2/6/21 · Estudis d'Economia i Empresa

L'estiu post-COVID-19: a mig gas i en clau estatal

Experts en turisme consideren que el sector no arribarà a les xifres de 2019 però sí que millorarà les de l'any passat

Es preveu que hi haurà fluxos d'entrada i sortida entre Espanya i Europa, però no hi haurà reactivació dels viatges internacionals
Foto: Victor He  / Unsplash

Foto: Victor He / Unsplash

«Aquest estiu no serà encara plenament normal.» Els experts en turisme consideren que el període estival que tenim a tocar encara no serà comparable al de 2019, però sí que superarà les xifres d'ingressos i nombre de viatgers del pandèmic 2020. Segons el director del grau de Turisme de la Universitat Oberta de Catalunya, Francesc González, s'animaran a viatjar les persones amb més experiència en viatges i es continuarà imposant el turisme dins d'Espanya, més cap a l'interior que a la costa. Fora de les nostres fronteres, Europa serà la destinació més triada enfront dels viatges internacionals. Igualment, opina, arribaran més europeus que ciutadans d'altres continents. «Hi haurà situacions ambivalents: una bona part de la població està desitjosa de viatjar i una altra romandrà recelosa i previnguda», afegeix el professor dels Estudis d'Economia i Empresa, Pablo Díaz, que coincideix a dir que el turisme internacional, de sortida i d'arribada, encara no es recuperarà enguany.

La directora del grau de Gestió i Administració Pública (interuniversitari: UOC, UB), Maria Julià Barceló, adverteix que, segons l'últim informe de l'Organització Mundial del Turisme (OMT), publicat el mes de març d'enguany, una de cada tres destinacions turístiques encara romania «completament tancada» al turisme, i el 34 %, afegeix l'experta, ho està «parcialment». Amb la vacunació massiva en marxa, Julià augura que aquest any hi haurà una «certa reactivació» dels viatges per lleure, però «sense perdre de vista que la pandèmia continua», puntualitza. El director del grau de Turisme assenyala l'estudi d'Exceltur per preveure per a aquest estiu post-COVID-19 un 66 % de les visites i un 47 % dels ingressos respecte de la campanya de 2019, i afegeix que «amb molta seguretat» augmentaran les xifres de l'any passat. De la mateixa opinió és Díaz, que ratifica que les dades quedaran «molt lluny» de les de 2019, però és optimista quant al turisme dins d'Espanya, que «tornarà a ser clau per salvar el volum de negoci de les empreses», diu.

Qui viatjarà?

Els experts consideren que la percepció del risc serà clau perquè els espanyols viatgin. «Hi ha una disminució per l'inici de la vacunació massiva, però el record està molt present i hi ha una certa confusió i incertesa, per la qual cosa és molt probable que la major part dels consumidors prenguin decisions conservadores i basades en la prudència», explica González. Díaz, per la seva banda, afegeix que les edats «mitjanes» tenen interès per viatjar i pel lleure de manera «acumulada». Tots dos apunten a la renda i a la crisi econòmica derivada de la sanitària com a factor clau per decidir viatjar aquest estiu. «No oblidem que, a més de la incertesa pandèmica, hi ha una gran incertesa econòmica», exposa el docent dels Estudis d'Economia i Empresa.

Pel que fa al cost que suposaran els viatges, González rebutja que hi hagi una «abaixada de preus de forma generalitzada» i, al contrari, creu que es mantindran o fins i tot augmentaran «a mesura que les reserves es vagin completant». Díaz hi afegeix que es podran registrar ofertes «molt cridaneres» en el sector hoteler, però que no és probable que s'estenguin al de la restauració, per exemple.

A on es viatjarà?

El turisme dins de les fronteres espanyoles serà, segons el director del grau de Turisme, el que la ciutadania escollirà «massivament», i es podrà distingir entre els que optin per la platja i els que s'inclinin per l'interior. González creu que els espanyols podrien preferir l'interior més que la costa perquè «el record de la crisi sanitària està molt present i la pandèmia no està superada», malgrat que Díaz considera que la sorra «tornarà a bullir de turistes nacionals».

Europa també serà destinació dels espanyols que decideixin viatjar, segons els docents de la UOC, encara que «no de manera generalitzada», considera el professor dels Estudis d'Economia i Empresa. «Costarà molt fer viatges transcontinentals, per les possibles contingències lluny de la nostra geografia», afegeix. D'altra banda, el responsable del grau de Turisme també creu que els països pròxims «fan disminuir el risc percebut» i que els de fora de la comunitat europea aniran «augmentant lentament».

Com es viatjarà?

La Unió Europea treballa des del març en el Certificat COVID Digital, que tots els experts titllen de «controvertit» per la limitació de la mobilitat que suposa, ja que permet viatjar a ciutadans que estiguin vacunats, que hagin superat la malaltia o que tinguin una prova negativa. Encara que pugui ajudar a reactivar de manera «important» el turisme, apunta Julià, seran els països membres els «responsables últims» de les restriccions. González considera positiu el sistema perquè arribin visitants internacionals, ja que aquest certificat farà que Europa tingui la imatge de «destinació segura», i Díaz creu necessari que sigui una solució «conjuntural, no estructural».

I qui ens visitarà?

Els professors de la Universitat opinen que, per a la resta d'Estats europeus, Espanya ofereix «confiança» com a receptor de visitants. «De la visió que tinguin els principals països emissors de turistes de la nostra situació pandèmica dependrà la recuperació mínima del sector», destaca Díaz, que titlla d'«improbable» que arribin des de mercats més llunyans com Àsia o els Estats Units. «Les mesures polítiques seran decisives per orientar determinats fluxos de visitants», afegeix González.

Experts UOC