Recerca europea amb infants i adolescents per a millorar la gestió de desastres

Grup de recerca CUIDAR
22/10/2015
Un projecte finançat per programa marc europeu Horizon 2020

El projecte CUIDAR, coordinat per la Universitat de Lancaster i en què participen investigadors de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), la Universitat de Tessàlia, l’Institut de Ciències Socials de la Universitat de Lisboa i l’organització Save the Children (Itàlia i el Regne Unit), vol «recuperar el sentit de poder d’aquest grup social i concebre’l com una part vital tant per a la prevenció com per a la recuperació correcta d’un desastre natural», afirma Israel Rodríguez-Giralt, investigador de la UOC i del projecte. CUIDAR crearà un «marc de comunicació i participació que visibilitzi aquest col·lectiu, perquè els polítics, els experts i els tècnics de gestió de desastres puguin millorar la planificació i la resposta en situacions d’emergència», afirma Daniel López Gómez, investigador de la UOC i també membre del projecte.

«Els infants, juntament amb els avis i les persones amb discapacitat, són un dels grups socials més oblidats en la planificació i la gestió de desastres. Sovint se’ls redueix a un mer objecte passiu i homogeni de l’ajuda, les polítiques i les estratègies que dissenyen els experts i els professionals. El nostre projecte va encaminat a visibilitzar-los com a subjectes actius, amb capacitat per a informar i transformar d’una manera significativa la gestió dels desastres», afirmen els investigadors de la UOC, Israel Rodríguez-Giralt i Daniel López Gómez.

El projecte CUIDAR ha rebut un finançament de 2 milions d’euros, dels quals la UOC n’administrarà 275.000, dins del programa Horizon 2020, en el marc de recerca i competitivitat de la Unió Europea, per a treballar durant tres anys amb nens i per a nens d’entre 6 i 14 anys de països com Anglaterra, Espanya, Grècia, Portugal i Itàlia.

Una col·laboració destacada d’acadèmics i professionals multidisciplinaris de diverses institucions treballarà perquè «els infants i els adolescents que hagin viscut desastres o situacions particularment desestabilitzadores —terratrèmols, inundacions, incendis, episodis contaminants o pobresa econòmica— siguin capaços de traslladar les seves experiències i percepcions als principals professionals i equips tècnics encarregats de planificar i gestionar les emergències i els desastres».

Els investigadors afegeixen que «la feina directa amb els infants promourà recursos sociopsicològics per a analitzar els principals problemes que afronta aquest col·lectiu en situacions d’emergència. Alhora permetrà treballar sobre models de resiliència i de recuperació d’aquestes situacions molt més informats».

Per a aconseguir-ho, el projecte CUIDAR té els objectius següents:

Conscienciar de la percepció del risc, de les necessitats en les situacions de desastre i de les capacitats dels infants per a afrontar-los.

Enfortir la comprensió de les emergències i també de les accions que poden generar per a respondre-hi en els àmbits individual, familiar i comunitari.

Fer més eficaç la comunicació entre els tècnics de protecció civil i els infants en contextos urbans.

Millorar el marc de gestió de desastres, les polítiques i les pràctiques perquè tinguin més en compte les necessitats particulars dels infants i els adolescents.

Augmentar la consciència i la comprensió del paper clau que tenen els infants i els adolescents entre els diferents experts i professionals involucrats en la protecció civil i en la resposta a situacions de desastre.

Els experts

Israel Rodríguez Giralt és doctor en Psicologia Social, professor dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la UOC, investigador principal del grup de recerca STS-b (Barcelona Science and Technology Studies group) i expert en desastres, polítiques i col·lectius vulnerables.

Daniel López Gómez és doctor en Psicologia Social, professor dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la UOC, investigador del grup de recerca STS-b (Barcelona Science and Technology Studies group) i expert en atenció social, especialment en la promoció de l'envelliment actiu i la vida independent.