25/6/20 · Institucional

17.000 estudiants de la UOC fan 30.000 proves virtuals per primera vegada a causa de la COVID-19

La Universitat mobilitza els seus experts en un temps rècord perquè l'estudiantat pugui acabar el seu procés d'aprenentatge aquest semestre

Les proves s'adapten a l'entorn en línia, evitant el plagi i comprovant la identitat de l'estudiant

Durant sis jornades d'aquest mes de juny, 17.000 estudiants de la Universitat Oberta de Catalunya s'han examinat en línia. Per primer cop en els 25 anys d'història de la UOC, la institució ha hagut de virtualitzar 30.000 proves de 1.400 assignatures a causa de la pandèmia de la COVID-19, i fer-ho en un temps rècord. Fins ara, aquest procés clau de la Universitat era dels últims processos que encara era majoritàriament presencial, a excepció d'unes 3.000 proves que es feien a estudiants residents a l'estranger. Però passar d'aquest volum a 30.000 ha representat un repte fins i tot per a la primera universitat nadiua digital.

"Haver multiplicat per deu el volum de proves finals i d'exàmens i haver-ho fet en tan poc temps, sense una planificació prèvia, ha representat un repte important perquè no teníem el model completament provat i preparat", explica el vicerector de Docència i Aprenentatge, Carles Sigalés. Amb tot, el seu balanç és que "ha estat un èxit".

Abans que esclatés la pandèmia, l'Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU) demanava a la UOC que les proves fossin presencials, però, en aquest context d'emergència i excepcionalitat, la Secretaria d'Universitats i Recerca i el Ministeri d'Universitats, amb el suport de les agències d'avaluació ―i, en aquest cas, de l'AQU―, van establir un marc d'excepcionalitat que autoritzava que tots els processos d'avaluació contínua i final es poguessin fer de manera virtual. Així és com "l'equip humà de la Universitat es veu obligat a fer un esforç molt gran per suplir amb dedicació el que la tecnologia i el context feia molt difícil", explica Sigalés.

La culminació del procés d'aprenentatge

Les proves finals que fa la UOC són la culminació de tot un procés d'acompanyament als estudiants que es basa en l'avaluació contínua, i "això fa que el balanç entre l'esforç de l'estudiant al llarg del semestre i l'esforç final de les proves i els exàmens sigui molt més equilibrat", diu Sigalés.

Des del Vicerectorat de Docència i Aprenentatge es fa un balanç "magnífic" de com s'ha gestionat el procés d'avaluació, tant per part del professorat com per part dels equips de gestió que li donen suport. Tant és així que expressen la seva voluntat que aquest sistema d'avaluació en línia passi a ser regular un cop passada la pandèmia.

Per la seva banda, el vicegerent d'Operacions de la UOC, Emili Rubió, explica que les 30.000 proves virtuals han estat un repte "logístic i tecnològic" i exposa algunes de les situacions que han hagut de controlar, com tenir "ben identificat l'estudiant" i poder-li resoldre possibles dubtes que li sorgissin durant la prova: "Hem hagut d'habilitar tecnològicament una via d'interacció entre l'estudiantat i el professorat."

Comprovar la identitat de l'estudiant i evitar el plagi

Un cop fetes les proves d'avaluació final virtuals, la Universitat ha fet dues comprovacions: la de la identitat i la del plagi. La comprovació de la identitat s'ha fet en poc més de 48 hores i ha anat a càrrec d'un equip d'una quarantena de persones.

La detecció del plagi s'ha fet per mitjà d'un sistema antiplagi que detecta semblances entre les proves i les fonts externes. Els resultats són filtrats i revisats per dues persones de l'Oficina del Vicerectorat. Per acabar, els casos amb indicis clars o sospitosos es traslladen al professorat responsable d'assignatura per obtenir l'aprovació del cas.

Rubió també destaca la participació de les més de 300 persones de la Universitat que han fet possible la virtualització dels exàmens i haver pogut comprovar que el pas d'un estudiant per la UOC pot ser 100 % virtual, des que comença fins que s'avalua. "Ens sentim orgullosos que la UOC hagi pogut completar el seu model virtual amb qualitat i garanties", conclou Rubió.

L'estudiantat, acompanyat en tot el procés

La directora de Serveis Acadèmics de la UOC, Esther Gonzalvo, explica que des del primer moment van tenir molt clar que calia acompanyar l'estudiant, tant en el pla informatiu com en l'atenció personalitzada. "Per a nosaltres el més important era que l'estudiant pogués acreditar amb solvència els seus coneixements i que ho pogués fer acompanyat." Gonzalvo destaca el compromís i les ganes de superació dels estudiants en temps adversos com el que vivim, en què molts han hagut de seguir el semestre "amb els fills a casa o amb persones dependents a càrrec seu".

El vicerector Sigalés també destaca el paper clau que han exercit el Consell d'Estudiants i els seus representants i el conjunt de l'estudiantat, "que aquest semestre ha registrat un grau de seguiment lleugerament superior a l'anterior" tot i les situacions d'excepcionalitat que ha comportat la pandèmia.

Veure més sobre Institucional