4/2/20 · Recerca

La UOC recrea a Castelldefels animals de més de 100.000 anys trobats en una excavació

Immersium Studio, spin-off de la UOC, desenvolupa experiències immersives per a viure la tasca dels arqueòlegs i descobrir com eren les espècies trobades
Foto: Immersium Studio

La Biblioteca Ramon Fernàndez Jurado de Castelldefels (carrer del Bisbe Urquinaona, 19-21) acollirà, a partir del 7 de febrer, una exposició amb algunes de les restes arqueològiques trobades per investigadors de la Universitat de Barcelona (UB) a la cova del Rinoceront, situada al municipi. La Universitat Oberta de Catalunya (UOC) participa en la mostra de l'Ajuntament de Castelldefels amb experiències de realitat augmentada i virtual per a endinsar-se en el treball dels arqueòlegs i descobrir com eren en vida els animals trobats.

Amb el títol «Espai Prehistòria. Fauna, canvi climàtic i arqueologia al Garraf», l'exposició neix amb l'objectiu de divulgar com era el clima, el medi i la fauna en aquest territori ara fa 100.000 anys. La peça central de la mostra és l'esquelet complet d'una cria d'elefant (Elephas antiquus) d'uns 5 o 6 anys i que va ser descobert l'any 2012. Aquestes restes, de 100.000 anys, són una de les poques mostres de cries completes d'elefants antics a Europa i es podrà veure per primera vegada en aquesta exposició. L'espai també acull altres restes molt singulars trobades en el jaciment i que també s'ensenyaran al públic per primer cop, com el crani i la mandíbula d'un rinoceront subadult d'una espècie actualment extingida (Stephanorhinus hundsheimensis) i el crani d'un cérvol mediterrani (Haploidoceros mediterraneus). Els cérvols mediterranis són també una espècie ja extinta en l'actualitat, que va viure al sud d'Europa en els moments càlids. La cova del Rinoceront n'és el jaciment més important, ja que és el lloc on més individus d'aquesta espècie s'han trobat en tot el món.

Tecnologia per a endinsar-se en l'excavació i donar vida als animals

Immersium Studio, spin-off de la UOC, ha desenvolupat productes audiovisuals de realitat augmentada i virtual per a visibilitzar la tasca dels investigadors a l'excavació i recrear en vida els animals trobats. Gràcies a les experiències immersives desenvolupades, els visitants de l'exposició poden endinsar-se en l'excavació. «Vam fer una foto cada deu segons a la cova del Rinoceront durant els quatre dies d'excavació, i vam generar un vídeo time-lapse —tècnica de filmació a intervals de 360 graus per a sentir l'experiència, en primera persona, de ser al jaciment mentre les restes d'un rinoceront van aflorant», apunta Luis Villarejo, cofundador d'Immersium Studio. L'spin-off de la UOC també ha desenvolupat, amb motiu d'aquesta troballa arqueològica, un recurs immersiu per a acostar-se als arqueòlegs mentre treballaven i un tercer per a acompanyar-los al seu laboratori.

A més, Immersium Studio ha generat, en col·laboració amb paleontòlegs i arqueòlegs de la UB, models 3D animats del rinoceront, el cérvol i l'elefant trobats, perquè els visitants de l'exposició, descarregant una aplicació al seu mòbil, puguin veure com eren en vida. Per a Villarejo, «treballar amb els arqueòlegs i l'Ajuntament de Castelldefels en el jaciment ens ha permès aprendre sobre una disciplina en la qual les tecnologies immersives fan una gran aportació tant en la difusió de la feina d'arqueologia com en l'expositiva, i han millorat l'experiència del visitant, per a conèixer els grans professionals involucrats».

El jaciment

La cova del Rinoceront és un jaciment arqueològic únic i singular, ja que és una de les poques localitats de la conca mediterrània que conté restes arqueològiques d'una antiguitat compresa entre els 200.000 i els 80.000 anys. Es tracta d'un moment cronològic poc conegut i força interessant, ja que climàticament va ser un període càlid similar a l'actual i anterior a l'arribada dels grans freds del darrer estadi glacial. Amb les excavacions s'han descobert nombrosos esquelets d'animals prehistòrics que permeten estudiar i reconstruir aquest moment. Tanmateix, la descoberta de diferents eines lítiques evidencia un poblament humà molt antic en aquesta zona, tant per part dels neandertals (Homo neanderthalensis) com dels primers humans anatòmicament moderns (Homo sapiens).

Al jaciment van treballar els arqueòlegs del Grup de Recerca del Quaternari, del Seminari d'Estudis i Recerques Prehistòriques de la UB, als quals es van sumar el grup de Didàctica del Patrimoni i Museografia (DIDPATRI) de la mateixa universitat i Immersium Studio (UOC), per a crear aquesta mostra impulsada per l'Ajuntament de Castelldefels.

L'activitat d'Immersium Studio té el suport del Pla estratègic de la Unitat de Valorització i Transferència de la UOC (PETER), aprovat per la Generalitat de Catalunya, que disposa de finançament del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER).

Veure més sobre Recerca