de la COVID-19 en el cibercrim», explica Mir.

Durant els dos dies de congrs, hi haur una conferncia inicial i, desprs, una taula rodona amb experts sobre la matria per discutir el tema i aprofundir-hi.

El compliment normatiu dels delictes informtics, en auge

En el primer dia del congrs, l'1 de juliol, la conferncia principal tractar del compliment normatiu o compliance en delictes informtics i ser a crrec d'Alfonso Galn, professor de Dret Penal de la Universitat Pablo de Olavide. Per compliment normatiu s'entn qualsevol delicte que es pugui cometre en una empresa, des de la protecci de dades fins als delictes mediambientals, passant pels fraus comesos pels empleats o per tercers relacionats amb l'empresa, la publicitat enganyosa, etc. El Codi penal admet la responsabilitat penal de les persones jurdiques i dels treballadors, i pot eximir les empreses si s'hi han implantat programes de compliment efectius. «Moltes companyies opten per establir algunes mesures de prevenci, com el monitoratge permanent de totes les activitats d'internet dels seus treballadors o l'esborrament automtic de qualsevol informaci publicada des dels seus servidors que pugui semblar il·legal, per mantenir-se fora de perill de qualsevol cstig», afirma Galn.

Tot i aix, adverteix l'expert, encara que l's d'aquest tipus de mesures preventives, sens dubte, pot evitar molts comportaments criminals, tamb, i de manera indiscutible, posa en tensi el respecte d'alguns drets i garanties fonamentals dels ciutadans, com el secret de les comunicacions dels treballadors o la llibertat d'expressi dels emissors dels missatges bloquejats o esborrats.

En darrer lloc, el congrs tanca amb la conferncia final de David Wall, director del Departament de Criminologia de la Universitat de Leeds. «Els delictes ciberntics no sn un fenomen nou», afirma Wall, que afegeix: «desprs de tres dcades de patir-ne, a poc a poc arribem a comprendre'n les caracterstiques, fins i tot si les institucions clau triguen ms temps a adaptar-se als desafiaments que crea aquest tipus de delicte». Durant la conferncia que far analitzar els desenvolupaments clau en el cibercrim en aquests deu darrers anys i els desafiaments que representa el cibercrim per a la llei i les autoritats policials, i presentar algunes troballes del seu treball recent sobre programari de segrest (ransomware) per il·lustrar els canvis.

Enguany, de manera excepcional el congrs es portar a terme en un format nou completament en lnia a causa del context de la COVID-19. Les taules rodones seran en directe per les principals conferncies ja es poden visionar, a travs d’aquest enlla. Per poder seguir les sessions cal inscriure-s'hi. La inscripci s totalment gratuta i es pot fer des d'aquesta mateixa pgina web.