17.000 estudiants de la UOC fan 30.000 proves virtuals per primera vegada a causa de la COVID-19

25/06/2020
Anna Torres Garrote
La Universitat mobilitza els seus experts en un temps rcord perqu l'estudiantat pugui acabar el seu procs d'aprenentatge aquest semestre

Les proves s'adapten a l'entorn en lnia, evitant el plagi i comprovant la identitat de l'estudiant

Durant sis jornades d'aquest mes de juny, 17.000 estudiants de la Universitat Oberta de Catalunya s'han examinat en lnia. Per primer cop en els 25 anys d'histria de la UOC, la instituci ha hagut de virtualitzar 30.000 proves de 1.400 assignatures a causa de la pandmia de la COVID-19, i fer-ho en un temps rcord. Fins ara, aquest procs clau de la Universitat era dels ltims processos que encara era majoritriament presencial, a excepci d'unes 3.000 proves que es feien a estudiants residents a l'estranger. Per passar d'aquest volum a 30.000 ha representat un repte fins i tot per a la primera universitat nadiua digital.

"Haver multiplicat per deu el volum de proves finals i d'exmens i haver-ho fet en tan poc temps, sense una planificaci prvia, ha representat un repte important perqu no tenem el model completament provat i preparat", explica el vicerector de Docncia i Aprenentatge, Carles Sigals. Amb tot, el seu balan s que "ha estat un xit".

Abans que esclats la pandmia, l'Agncia per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU) demanava a la UOC que les proves fossin presencials, per, en aquest context d'emergncia i excepcionalitat, la Secretaria d'Universitats i Recerca i el Ministeri d'Universitats, amb el suport de les agncies d'avaluaci ―i, en aquest cas, de l'AQU―, van establir un marc d'excepcionalitat que autoritzava que tots els processos d'avaluaci contnua i final es poguessin fer de manera virtual. Aix s com "l'equip hum de la Universitat es veu obligat a fer un esfor molt gran per suplir amb dedicaci el que la tecnologia i el context feia molt difcil", explica Sigals.

La culminaci del procs d'aprenentatge

Les proves finals que fa la UOC sn la culminaci de tot un procs d'acompanyament als estudiants que es basa en l'avaluaci contnua, i "aix fa que el balan entre l'esfor de l'estudiant al llarg del semestre i l'esfor final de les proves i els exmens sigui molt ms equilibrat", diu Sigals.

Des del Vicerectorat de Docncia i Aprenentatge es fa un balan "magnfic" de com s'ha gestionat el procs d'avaluaci, tant per part del professorat com per part dels equips de gesti que li donen suport. Tant s aix que expressen la seva voluntat que aquest sistema d'avaluaci en lnia passi a ser regular un cop passada la pandmia.

Per la seva banda, el vicegerent d'Operacions de la UOC, Emili Rubi, explica que les 30.000 proves virtuals han estat un repte "logstic i tecnolgic" i exposa algunes de les situacions que han hagut de controlar, com tenir "ben identificat l'estudiant" i poder-li resoldre possibles dubtes que li sorgissin durant la prova: "Hem hagut d'habilitar tecnolgicament una via d'interacci entre l'estudiantat i el professorat."

Comprovar la identitat de l'estudiant i evitar el plagi

Un cop fetes les proves d'avaluaci final virtuals, la Universitat ha fet dues comprovacions: la de la identitat i la del plagi. La comprovaci de la identitat s'ha fet en poc ms de 48 hores i ha anat a crrec d'un equip d'una quarantena de persones.

La detecci del plagi s'ha fet per mitj d'un sistema antiplagi que detecta semblances entre les proves i les fonts externes. Els resultats sn filtrats i revisats per dues persones de l'Oficina del Vicerectorat. Per acabar, els casos amb indicis clars o sospitosos es traslladen al professorat responsable d'assignatura per obtenir l'aprovaci del cas.

Rubi tamb destaca la participaci de les ms de 300 persones de la Universitat que han fet possible la virtualitzaci dels exmens i haver pogut comprovar que el pas d'un estudiant per la UOC pot ser 100 % virtual, des que comena fins que s'avalua. "Ens sentim orgullosos que la UOC hagi pogut completar el seu model virtual amb qualitat i garanties", conclou Rubi.

L'estudiantat, acompanyat en tot el procs

La directora de Serveis Acadmics de la UOC, Esther Gonzalvo, explica que des del primer moment van tenir molt clar que calia acompanyar l'estudiant, tant en el pla informatiu com en l'atenci personalitzada. "Per a nosaltres el ms important era que l'estudiant pogus acreditar amb solvncia els seus coneixements i que ho pogus fer acompanyat." Gonzalvo destaca el comproms i les ganes de superaci dels estudiants en temps adversos com el que vivim, en qu molts han hagut de seguir el semestre "amb els fills a casa o amb persones dependents a crrec seu".

El vicerector Sigals tamb destaca el paper clau que han exercit el Consell d'Estudiants i els seus representants i el conjunt de l'estudiantat, "que aquest semestre ha registrat un grau de seguiment lleugerament superior a l'anterior" tot i les situacions d'excepcionalitat que ha comportat la pandmia.