6/4/20 · Institucional

La UOC organitza un cicle de docència no presencial per a professorat universitari i d'instituts

La Universitat comparteix el seu coneixement amb docents que busquen alternatives per continuar la seva docència de manera no presencial a causa de la situació d'emergència global
Foto: Feliphe Schiarolli / Unsplash

En aquest context de crisi sanitària global que ha fet tancar les instal·lacions dels centres educatius i ha forçat a continuar la docència en línia o en remot a molts països, la UOC ha decidit compartir la seva expertesa en e-learning amb l’equip docent que la necessiti. Per això, fa una proposta formativa per acompanyar-los en l’adquisició de les competències que la situació creada per la COVID-19 demana. Es tracta del cicle «Docència no presencial d’emergència», que inclou sessions formatives en formats webinar i MOOC. La iniciativa veu la llum el 6 d’abril, coincidint amb el 25è. aniversari de la llei de reconeixement de la UOC, aprovada per unanimitat pel Parlament de Catalunya el 6 d’abril de 1995.

Aquest cicle, dins el lloc web creat per la UOC per donar resposta a la COVID-19, pretén facilitar que els docents puguin continuar el curs amb una certa normalitat. El web oferirà píndoles formatives que permeten als docents, en aquesta situació d’emergència, plantejar al seu estudiantat diferents dinàmiques i recursos de manera no presencial i especialment en línia, alhora que permeten la interacció entre usuaris i experts.

L’oferta formativa està agrupada entorn als següents aspectes claus: per on començar, el disseny dels cursos, l’avaluació, l’acompanyament i motivació de l’estudiantat i l’adaptació de la formació no presencial a diferents àmbits curriculars.

Els docents hi trobaran dos tipus de recursos: un programa de sessions formatives en format webinar i MOOC. Aquesta proposta complementa els recursos ja disponibles actualment al portal Connectad@s: la universitat a casa, un projecte del Ministeri d’Universitats i la CRUE dissenyat per la UNED i la UOC.

Webinars de professorat de la UOC expert en e-learning

El dilluns 6 d’abril s’hi podran trobar 17 webinars, deu dels quals seran impartits per professorat dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la UOC, quatre pels Estudis de Dret i Ciència Política i tres més pels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació, però s’aniran afegint progressivament al cicle webinars corresponents a altres àmbits de coneixement com les matemàtiques, la informàtica o els idiomes.

Els experts i les expertes de Ciències de l’Educació, que com tot el professorat de la UOC imparteixen docència en línia, són a més investigadors en l’àmbit de l’aprenentatge en línia i han dissenyat aquests seminaris a partir de coneixements científics sobre l’educació a distància.

Aquests seminaris digitals tindran una orientació pràctica i estan destinats a professorat de secundària i educació superior. Conscients de la urgència amb què els docents s’han d’adaptar a la situació actual, en cada sessió es plantejaran solucions que siguin factibles, però que a la vegada promoguin models d’aprenentatge en línia consistents.

La UOC ha programat 17 webinars que es podran seguir a través del canal de YouTube de la UOC. La participació és gratuïta i molt senzilla, ja que un enllaç dona directament accés a la sessió, sense necessitat d’instal·lar cap programa. A més d’assistir a la presentació de l’experta o expert, els participants disposen d’un xat per fer-li arribar preguntes. Les sessions, d’una hora de duració, es gravaran en vídeo, de manera que es podran veure posteriorment al mateix canal de YouTube.

El primer seminari web, titulat «Enseñar y aprender en línea: superando la distancia social», s’impartirà el 8 d’abril, a càrrec del catedràtic dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació Albert Sangrà. Tota la programació completa del cicle, que comptarà amb la col·laboració d’experts i expertes de tots els estudis de la UOC i que inclou aspectes com el disseny del curs, l’avaluació o les eines per fer formació a distància o per col·laborar entre docents, està disponible aquí.

Noves edicions de MOOC

La UOC també ha decidit obrir noves edicions dels MOOC (cursos en línia massius i oberts) que ofereix a través de UOC X - Xtended Studies. Els MOOC de la UOC són cursos de formació en línia, gratuïts, i estan disponibles per iniciar-se en qualsevol moment. Els títols relacionats amb l’educació en línia que estaran disponibles a l’espai web són Tàndem, Introducción a la gamificación a través de casos prácticos i Tecnología educativa para apoyar la colaboración y evaluación en entornos de aprendizaje virtual. Aquests i altres cursos en línia gratuïts són a la plataforma de Miríada X.

Veure més sobre Institucional