4/3/22 · Institucional

La Universitat desplega diverses accions i mesures de suport a la comunitat ucraïnesa de la UOC

Foto: Max Kukurudziak / Unsplash

Arran de la situació provocada per la invasió militar del govern rus a Ucraïna, la UOC ha impulsat diverses mesures de suport als membres de la comunitat UOC afectats. D'una banda, s'ha contactat amb totes les persones amb residència o nacionalitat ucraïnesa per expressar-los el suport i la solidaritat de la Universitat, i també per posar de manifest la repulsa a la guerra i apel·lar a la via del diàleg, la convivència pacífica i la no-violència per resoldre el conflicte i frenar l'escalada bèl·lica.

D'altra banda, des de la UOC s'ha activat un protocol per atendre amb agilitat qualsevol petició relacionada amb la situació a Ucraïna, i l'equip de tutors i tutores que treballen amb persones amb nacionalitat o residència ucraïnesa estan en prealerta per poder fer un seguiment més estret de cada situació.

Així mateix, s'ha contactat amb diverses persones refugiades procedents del país que viuen aquí, estudien a la UOC i formen o han format part del Programa d'acollida per a persones refugiades per conèixer la seva situació. Aquest programa facilita l'accés a les persones que són perseguides al seu país d'origen per motius ideològics, culturals, religiosos, ètnics, d'orientació sexual, d'identitat de gènere o que han hagut de fugir per conflictes armats i violència.

Aquest curs 2021-2022, la UOC té 141 estudiants i una professora col·laboradora de nacionalitat ucraïnesa residents a l'Estat espanyol, i set estudiants més residents a Ucraïna. Entre el col·lectiu alumni, hi ha una quarantena de graduats i graduades de nacionalitat ucraïnesa.

Claus per interpretar el conflicte

Els Estudis de Dret i Ciència Política analitzen el conflicte per mitjà d'una sèrie d'articles publicats al blog IurisCrimPol. D'aquesta manera, el dia 28 de febrer van tractar les teories del nacionalisme i la invasió d'Ucraïna, l'1 de març van analitzar els orígens del conflicte, i el 2 de març van plantejar quins són els reptes i les futures vies de l'estudi de les preferències geopolítiques a l'Europa postsoviètica. Les expertes i experts de la Universitat també aporten la seva anàlisi de l'actualitat als mitjans de comunicació.

Per la seva banda, UOC Alumni preveu organitzar un seminari web adreçat a la comunitat UOC que tindrà lloc el 16 de març i que girarà al voltant d'aquest conflicte i de les seves possibles conseqüències.

Hi participaran Mikel Barreda, director del grau de Relacions Internacionals de la UOC; Francesc Serra, professor col·laborador del màster d'International Affairs and Diplomacy (UOC, UNITAR), i altres ponents pendents de confirmar.

Accions interuniversitàries

El 25 de febrer es va activar el protocol interuniversitari d'emergències i alertes internacionals del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC). A més, la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE), per mitjà de l'Observatori de Cooperació Universitària al Desenvolupament (OCUD), ha fet passos per coordinar intra i interuniversitàriament la resposta a aquesta situació de crisi i emergència.

La UOC també s'ha adherit als comunicats de suport a la població ucraïnesa del dia 25 de febrer de 2022 emesos per l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP), la Xarxa Vives d'Universitats i la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE).

Veure més sobre Institucional