900 professors a Catalunya utilitzen FilmClub, el 'Netflix' per a les escoles

Foto: NeONBRAND/Unsplash

21/08/2018
Anna Snchez-Jurez
La plataforma en lnia que aposta pel cinema com a eina pedaggica t 50 centres educatius de Catalunya subscrits al servei

El dimecres, 29 d'agost, Netflix, una de les primeres plataformes de vdeo sota demanda, fa 21 anys. Aquesta empresa ha revolucionat el mn audiovisual en permetre veure pel·lcules i sries en streaming pagant una tarifa plana. Una filosofia de servei que tamb aplica la plataforma en lnia FillmClub, que t com a objectiu facilitar als professors pel·lcules, sries o fragments d'aquestes, catalogades per matries, com a suport per a les seves classes. «D'aquesta manera poden ensenyar de forma atractiva per als seus alumnes coneixements, per exemple, sobre biologia o gentica projectant-los escenes de Jurassic Park a l'aula», explica Miquel Cerd, graduat de la UOC i impulsor d'aquesta iniciativa.

Aquesta start-up d'innovaci educativa, que compta amb el suport de la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament i la Diputaci de Barcelona i la Uni Europea, transforma el cinema en un recurs didctic de reflexi entre docents i estudiants per treballar valors, coneixements, creences i emocions, i alhora permet la transmissi de continguts curriculars en un nou format ms proper a l'alumnat. «Hi ha diversos estudis que revelen que els recursos audiovisuals atreuen l'atenci dels joves i els ajuden en la comprensi de diferents matries», explica Cerd.

FilmClub, que ja compta amb 50 centres educatius i 900 professors a Catalunya com a subscriptors del servei, funciona de manera oberta i col·laborativa. En la plataforma s'ofereixen pel·lcules i sries fetes per productores de la indstria del cinema i tamb s'hi troben continguts propis generats per l'equip docent de FilmClub o per altres professionals i entitats. «Hi ha materials cedits per part de projectes tan interessants com Cine Historia o el professor Ramn Breu, que coordina el projecte Cinescola i que s tot un referent en temes d'educaci i cinema. A escala internacional, els emprenedors del projecte estan treballant amb Astrolab Motion, una productora especialitzada en continguts educatius, que s'utilitza en molts pasos. «La nostra feina s buscar els millors recursos i, per tant, estem oberts a propostes i sinergies».

«En la plataforma s'ha construt una biblioteca en lnia anomenada Filmpdia, on els educadors poden trobar materials, activitats i propostes docents generats per altres i alhora poden desar les seves propostes creades per ells mateixos. D'aquesta manera s'aconsegueix reduir els temps i l'esfor que els educadors destinen a cercar i crear activitats pedaggiques», explica Cerd.

El cercador permet als professors filtrar les cerques de material per temtica, durada, nivell educatiu (infantil, primria, secundria, educaci d'adults), mbits del currculum (matemtic, lingstic, histria), idioma/subttols o paraules clau.

Aquesta iniciativa t com a referent un model d'xit al Regne Unit que funciona en 12.000 escoles. Fa tres anys que FilmClub es va crear i durant aquest temps s'han fet proves pilot per avaluar-ne la usabilitat i per a millorar-ne la interfcie. «Ara que s un projecte consolidat a Catalunya, l'objectiu s tancar una primera ronda d'inversi per crixer i arribar a 3.000 escoles de la resta de l'Estat i Amrica Llatina en els prxims 5 anys», assenyala Cerd.

Activitats presencials per aprendre fent cinema

Aquest projecte, que va guanyar el Premi al Millor Projecte Emprenedor en la jornada SpinUOC 2018 i que ha comptat amb el suport de la plataforma d'acceleraci de projectes sobre educaci i TIC EduTECH Emprn de la UOC, tamb ofereix un programa d'activitats presencials –FilmLab– entorn del cinema per apoderar l'alumnat i els docents en l's de l'audiovisual. «Funciona com a pont de trobada entre el mn del cinema i l'ecosistema educatiu», conclou Cerd.