21/12/20 · Institucional

Neix el Barcelona Hub d'Art, Ciència i Tecnologia

Nou institucions creen una iniciativa per promoure la relació dels àmbits artístics i cientificotècnics

L'Artech Hub impulsarà programes de recerca, formació, difusió, transferència i producció
Els responsables de les institucions que impulsen l'Artech Hub, acompanyats dels representants de les institucions que hi dónen suport.

Explorar i desenvolupar les interseccions entre art, ciència i tecnologia per enfortir la transformació digital de la societat. Aquest és l’objectiu del Barcelona Hub d’Art, Ciència i Tecnologia (Artech Hub), impulsat per nou institucions per fer de Barcelona un pol global de recerca, formació, difusió, transferència i producció en aquest àmbit.

L’Artech Hub està integrat per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Fira de Barcelona, l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), el Barcelona Supercomputing Center (BSC), Barcelona Tech City, Hangar, la New Art Foundation i el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST).

Es tracta d’una iniciativa transversal, amb un model de governança compartida, que té el suport d’institucions com l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i la Cambra de Comerç de Barcelona.

L’impuls transformador de la confluència de l’art, la ciència i la tecnologia

Aquest projecte busca interconnectar i incentivar la col·laboració entre sectors i institucions per aprofitar el gran potencial que té el treball conjunt en els àmbits de l’art, el disseny, la ciència i la tecnologia. En els processos creatius –concretats en arts experimentals, aplicades, o en productes industrials– no hi ha fronteres entre aquests àmbits. Fomentar-ne la relació pot aportar un coneixement molt valuós per superar els reptes de la transformació digital, en un moment en què la pandèmia ha fet encara més evident l’aportació de les tecnologies digitals al desenvolupament de la societat.

Barcelona té actualment molts agents que treballen en aquest àmbit, en el qual conflueixen l’art, el disseny, la ciència i la tecnologia; però ho fan separadament. L’Artech Hub vol articular la col·laboració i fomentar les sinergies entre tots aquests agents, ja siguin centres de recerca, universitats, espais expositius o centres de producció artística o d’innovació.

Recerca, producció, difusió i formació

Les institucions que formen part de l’Artech Hub treballaran a partir d’ara en la posada en marxa de programes transversals per impulsar la recerca, la producció, la difusió i transferència de coneixement i la formació sobre les interconnexions entre l’àmbit artístic i el cientificotècnic.

A més de promoure l’avenç del coneixement en camps interdisciplinaris, es promouran residències d’artistes en grans infraestructures científiques, socials i educatives, i es facilitarà la producció artística i la participació ciutadana.

L’Artech Hub també crearà les activitats i les col·laboracions necessàries per tal de transferir coneixement artístic i tecnològic a la indústria, incentivar-la i facilitar noves oportunitats de negoci, per consolidar el teixit productiu.

Espais per crear connexions

Per desenvolupar aquests programes, l’Artech Hub tindrà una dimensió híbrida, ja que utilitzarà indistintament entorns virtuals i espais ja existents, com ara centres de creació, infraestructures científiques, centres de recerca, empreses i festivals i esdeveniments sobre art, ciència i tecnologia.

Per tal de vertebrar la connexió entre el teixit productiu, les indústries culturals i els creadors, Fira de Barcelona ha posat a disposició de l’Artech Hub part del Palau Alfons XIII, que flanqueja la Font Màgica de Montjuïc. Amb aquest propòsit es pretén connectar els grans esdeveniments firals de caràcter tecnològic que se celebren a Barcelona amb la comunitat artística i creativa de la ciutat.

Es tracta d’un espai de 7.200 m2 que, un cop restaurat, podria esdevenir la seu d’aquesta iniciativa i acollir-hi un centre de recerca, una acceleradora d’empreses creatives, laboratoris i tallers per a la comunitat artística. A més, l’edifici inclouria showrooms per a la presentació de projectes, obres o innovacions de la indústria creativa i acolliria activitats de difusió, oferint oportunitats per a tota la comunitat artística, científica i industrial de la ciutat i per a tota la ciutadania.

Aquest palau se situa en l’entorn d’un conjunt d’equipaments culturals a la muntanya de Montjuïc, com el MNAC, la Fundació Mies Van der Rohe, la Fundació Miró, CaixaForum, el Museu d’Arqueologia de Catalunya i el Mercat de les Flors, cosa que permetrà crear sinergies amb aquest conjunt d’equipaments culturals. En la rehabilitació d’aquest equipament es vol crear espais oberts i de relació per fer accessible a tota la ciutadania el conjunt de l’activitat que s’hi desenvolupi.

El Barcelona Hub d’Art, Ciència i Tecnologia treballarà en la seva programació amb la voluntat de fomentar la participació i l’intercanvi entre societat i teixit productiu, i esdevenir un espai obert a Barcelona i al món.

Veure més sobre Institucional