16/6/20 · Institucional

La UOC s'uneix a la xarxa UnInPública per la innovació social

Compromesa amb el poder transformador i el rol que poden exercir les universitats per assolir els desafiaments globals, la institució s'ha adherit a aquesta iniciativa
Foto: Mika Baumeister / Unsplash

Donar a conèixer, reflexionar i proposar maneres en què les universitats poden contribuir a la innovació pública per als reptes globals que es plantegen a la societat, com el canvi climàtic o la crisi sanitària, és l'objectiu de la xarxa iberoamericana d'Universitats per la Innovació Pública, UnInPública. La UOC, compromesa amb el poder transformador i el rol que poden exercir les universitats per assolir els desafiaments globals, s'ha adherit a aquesta iniciativa, que lidera el Medialab de la Universitat de Granada amb la col·laboració de la Secretaria General Iberoamericana (SEGIB) i en la qual participen 43 universitats i centres de recerca de 12 països iberoamericans.

"La situació de contingència actual ha intensificat la urgència per abordar una sèrie de reptes que ja apuntava l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides", explica Pastora Martínez Samper, vicerectora de Globalització i Cooperació. "En aquest context és indispensable teixir aliances entre universitats, institucions de govern i societat civil per trobar les solucions adients a cada context i cada àmbit."

Innovació pública des de les universitats

El tret de sortida i carta de presentació de la xarxa ha estat la trobada virtual Innovación Pública desde las Universidades, que es va celebrar els dies 21 i 22 de maig amb més de 500 assistents. La UOC també hi va ser present amb dues ponències. En primer lloc, la de Martínez Samper, "La Agenda 2030 como oportunidad para la universidad", dins la taula rodona "La innovación pública desde las universidades en el marco de la Agenda 2030 y la Estrategia Iberoamericana de Innovación", en què va estar acompanyada per Ivana Bentes, prorectora d'Extensió de la Universitat Federal de Rio de Janeiro, i Félix García Lausín, director coordinador de l'Espai Iberoamericà del Coneixement (EIC).

En segon lloc, la directora del grup de recerca sobre economia col·laborativa a internet (DIMMONS), Mayo Fuster, va presentar "Cocreación de políticas públicas: La experiencia de la Cátedra Barcelona UOC en economía digital", dins els diàlegs entre universitat i Administració sobre casos d'innovació pública.

L'objectiu d'aquesta trobada ha estat situar la qüestió de la innovació pública desenvolupada des de les universitats en el primer pla del debat sobre la innovació. "Els reptes de la pandèmia actual ―però no només això― han posat de manifest la necessitat de disposar de coneixement obert, global i col·laboratiu per assolir unes fites comunes", assenyala la vicerectora, "i les universitats generem coneixement que compartim i transferim a la societat". Una cinquantena d'institucions van coorganitzar l'esdeveniment, que va comptar amb més de 50 ponents i facilitadors i participants de 20 països diferents.

Un manifest comú

La xarxa UnInPública treballa en un manifest comú que defensi la necessitat d'impulsar la cocreació de coneixement entre universitats, ciutadania i Administració; que recuperi el paper de la universitat com a agent de transformació social; que ressituï les institucions d'educació superior en l'ecosistema local i global, i que impulsi els valors que li són propis.

Sobre UnInPública

La xarxa UnInPública, el nom de la qual és un acrònim de Universitats per la Innovació Pública, sorgeix amb l'objectiu d'identificar, connectar, analitzar i difondre iniciatives universitàries de transferència de coneixement cap al sector públic a través d'enfocaments d'innovació i participació que permetin incidir en una millora de les polítiques públiques. D'aquesta manera, es pretén donar resposta a la demanda social de transformació a través del coneixement. Això contribuirà a redefinir la manera en la qual les universitats i els centres científics es relacionen amb el seu entorn, cosa que permetrà generar enfocaments sistèmics facilitadors del canvi social.

Veure més sobre Institucional