15/11/22 · Institucional

"Comunicación y Agenda 2030", la nova col·lecció de llibres editada per la UOC i la Càtedra Vegalsa-Eroski de la Universitat de la Corunya

L'Editorial UOC publicarà disset llibres sobre el rol de la comunicació en la consecució dels grans reptes globals
La Càtedra Vegalsa-Eroski aposta per la comunicació al servei dels objectius de desenvolupament sostenible
Els disset títols que constituiran la col·lecció oferiran reflexions, anàlisis o experiències des de temàtiques i punts de vista diferents. (Foto: sl wong / Pexels)

La COVID-19, la crisi climàtica i els conflictes bèl·lics han perjudicat el progrés d'alguns dels disset objectius de desenvolupament sostenible (ODS) amb què es van comprometre els líders mundials. És el missatge d'alerta que llancen les Nacions Unides en l'últim informe de seguiment dels ODS, i insten governs, institucions i ciutadania a implicar-se més en l'agenda internacional, la coneguda com a Agenda 2030. Amb la finalitat de sensibilitzar i divulgar els ODS, la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i la Universitat de la Corunya (UDC), a través de la Càtedra de Compromís Social, Comunicació i Reputació Corporativa Vegalsa-Eroski, coeditaran una nova col·lecció de llibres sobre la comunicació com a catalitzadora per afrontar els grans reptes globals.

"Una comunicació sensible als problemes socials i amb valors pot ajudar a crear un entorn més sostenible i una societat més compromesa", defensa Carmen Costa Sánchez, directora acadèmica de la nova col·lecció “Comunicación y Agenda 2030”.

Els disset títols que constituiran la col·lecció —cadascun dels quals estarà dedicat a un ODS— oferiran reflexions, anàlisis o experiències des de temàtiques i punts de vista diferents. "El resultat serà una col·lecció diversa i integradora que proposarà temes importants i urgents per al conjunt de la societat, com ara la necessitat de frenar la fam, les desigualtats o el canvi climàtic", afegeix Costa.

La sèrie de llibres tindrà un consell editorial que garantirà la qualitat científica dels títols. "Ens plantegem una col·lecció amb capacitat d'arribar a tots els públics alhora que assegurem el rigor científic", assenyala Ciro Llueca, director d'Editorial UOC i vicegerent de Recerca i Innovació de la UOC.

Després de la signatura del conveni de col·laboració entre la UDC i la UOC, s'obre la recepció de manuscrits per a tothom que vulgui publicar un llibre en la nova col·lecció. Un comitè de personal extern contribuirà a una selecció d'acord amb els estàndards editorials acadèmics.

La comunicació al servei de la societat

Tres de cada quatre ciutadans a escala mundial afirmen que han sentit parlar alguna vegada dels ODS, segons un estudi de la consultora Ipsos i el Fòrum Econòmic Mundial. Tanmateix, només el 26 % admet que està familiaritzat amb les línies d'acció global. Per a Costa, també directora de la Càtedra Vegalsa-Eroski, la comunicació és una "eina fonamental" per conscienciar la població, per fomentar la col·laboració de les organitzacions públiques i privades i del conjunt de la societat, i per consensuar i promoure canvis importants en els models productius, econòmics o energètics.

"Els ODS han de ser l'horitzó en què les organitzacions hem de basar les estratègies de sostenibilitat", defensa Gabriela González, directora de Sostenibilitat i Comunicació Corporativa de Vegalsa-Eroski. "Han de potenciar una comunicació basada en la transparència, el propòsit, la responsabilitat i el compromís amb els grups d'interès i a través d'aliances a llarg termini", afegeix.

Les universitats com a agents del canvi social

"Les institucions d'educació superior estem cridades a participar en la transformació social plantejada per l'Agenda 2030", defensa Pastora Martínez Samper, vicerectora de Globalització i Cooperació de la UOC. "Les universitats som un actor clau en la implementació de l'Agenda 2030 a través del coneixement: el que generem gràcies a la recerca, el que compartim amb l'estudiantat i el que intercanviem amb altres actors de la societat", aclareix.

El 2018, la UOC es va adherir a l'Acord sobre els ODS, juntament amb altres institucions de les Nacions Unides, per contribuir als objectius de desenvolupament sostenible i reforçar el seu compromís amb l'Agenda 2030. L'educació superior, de la qual es fa esment exprés per primera vegada en l'ODS 4, educació de qualitat per a totes les persones, hi contribueix des de les seves funcions principals. La nova col·lecció que publicarà l'editorial universitària, Editorial UOC, forma part del compromís de les dues institucions.

Per part seva, la Universitat de la Corunya va signar, el novembre del 2019, un compromís públic amb l'Agenda 2030. Actualment, actua de manera coordinada amb altres actors interessats en la implementació de l'Agenda 2030, dels quals forma part. El juliol del 2021 va néixer la Càtedra Vegalsa-Eroski, amb l'objectiu de contribuir al benestar i a la millora de la societat a través d'activitats d'educació i divulgació, de recerca i d'aplicació del coneixement.

Carmen Costa

Carmen Costa Sánchez és professora i investigadora de la Universitat de la Corunya, directora de la Càtedra Vegalsa-Eroski UDC i doctora en Comunicació per la Universitat de Santiago de Compostel·la. Actualment, coordina el grup de recerca en Cultura i Comunicació Interactiva i el grup d'innovació docent en Comunicació i Mitjans Socials. És autora de més de cinquanta articles científics en publicacions de referència. Entre les seves línies de recerca s'inclouen la gestió de la comunicació i la reputació organitzacional.

Editorial UOC

L'Editorial UOC publica manuals universitaris, llibres de divulgació i llibres d'assaig i recerca amb gran presència temàtica de la comunicació. Forma part de les set millors editorials en comunicació dins del rànquing d'editorials acadèmiques SPI 2018 i manté viu un catàleg de 4.000 títols, en format imprès i digital.

Veure més sobre Institucional