12/8/20 · Recerca

Una emprenedora de la UOC crea una tecnologia per obrir portes i controlar l'intèrfon de casa des del mòbil

DOOD és un dels projectes finalistes del programa d'emprenedoria de la Universitat, l'SpinUOC
Foto: @worthyofelegance / Unsplash

Obrir la porta de casa, del garatge o del portal sense claus és possible gràcies a DOOD, un porter automàtic intel·ligent que permet gestionar obertures o trucades a l'intèrfon mitjançant el telèfon mòbil. Darrere d'aquesta eina, que ja s'està comercialitzant, hi ha Helena Calva, estudiant del grau de Disseny i Creació Digitals de la UOC. Particulars, però també empreses de missatgeria, de logística o de lloguer de pisos de vacances, són alguns dels mercats d'aquest producte domòtic que els seus creadors aspiren a poder comercialitzar a tot Europa.

Un pany elèctric, una aplicació al telèfon mòbil i un aparell que s'instal·la al costat de l'intèrfon són els tres elements necessaris perquè funcioni DOOD, un dels projectes finalistes de l'SpinUOC, el programa anual d'emprenedoria de la UOC, impulsat des de la plataforma Hubbik, i que celebrarà la final l'1 d'octubre.

Les possibilitats que ofereix aquesta eina als particulars són molt diverses, ja que no solament permet accedir al domicili amb el mòbil, sinó també obrir la porta o contestar de manera remota les trucades o videotrucades fetes a l'intèrfon de casa.

Per exemple, et permet obrir el portal a un repartidor sense necessitat d'estar present al domicili, fins i tot la porta de casa si se li té prou confiança. O podries permetre l'entrada d'un familiar a la teva llar de l'oficina estant o des d'un altre país. En aquests casos l'usuari rebria una trucada al mòbil, avisant-lo que algú ha tocat el timbre, i des del mateix mòbil podria obrir les portes com si estigués a casa. També permet concedir permisos temporals o específics a altres usuaris, per exemple, a personal de neteja o de manteniment perquè puguin entrar al domicili en una hora concreta. L'eina també registra quan aquest usuari abandona la llar.

Gestió d'horaris a les empreses

Les empreses també es poden beneficiar d'aquest servei, ja que, a part de donar accés als treballadors, es pot utilitzar com a sistema de registre i control de l'horari laboral. Els seus impulsors també l'han instal·lat en una llar d'infants, de manera que els pares poden obrir la porta per mitjà de l'aplicació del mòbil sempre que la directora els hagi donat els permisos corresponents. A més, el personal de la guarderia té sempre el control de registre de tots els accessos.

Habitatges de vacances sense claus

Empreses de cotreball o plataformes de lloguer de pisos per a vacances són uns altres destinataris d'aquest producte domòtic. L'aparell facilita l'arribada (check-in) i la sortida (check-out) sense necessitat de lliurar claus o targetes o de recórrer a taquilles. Els llogaters podran comunicar la seva arribada tocant el timbre del portal, que al seu torn farà una trucada al propietari de l'apartament, i aquest hi permetrà l'accés, en els períodes autoritzats, sense l'ús de claus.

«D'aquesta manera el client guanya en satisfacció i l'empresa, en gestió i optimització de recursos, ja que només ha de fixar a quina hora permet que el client entri a l'apartament i es despreocupa de la resta», explica Calva, ideòloga del projecte juntament amb l'enginyer de telecomunicacions César de la Torre, que s'ocupa del desenvolupament, del programari, del maquinari i del disseny del sistema de fabricació, i Francisco González Sotres, encarregat del desenvolupament del programari del dispositiu, de l'aplicació i del servidor.

Sense por d'oblidar-se les claus de casa

Helena Calva explica que DOOD té molts avantatges per al particular. En primer lloc, l'usuari no ha de portar claus, amb la qual cosa s'estalvia la possibilitat de perdre-les o d'haver de canviar el bombí amb la despesa que això comporta; d'altra banda, és ell qui controla en tot moment qui entra a casa seva. «A més, t'estalvies els diners de fer còpies de claus, i és més fàcil oblidar-se les claus a casa que el mòbil», fa broma Calva, que també destaca la utilitat d'aquesta eina per a persones grans o amb problemes de mobilitat o necessitats especials, ja que permet donar accés als cuidadors sense que elles s'hagin de desplaçar fins a la porta en cas d'emergència o durant un temps específic.

Fins i tot, arribats a l'extrem d'oblidar el telèfon mòbil a casa, DOOD també permetria entrar-hi. Els creadors treballen en el desenvolupament d'una mena d'assistent virtual que, en cas que l'usuari no porti el mòbil a sobre o aquest es quedi sense bateria, li permeti accedir al domicili facilitant una clau per veu.

L'empresa també desenvolupa un model de pany elèctric propi. Actualment en el mercat es poden trobar opcions de tots els preus, algunes només per 35 euros. Els seus impulsors destaquen que la diferència amb altres intèrfons intel·ligents és que DOOD permet fer actualitzacions de programari de manera remota i que no cal modificar la instal·lació comunitària.

L'aparell bàsicament va adreçat a particulars d'entre 35 i 65 anys que tenen un domicili en propietat i manegen la tecnologia, i el preu ronda els 89 euros. Per ara, els seus creadors han instal·lat més d'una vintena de dispositius a Cantàbria, zona on resideixen, però la seva idea és ampliar l'àmbit de comercialització a tot Europa. De moment, es ven mitjançant el web i busquen finançament per accelerar la cadena de muntatge.

Experts UOC

Veure més sobre Recerca