Com es poden gestionar les vacances dels nens?

Foto: Caroline Hernandez / Unsplash (CC)
22/06/2017
Raquel Font

S'acaba el curs i els infants tenen gaireb tres mesos a davant sense escola. Sn vuitanta-dos dies de vacances que poden arribar a donar per a molt per que sovint demanen molts esforos per part de les famlies per a poder-los gestionar. Quina mena d'activitats haurien de fer durant l'estiu els nanos? Han de mantenir una rutina o se'ls ha de deixar plena llibertat? I els deures, tamb n'han de continuar fent?

Amlia Gordvil, professora col·laboradora dels Estudis de Psicologia de la UOC i doctora en Psicologia del centre GRAT, pensa que l'ingredient fonamental de les vacances escolars hauria de ser «poder passar temps de diversi en famlia, temps que ha de ser qualitatiu». Per per a no acabar necessitant «unes vacances de les vacances», el tamb professor col·laborador de Psicologia de la UOC i de Psicologia evolutiva i de l'educaci de la UIB, Daniel Adrover, afegeix que, a ms de diversi, les vacances haurien de permetre el descans tant dels pares com dels fills.

Activitats d'estiu

La realitat s, per, que molts pares no poden passar totes les vacances amb els fills perqu han de treballar i la majoria fan mans i mnigues perqu estiguin ben atesos. Casals d'estiu, colnies, camps de treball, campus esportius s'han convertit en algunes de les alternatives ms populars entre les famlies que necessiten alguna activitat per a omplir el temps lliure del fill.

L'any 2016 a Catalunya es van fer prop de 3.000 activitats de lleure durant l'estiu amb ms 155.000 infants i joves inscrits, segons la Direcci General de Joventut de la Generalitat. «Sn una bona oportunitat perqu els menors coneguin altres nens i tinguin experincies variades sempre que puguin fer activitats que els agradin i no ho visquin com una experincia que els causi ansietat ni tinguin la sensaci que els pares es desfan d'ells temporalment», apunta Adrover. Per a evitar aquesta darrera percepci, aquest expert recomana escoltar les preferncies dels nanos a l'hora de planificar les vacances: «Si se'n senten part, s'hi implicaran molt ms».

Quina mena d'activitats haurien de fer els infants durant les vacances? Segons Adrover, haurien de ser diferents de les de la resta de l'any, i aix tamb inclou aprendre a estar avorrits, «sense fer res especial». Aquest expert aconsella que fomentin la col·laboraci i participaci dels pares. Com a exemple posa fer sortides familiars en bicicleta o caiac, cuinar un plat que trin els nens, passar una tarda gaudint d'un joc de taula o fer un ball en grup. «L'objectiu s que els pares hi participin i incentivin activitats a l'aire lliure, la comunicaci persona a persona i fins i tot l'inters per mbits ms desconeguts per als fills, com l'art», afegeix.

Desigualtats socials i econmiques

Per fer qualsevol activitat val diners, i per a moltes famlies s una despesa extra que no poden assumir. Segons l'informe Nadius de la crisi: els nens de la clau de l'ONG Educo, a Espanya hi ha 580.000 nens d'entre sis i tretze anys que es queden sols tota la tarda durant les vacances escolars d'estiu perqu els pares treballen, per, malgrat aix, no tenen prou diners per a pagar-los activitats de lleure durant l'estiu.

Gordvil reclama ms propostes des de l'Administraci pblica per a donar resposta a aquestes necessitats. I s que els infants, a aquestes edats, «no estan capacitats per a fer una gesti funcional del seu temps», i tenir tanta llibertat sense pautes pot acabar essent perjudicial per a la criatura. De fet, segons Gordvil, si aquesta situaci «es mant en el temps, s un factor de risc de desenvolupar conductes patolgiques». Si un nen surt al carrer sense cap supervisi d'un adult, pot tenir companyies poc recomanables o, si es queda a casa sol, pot passar hores veient a la televisi continguts que no sn adequats per a la seva edat i jugant a videojocs sense limitaci; pot, fins i tot, arribar a desenvolupar una addicci a les noves tecnologies.

Rutines i deures

A ms dels casals, l'altre gran dubte dels pares a l'hora de gestionar les vacances dels fills s si cal mantenir les rutines o s ms recomanable ser flexible. La clau s l'equilibri, assegura Adrover. «L'important s saber explicar els lmits que es posen als nens evitant l'argument de l'autoritat. Cal lloar-lo i reforar-lo quan respecta els contextos regulats i, alhora, cal que tingui molts moments de llibertat que li permetin divertir-se, fomentar la imaginaci i desenvolupar la creativitat», matisa aquest expert. Gordvil proposa organitzar les vacances per setmanes. D'aquesta manera el nano sap qu far, tot i que tamb recomana ser flexibles i adaptar-se, la qual cosa comporta un bon aprenentatge per als infants.

I els deures? N'han de fer? Depn de cada nen i del missatge que els pares vulguin transmetre. «Si volem que noti que ens sentim orgullosos del seu esfor durant el curs, l'actitud ms coherent s deixar-los gaudir de les vacances sense haver d'estudiar; per, si considerem que no ha acomplert les seves responsabilitats, s'hauran d'incorporar estones d'estudi en la seva rutina», explica Gordvil. Adrover s ms partidari que es potencin activitats de moviment. «Actualment es dona molta importncia al coneixement acadmic, semntic i als deures, i es deixen de banda elements molt valuosos de l'educaci, com les habilitats socials, els jocs sense pantalles, l'activitat fsica, l'educaci emocional i l'humor. Aquests ltims sn essencials per a tenir una vida feli i cal donar-hi l'atenci que mereixen. L'estiu s un bon moment per a fer-ho», conclou.

#expertsUOC

Amlia Gordvil

Professora collaboradora dels Estudis de Psicologia i Cincies de l'Educaci de la UOC.

Expert/a en: Doctora en Psicologia del Centre GRAT.

Àmbit de coneixement:

Daniel Adrover

Professor collaborador dels Estudis de Psicologia i Cincies de l'Educaci de la UOC.

Expert/a en: Professor de Psicologia evolutiva i de l'educaci de la UIB.

Àmbit de coneixement: