24/2/22 · Institucional

El Comitè Català de l'ACNUR col·labora amb el Programa d'acollida per a persones refugiades de la UOC

Aquesta aliança promou la formació i la sensibilització de la comunitat universitària envers el refugi i l'Agenda 2030
Foto: Ra Dragon / Unsplash

El Programa d'acollida per a persones refugiades de la UOC, juntament amb el Comitè Català per als Refugiats, Catalunya amb ACNUR, impulsarà diverses iniciatives per conscienciar la comunitat universitària de la realitat que viuen les persones migrants i refugiades, en el marc de l'estratègia institucional de globalització i cooperació.

Des del projecte interuniversitari Asil 2030, i durant el curs 2021-2022, es duran a terme dues activitats: una sèrie de tallers formatius i una campanya de sensibilització de la comunitat universitària.

Els tallers de campanyes creatives s'adrecen als estudiants de grau i ofereixen la possibilitat de reconèixer un crèdit RECAAU. Aquestes formacions teoricopràctiques combinaran ponències i treball en grup, i giraran entorn del refugi, l'Agenda 2030 i l'àmbit digital.

La campanya interuniversitària de sensibilització #SomRefugi dins del projecte Asil 2030 s’adreça a tota la comunitat universitària i s'ha llançat aquest dimecres 16 de febrer. Es tracta d'una campanya de comunicació digital que té l'objectiu de mobilitzar la comunitat UOC i de conscienciar-la sobre la realitat de les persones refugiades i les causes que expliquen el desplaçament forçat.

Aquest projecte vol mostrar una visió transformadora i orientada a l'acció social per lluitar contra els estereotips i els falsos mites sobre l'asil i la migració mitjançant la defensa dels drets humans i la promoció de l'Agenda 2030. També s'organitzaran espais de trobada de la comunitat universitària per mitjà d'un cicle de seminaris web sobre l'Agenda 2030 i el refugi. Les universitats participants en aquest cicle són la Universitat de Barcelona, la Universitat de Girona, la Universitat de Lleida, la Universitat Oberta de Catalunya, la Universitat Politècnica de Catalunya, la Universitat Pompeu Fabra i la Universitat Rovira i Virgili.

"La col·laboració entre la UOC i el Comitè Català de l'ACNUR és estratègica, ja que la universitat té un rol molt important en la transferència de coneixement i la formació de les generacions futures i, per tant, ens pot ajudar a promoure la defensa dels drets de les persones refugiades i a fomentar societats d'acollida més inclusives", destaca Màrius Gómez, responsable d'Incidència i Educació per a la Ciutadania Global del Comitè Català de l'ACNUR.

Accions d'aprenentatge servei (APS)

El Comitè Català de l'ACNUR també impulsa el programa d'aprenentatge servei (APS) del màster universitari de Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes (interuniversitari: UPF, UOC). Durant el curs 2021-2022, aquest programa combinarà una formació per a tots els estudiants del màster i l'oportunitat que vint d'aquests estudiants dissenyin i implementin una intervenció educativa adreçada als centres educatius on facin les pràctiques professionals. Al llarg de tot el procés hi haurà participació de persones refugiades i es treballarà amb el doble objectiu d'aprofundir en l'aprenentatge dels estudiants i, alhora, formar l'alumnat d'aquests centres en la temàtica del refugi.

Aquest projecte d'aprenentatge servei "és una oportunitat per als estudiants per conèixer la realitat de les persones refugiades i poder intervenir en els centres educatius promovent una societat d'acollida justa i inclusiva a la ciutat de Barcelona", destaca Lorena Becerril Balín, directora del màster universitari de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes de la UOC.

Sobre el Programa d'acollida per a persones refugiades

El Programa d'acollida per a persones refugiades de la UOC, iniciat l'any 2016, aborda la problemàtica que viuen les persones refugiades en matèria d'accés a l'educació superior universitària. La Universitat col·labora amb diverses entitats i associacions socials per desplegar un programa de beques per a persones refugiades, sol·licitants d'asil i apàtrides, així com per impulsar accions de sensibilització de la comunitat universitària en relació amb el refugi i l'asil.

Veure més sobre Institucional