11/5/21 · Institucional

Les matrícules d'idiomes a la UOC baten rècords a conseqüència de la pandèmia

Aquest curs s'han registrat 5.000 matriculacions més que l'anterior, tant d'estudiants de graus de la Universitat com d'estudiantat extern
Foto: Beci Harmony / Unsplash

El curs 2020-2021, el Centre d'Idiomes Moderns (CIM) de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) ha registrat un total de 18.040 matrícules, una xifra rècord des que el 2009 es va constituir l'escola de llengües. Es tracta d'uns cinc milers de matriculacions més que el curs passat, quan en van ser 12.944. Els experts i les expertes de la UOC ho atribueixen a la pandèmia de la COVID-19, que ha generat canvis d'hàbits i un gran auge de la docència en línia.

L'augment de matrícules correspon tant a estudiants de titulacions de la UOC com a estudiantat extern que accedeix al CIM amb UOC X – Xtended Studies. En el primer cas, l'increment ha estat de més de tres mil matrícules, i en el segon, de prop de dos milers.

«Com que tenen més temps a causa dels confinaments, molts estudiants dels graus de la UOC han decidit avançar i matricular-se de més crèdits, que en molts casos han estat de les assignatures d'idiomes», explica Jesús de Molina, mànager de UOC X.

Pel que fa a l'estudiantat extern, segons el professor Joseph Hopkins, director del CIM, la pandèmia ha estat igualment clau: «Ha fet que moltes persones es veiessin obligades a optar per la docència en línia. Si abans hi eren reticents, potser ara han vist que realment estan aprenent.»

Hopkins remarca que els avenços tecnològics han afavorit molt la docència d'idiomes en línia: «Si fa un quart de segle, quan vam fer els primers passos per ensenyar idiomes a la UOC, treballar bé les competències orals era una quimera, amb els avenços tecnològics ja no és cap problema.»

En aquest sentit, De Molina subratlla que, en un context tan canviant com l'actual, el fet que l'aprenentatge en línia que ofereix la UOC sigui asíncron, és a dir, no tingui calendaris tancats, també és un valor afegit. De la mateixa manera, poder estudiar des de casa probablement ha comportat, diu, més sensació de seguretat als qui volien avançar amb els idiomes.

Per la seva banda, Hopkins recorda que aquesta no és la primera situació de crisi global que ha afavorit les matriculacions al CIM: «Arran de la crisi econòmica del 2008, vam tenir un auge important dels estudiants d'anglès, però també d'alemany i de xinès.»

De fet, les matriculacions d'estudiants se situaven en unes 15.000 els cursos 2011 i 2012, i després van baixar per mantenir-se estables entre els 11.000 i els 13.000, fins a l'important increment del curs actual, que també ha comportat una contractació més nombrosa de professorat col·laborador.

Anglès i català, un 85 % de les matrícules

Pel que fa a les dades per idiomes, una constant que es manté curs rere curs és que l'anglès i el català junts representen al voltant del 85 % de les matrícules, com destaca el director del CIM. Hopkins explica que aquest curs, «a més de l'augment de matriculacions d'anglès, hem tingut una pujada de les de català perquè s'han obert moltes oposicions de professorat, personal sanitari, bombers o policies».

També, el lloc de residència dels estudiants d'idiomes és força constant: un 80 % viu a Catalunya; un 15 %, a la resta de l'Estat, i al voltant d'un 5 % està en altres països.

Primers cursos d'espanyol i de professorat d'idiomes

El curs 2020-2021 ha estat el primer en el qual la UOC ha ofert l'assignatura d'espanyol per a principiants, en què s'han registrat 17 persones matriculades, una proposta que s'espera anar ampliant fins a oferir el nivell intermedi A2 d'aquesta llengua.

Així mateix, «ens volem convertir en un centre de formació de professorat d'idiomes i per això aquest curs s'ha posat en marxa el màster universitari d'Ensenyament i Aprenentatge d'Idiomes mitjançant la Tecnologia, amb uns 200 estudiants», explica Hopkins.

Actualment, el CIM ofereix l'ensenyament de set llengües: anglès, francès, alemany, català, espanyol, japonès i xinès. Tant Hopkins com De Molina coincideixen que, de cara al curs que ve, esperen mantenir les dades de matriculacions actuals o augmentar-les lleugerament.

Experts UOC

Veure més sobre Institucional