6/9/21 · Salut

MoCoTo, l'aplicació mòbil que personalitza les lents de contacte

L'app permet fer servir el mòbil com un topògraf corneal, un equip emprat en oftalmologia per calcular la forma de la còrnia i poder adaptar les lents de contacte a cada persona

Es tracta del primer topògraf mòbil per calcular la forma de la còrnia

MoCoTo es pot fer servir per detectar malalties de la còrnia i fins i tot fer el seguiment de lesions en aquest teixit
El projecte promou que el topògraf integrat al mòbil arribi a les òptiques amb un preu assequible (foto: Adrian Gordon / unsplash.com)

Si cada ull és diferent, per lògica, les lents de contacte s'haurien de fer a mida. No obstant això, a la pràctica no acostuma a ser així, fet que provoca que els usuaris les abandonin. Segons un estudi publicat en la revista Contact Lens Spectrum, una de cada quatre lents de contacte toves estàndard no pot proporcionar una adaptació òptima només a partir del diàmetre de la còrnia. Ho confirma David Merino, creador de MoCoTo: "una quarta part de les persones que fan servir lents de contacte deixa d'emprar-les perquè té molèsties atès que no se n'ha fet una adaptació adequada".

Merino, que és investigador del grup Scene Understanding and Artificial Intelligence Lab (SUNAI), adscrit a l'eHealth Center i als Estudis d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC, ha quedat finalista amb el seu projecte en la novena edició de l'SpinUOC, la jornada d'impuls de l'emprenedoria, la innovació i la transferència de la universitat, coordinada per la plataforma Hubbik.

Lents de contacte a mida

Les lents de contacte estan en contacte amb la còrnia, que és una superfície esfèrica, de manera que per dissenyar-les cal tenir en compte aquesta curvatura perquè s'hi adaptin bé. "Només algunes òptiques tenen un equip per personalitzar les lents de contacte. La idea és que aquest topògraf integrat al mòbil arribi a totes les òptiques amb un preu més assequible, per sota de mil euros", anticipa l'investigador. Com funciona? Consta d'un accessori, semblant a l'objectiu d'una càmera, que s'adapta al mòbil i serveix per il·luminar l'ull. Mitjançant una aplicació, el mòbil fa una foto del reflex de la llum a la còrnia i en calcula la forma. "Així l'òptic pot personalitzar les lents de contacte del client i oferir un producte de més qualitat", aclareix David Merino.

En el desenvolupament de MoCoTo també hi han col·laborat Marta Massip, investigadora dels Estudis de Ciències de la Salut de la UOC, i Miguel Merino, mentor del projecte i membre de l'equip de Cottet.

Diagnòstic de malalties

El topògraf corneal pot detectar malalties de la còrnia i fins i tot fer el seguiment de lesions en aquest teixit. "Es fa servir principalment per diagnosticar el queratocon, una malaltia amb força prevalença que afecta l'estructura interna de la còrnia i en provoca la deformació, cosa que té conseqüències per a la visió. Durant l'última dècada ha sorgit un tractament que permet parar l'avanç d'aquesta malaltia", explica David Merino.

Tot i que el producte s'adreça a professionals de les òptiques, segons explica l'investigador, també han previst explorar altres vies d'ús en el futur, com ara la possibilitat que els pacients el puguin emprar per fer el seguiment de malalties que els hagin diagnosticat prèviament. A més, com que es tracta d'un equip portàtil, MoCoTo es pot traslladar a zones remotes i arribar a persones amb problemes de mobilitat.

David Merino presentant MoCoTo a l’SpinUOC 2021

Aquesta recerca s'inclou dins l'objectiu de desenvolupament sostenible (ODS) 3, garantir una vida sana i promoure el benestar per a totes les persones a totes les edats.

UOC R&I

La recerca i innovació (R+I) de la UOC contribueix a solucionar els reptes a què s'enfronten les societats globals del segle xxi, mitjançant l'estudi de la interacció entre la tecnologia i les ciències humanes i socials, amb un focus específic en la societat xarxa, l'aprenentatge en línia i la salut digital. Els més de 500 investigadors i 51 grups de recerca s'articulen entorn dels set estudis de la UOC i dos centres de recerca: l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) i l'eHealth Center (eHC).

Els objectius de l'Agenda 2030 de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides i el coneixement obert són eixos estratègics de la docència, la recerca i la innovació de la UOC. Més informació: research.uoc.edu. #25anysUOC

Experts UOC

Veure més sobre Salut