11/10/21 · Institucional

El Programa català de refugi de la Generalitat i la UOC s'uneixen per potenciar la cultura de l'acollida

L'actual programa de mentories de la Secretaria d'Igualtats ha acollit 723 persones exiliades i n'ha format 1.028 de voluntàries des del 2017
Aquest curs, les mentories per a persones refugiades comptaran amb la participació de la comunitat de la UOC
El Departament d'Igualtat i Feminismes prepara un conveni de col·laboració amb les dotze universitats catalanes perquè les persones refugiades puguin seguir els estudis a Catalunya
Foto: Rémi Walle / Unsplash

El mes de setembre, amb l'inici del curs acadèmic i davant la crisi de drets humans en matèria de migracions i refugi, el Departament d'Igualtat i Feminismes de la Generalitat de Catalunya, mitjançant la Direcció General de Migracions, Refugi i Antiracisme (DGMRA), i la UOC han començat a col·laborar per fomentar la participació de la comunitat universitària en el Programa de mentoria amb persones refugiades.

Promogut pel Comitè per a l'Acollida de Persones Refugiades a través del Programa català de refugi i adscrit a la DGMRA, és el primer cop que el Programa de mentoria s'obre al món universitari, i ho fa amb la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) per les possibilitats que ofereix el seu model 100 % en línia. "La virtualitat ens permet ampliar l'abast territorial i l'impacte social del programa. És molt important trobar fórmules perquè la societat catalana i les institucions tinguin l'oportunitat d'implicar-se en l'acollida de persones refugiades, en la mesura que puguin i com creguin que pot ser més útil", assenyala la consellera d'Igualtat i Feminismes, Tània Verge.

Mentories per atendre les necessitats més bàsiques de les persones refugiades o sol·licitants d'asil

El Programa de mentoria forma part del Programa català de refugi i està adscrit al Departament d'Igualtat i Feminismes. Des del 2017 s'hi atenen les necessitats bàsiques de les persones refugiades o sol·licitants d'asil i se'n promou la inclusió i l'autonomia laboral i social. En bona part, això s'aconsegueix gràcies a l'acompanyament de les persones voluntàries que participen en el programa. La mentoria funciona en grups d'entre dues i cinc persones que acompanyen una o diverses persones refugiades i els donen suport en l'aprenentatge del català, en la descoberta de l'entorn o en l'ampliació de la seva xarxa social i el seu itinerari professional. Les trobades entre persones mentores i refugiades són d'entre dues i quatre hores i tenen lloc cada setmana durant vuit mesos, un període de temps que es pot arribar a prorrogar fins a un any.

Conveni amb les dotze universitats catalanes

L'acord entre el Departament d'Igualtat i Feminismes i la UOC converteix aquesta institució en la primera participant de l'àmbit universitari. La secretària d'Igualtats, Mireia Mata, afirma que "esperem que hi acabin sent tots els centres del sistema universitari català".

La col·laboració pretén impulsar la participació de l'estudiantat de la UOC en el Programa de mentoria. També permetrà que el voluntariat universitari del Programa d'acollida per a persones refugiades de la UOC es pugui formar específicament en mentoria d'orientació laboral i social a persones refugiades, formació impartida per la Generalitat. "No tan sols contribuïm a donar resposta a les necessitats socials, com ara facilitar l'arrelament dels col·lectius més vulnerables a la nostra societat, sinó que també facilitem al nostre estudiantat l'adquisició de competències ètiques i globals, que integrin valors com el sentit de justícia social, equitat i inclusió", remarca Pastora Martínez Samper, vicerectora de Globalització i Cooperació de la UOC.

L'estudiantat de la UOC es troba molt repartit pel territori i es caracteritza per tenir un recorregut acadèmic i laboral més llarg, fet que pot ajudar tant a assolir els objectius del programa com a poder donar resposta a les entitats d'acollida, independentment de la seva ubicació geogràfica.

La UOC treballa des de l'any 2015 en programes de voluntariat amb entitats socials d'arreu del país. Fins ara, més de 600 estudiants de la Universitat han participat en algun programa de voluntariat amb el tercer sector.

Amb la mirada posada en el col·lectiu afganès refugiat a Catalunya

El Departament d'Igualtat i Feminismes prepara un conveni de col·laboració amb les dotze universitats catalanes, tant públiques com privades, per desplegar un pla d'acollida per a persones refugiades que els permeti seguir els estudis universitaris al nostre país.

En concret, el conveni permetrà desplegar un curs d'extensió universitària específic per a les persones refugiades a Catalunya provinents de l'Afganistan. A banda del finançament de totes les despeses acadèmiques i administratives derivades de la subscripció al curs, el programa pilot preveu ajuts destinats a les despeses ordinàries de l'estudiantat, entre altres aspectes.

Experts UOC

Veure més sobre Institucional