29/6/22 · Institucional

La UOC és la universitat en línia més ben valorada de l'Estat

Segons el Ranking CYD 2022, la Universitat Oberta de Catalunya obté catorze indicadors de rendiment alt, quatre més que en la passada edició
La UOC obté un total de 37 indicadors de rendiment en aquesta classificació, que analitza 79 universitats de l'Estat espanyol. (Foto: Ranking CYD)

La Universitat Oberta de Catalunya (UOC) és la universitat en línia més ben valorada de l'Estat espanyol, segons el Ranking CYD 2022, que avalua les universitats espanyoles amb indicadors de rendiment. Aquesta classificació dona a la UOC catorze indicadors de rendiment alt, quatre més que els que tenia fa un any, i la situa per davant de la Universitat Internacional de La Rioja (UNIR), que en té deu; la Universitat Internacional de València (VIU), que en té nou; la Universitat Nacional d'Educació a Distància (UNED), que en té vuit; la Universitat Isabel I, que en té sis, i la Universitat a Distància de Madrid (UDIMA), que en té tres. La UOC obté un total de 37 indicadors de rendiment en aquesta classificació, que analitza 79 universitats de l'Estat espanyol, 28 àmbits de coneixement i 3.052 titulacions.

D'aquests catorze indicadors de rendiment alt que ha rebut la UOC, quatre són de l'àmbit de la transferència de coneixement: en ingressos per llicències, en ingressos per formació contínua, en la xifra d'empreses derivades (spin-offs) i en publicacions amb empreses. També obté un indicador de rendiment mitjà en fons privats liquidats i dos indicadors de rendiment baix en patent per professor i en publicacions citades en patents. Aquests resultats reflecteixen el treball que ha fet la Universitat els darrers anys per aconseguir lligams més estrets de col·laboració amb les empreses, amb altres universitats i amb entitats d'R+I (recerca i desenvolupament), d'acord amb el tercer objectiu que ha d'assolir tota universitat: la transferència de coneixement i de tecnologia al seu entorn.

Segons aquest rànquing, la UOC obté tres indicadors de rendiment alt en l'àmbit de la recerca. Concretament, té semàfors verds en publicacions altament citades, en impacte normalitzat de les publicacions i en trams d'investigació. També obté cinc indicadors de rendiment mitjà en fons externs d'investigació liquidats, fons externs d'investigació captats, publicacions per professor, publicacions interdisciplinàries i publicacions en obert. I, finalment, la UOC obté un indicador de rendiment baix en postdoctorats.

Aquesta fita reflecteix l'aposta de la Universitat per la recerca, que duen a terme més de 500 investigadors i investigadores, articulats en 51 grups de recerca, un programa de recerca en aprenentatge en línia (l'e-Learning Research), 2 centres de recerca (l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) i l'eHealth Center) i 1 escola de doctorat.

La UOC també aconsegueix tres altres indicadors de rendiment alt en l'àmbit de l'ensenyament i l'aprenentatge. Concretament, té semàfors verds en la taxa d'èxit i en el percentatge d'estudiants d'altres comunitats autònomes de grau i de màster.

Quant a l'orientació internacional, la UOC rep dos indicadors de rendiment alt en professorat estranger i en tesis doctorals d'estudiantat estranger. També obté dos indicadors de rendiment mitjà en pràctiques a l'estranger i publicacions internacionals. I tres indicadors de rendiment baix en titulacions de grau impartides en llengua estrangera, titulacions de màster impartides en llengua estrangera i mobilitat de l'estudiantat.

El Ranking CYD analitza, així mateix, la contribució de les universitats al desenvolupament regional. En el cas de la UOC, aconsegueix dos indicadors de rendiment alt en publicacions regionals i publicacions amb empreses regionals, i dos indicadors de rendiment baix en pràctiques en empreses de la regió i fons d'empresa regionals.

L'Autònoma de Barcelona guanya la classificació general

En la classificació general, les quinze universitats de l'Estat espanyol que destaquen per tenir el nombre més elevat d'indicadors de rendiment alt són les universitats Autònoma de Barcelona, Navarra, Autònoma de Madrid, Pompeu Fabra, Deusto, Barcelona, Pontificia Comillas, Carlos III de Madrid, Ramon Llull, Internacional de Catalunya, València - Estudi General, Rovira i Virgili, Politècnica de Catalunya, Girona i Salamanca.

D'aquestes quinze universitats que encapçalen el rànquing, vuit són catalanes: Autònoma de Barcelona (amb 28 indicadors de rendiment alt), Pompeu Fabra (24), Barcelona (22), Ramon Llull (20), Internacional de Catalunya (20), Rovira i Virgili (18), Politècnica de Catalunya (18) i Girona (17).

Quant a comunitats autònomes, les cinc que obtenen el nombre més elevat d'indicadors de rendiment alt són les següents: Navarra, el País Basc, Catalunya, el País Valencià i Madrid.

Novena edició del Ranking CYD

En aquesta novena edició del Ranking es presenten els resultats actualitzats de deu àmbits de coneixement vinculats als ensenyaments STEM (dels camps de la ciència, la tecnologia, l'enginyeria i les matemàtiques), que, a més, mostren quina és l'evolució de la trajectòria acadèmica de la dona a la universitat en aquests àmbits. S'analitzen les universitats amb més indicadors en el grup de més rendiment en arquitectura, àmbit nou d'aquesta edició, i també com s'han adaptat els centres docents al format híbrid en l'ensenyament i l'avaluació, entre altres aspectes.

Els resultats d'aquesta edició s'han obtingut gràcies a l'anàlisi de 79 universitats de l'Estat espanyol, 28 àmbits de coneixement i 3.052 titulacions.

Veure més sobre Institucional