5/12/19

La cobertura i qualitat: la crida a les universitats del món

Foto: Conferència Internacional IAU 2019

Per al 2030, 400 milions de persones al món buscaran accedir a la universitat, segons les previsions de l'OCDE. L'educació superior en línia de qualitat, com el model de la UOC, podria ser la resposta.

Aquesta qüestió i la transformació de l'educació superior del futur van ser alguns dels temes centrals de la recent conferència anual de l'Associació Internacional d'Universitats (IAU per les seves sigles en anglès) a Puebla, Mèxic, que va reunir líders universitaris de tot el món.

La vicerectora de Globalització i Cooperació, Pastora Martínez Samper, i el gerent de la UOC, Antoni Cahner, van participar en les ponències «Cap a societats sostenibles amb educació superior» i «El finançament està donant forma al futur de l'educació superior?» respectivament, en els quals van explicar com des de l'educació superior en línia de qualitat es pot ampliar l'accés als estudis universitaris i la seva cobertura.

El rol de les universitats en l'Agenda 2030

Per primera vegada, una agenda política de Nacions Unides inclou l'accés a l'educació superior com una de les prioritats en matèria educativa, la qual cosa representa grans reptes per als països i una gran oportunitat per a les universitats d'oferir opcions de qualitat per a tothom.

«Encara que l'expansió d'internet i de les TIC ha ofert noves possibilitats, les desigualtats en l'accés a l'educació i el coneixement persisteixen a tot el món», va explicar Martínez Samper, per destacar que «l'estratègia de globalització i cooperació de la UOC se centra en accions i projectes que redueixin la bretxa educativa i social».

La UOC des dels seus inicis ha estat complement del sistema universitari català brindant educació de qualitat per a totes les persones que per raons diverses no podien ingressar a la universitat. Avui, amb el seu model educatiu 100% online ofereix educació a estudiants a més de 134 països, i continua treballant en la via de proporcionar accés a l'educació superior per a tothom.

​La vicerectora també va presentar la col·laboració amb organismes internacionals com UNITAR, UNWTO i la WHO en la formació d'experts i funcionaris internacionals per facilitar-ne la formació al llarg de la carrera professional i implementar millores en els àmbits i llocs en què estan destinats.

Durant la intervenció de Martínez Samper també es van explicar els programes de mobilitat virtual, que han permès que 1.122 persones d'institucions universitàries com UNIMINUTO a Colòmbia, la Universitat de Talca a Xile o la Universitat Cayetano de Heredia a Perú tinguin una experiència en una universitat europea estudiant una o més assignatures durant un semestre a la UOC sense moure's de casa.

Qualitat de l'aprenentatge en línia en l'educació superior

L'educació de qualitat és clau per al desenvolupament sostenible de les societats. En aquest sentit, la UOC ha treballat els darrers anys amb agents de sistemes universitaris de tot el món, com ara el Sistema Iberoamericà d'Assegurament de la Qualitat de l'Educació Superior (SIACES), la Comissió Nacional d'Acreditació de Xile, el Consell per a l'Acreditació de l'Educació Superior a Mèxic (COPAES) o el Consell d'Assegurament de la Qualitat de l'Educació Superior d'Equador (CACES), acompanyant-los en la inclusió i l'acreditació de l'educació superior en línia de qualitat. En aquesta mateixa línia, al costat de l'AQU (Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari Català), s'ofereix el màster d'Avaluació i Gestió de la Qualitat de l'Educació Superior.

Antoni Cahner, gerent de la UOC, assenyala que «la creació d'universitats en línia pot ser una solució a la creixent necessitat d'educació superior a països de tot el món», però adverteix que «les lleis en educació superior han de permetre i reconèixer l'educació superior online», i afegeix que «les agències de qualitat necessiten assegurar la qualitat de les universitats en línia».

Lideratge des de la universitat: la UOC a la IAU

La IAU és una de les xarxes internacionals prioritàries per a la UOC: hi manté una col·laboració estreta amb l'objectiu d'establir aliances globals que permetin el reconeixement de la universitat com a actor imprescindible per a la transformació social i per impulsar canvis en polítiques públiques relacionades amb les universitats.

Aquesta conferència culmina dos anys en els quals la UOC ha reforçat la relació amb la IAU participant en nombrosos projectes. De fet, la UOC és la universitat que lidera l'ODS 3, Salut i Benestar, del clúster que la IAU ha engegat per reivindicar el paper de la universitat com a actor imprescindible en el desenvolupament sostenible. I també va participar en l'acte que la IAU va organitzar durant l'High Level Political Forum de les Nacions Unides.

A més, la UOC va acollir al març la primera d'una sèrie de visites institucionals a universitats que siguin referents en la incorporació de les tecnologies a l'educació superior. També és una de les universitats protagonistes de la sèrie documental que BBC Storyworks i la IAU han impulsat i en la qual s'exploren diversos aspectes del rol transformador de l'educació superior en la societat.

Experts UOC